Dit is de kant van mijn garage die jullie het meeste zien in dit topic. Met de klok meedraaiend zie je eerst de 2 karretjes met daarom de Triton band/spindelschuurmachine en de Huveme kolomboor (
bouwverslag tafel kolomboor). Deze karretjes zijn ongeveer de eerste dingen die ik heb gemaakt voor mijn werkplaats. Er zitten daarom ook fouten in. Zo zijn de fronten van eiken planken gemaakt, waarbij ik geen rekening heb gehouden met de groeiringen. Hierdoor bewegen ze met de seizoenen mee en staan vaak wat krom. De karretjes staan om wielen zodat ze gemakkelijk verplaatst kunnen worden.
Mijn afkortstation is een keer aangepast. In de oorspronkelijk ontwerp zat het rechtergedeelte er niet aan (
bouwverslag,
bouwverslag aanpassing). Deze bestaat uit een kast met schuifdeurtjes met daarin een bouwzuiger en Oneida cycloon. De afzuiging heeft 2 aansluitingen voor slangen. Er is een vaste slang die verbonden is aan een draagarm, waardoor ik afzuiging en stroom heb in een groot gedeelte van dit stuk van de garage. De afkortzaag is een Dewalt DWS778. Links van het afkortstation zit een opklapbare steun, zodat ook langere stukken hout gezaagd kunnen worden.
Rechts van de zaag is recentelijk aangepast, waardoor er een doorlopend werkoppervlak is ontstaan. De gereedschapskist staat zo dat deze niet in de weg staat bij het afkorten. Eronder staan een karretje met sytainers (
bouwverslag) en mijn Beta gereedschapswagen. De gereedschapswagen zit vol met bakjes van Auer om een goede indeling te maken die ik gemakkelijk kan aanpassen. Op deze werkbank zit ook een Zyliss bankschroef.
Rechts van de werkbank is mijn rek met corpusklemmen (
bouwverslag). Het is ook de hoek waar wat tuingereedschap staat, waardoor het een beetje een rommelhoek is. Onder het raam hangt mijn versie van de Festool MFT (
bouwverslag) met daarvoor 2 hondjes. Deze is even hoog als mijn werkbank en kan gebruikt worden om het oppervlak van mijn werkbank te vergroten.
In de hoek staat onder/naast mijn CNC een hoogheffende palletwagen, een HVLP verfspuit en een hogedrukreiniger. Nog een rommelhoekje! De CNC is een Ooznest Workbee met Ratrig upgrade. Die upgrade maakt de machine veel en veel beter. Ooznest heeft dat ook door en de Workbee-versie van nu heeft veel van de aanpassingen van Rating overgenomen. De CNC heeft zijn eigen afzuiging en deze zit onder de tafel. De tafel zelf is ook al meerdere keren aangepast (
bouwverslag) en is nu vooral een plek om spullen op te slaan waarvan ik niet echt weet waar ze anders moeten liggen. Ook de CNC staat op wielen, zodat ik deze neer kan zetten waar ik wil.
Mijn werkbank is ook een recent project (
bouwverslag). Hiervoor had ik een vergelijkbare werkbank, maar dan met 2 rijen lades. Deze had ik jaren geleden gemaakt en een aantal keer aangepast. Uiteindelijk was het een beetje een monster van Frankenstein en heb ik een nieuwe gemaakt. Ik hou van de mogelijkheden die het gatenpatroon geven om te klemmen en dingen haaks te zetten. De bankschroef is een upgrade tegenover de vorige en is een stuk sterker. De ruimte rechts onder het werkblad is om even een machine (bovenfrees, invulzaag, schuurmachine) weg te kunnen zetten. Links zitten 2 lades met veelgebruikt klein gereedschap en daarboven is ruimte voor mijn schroefmachines en meetlinten.
Ondertussen had ik te veel systainers om in 1 systainer cart te passen, dus heb ik een tweede gemaakt (
bouwverslag). Deze is even hoog als mijn werkbank, waardoor ik deze ook kan gebruiken om langer werkstukken op de werkbank te ondersteunen.
Een werkplaats kan natuurlijk niet zonder gereedschapsbord (
bouwverslag). Hier is nog wat ruimte voor toekomstig gereedschap. Er hangen ook nog 2 planken aan de muur. Op de bovenste zit verstopt mijn kleine stille AIrpress L6 95 compressor. Deze zit achter de koffers met machines.