Rendew, ik ben begonnen met het kistje!
Dat wil zeggen..., toen ik wilde beginnen (met de groeven in de stijltjes) ontdekte ik dat een futselplankje wel heel handig zou zijn (had ik zelf nog niet!) en al lang geleden had Roeland in een filmpje een zelfgemaakt hulpstuk gedemonstreerd om die groeven te maken. Een onmisbaar hulpmiddel bleek.
Dus heb ik eerst een hulpstuk (die van Roeland van ik meen 19 okt.) en een futselplank (van Pauls Sellers) gemaakt.
Het was de eerste keer dat ik mijn recent gekochte ploegschaaf Stanley 12-052 gebruikte (voor de groef in het hulpstuk uit Roelands filmpje). Viel me nog niet mee, dat gebruik van die ploegschaaf.
Ook merkte ik dat mijn heel oude winkelhaak niet meer zo haaks was. En het aftekenen met een potloodje moest beter. Ik heb dus een lief klein winkelhaakje gekocht en een Starrett combihaak en een aftekenmesje van Pfeill. Tjonge wat een plezierige werktuigjes. Vandaar dat ze zo pontificaal op de foto staan.
Foto boven:
Links het hulpstuk (nog niet af) zoals Roeland dat in zijn filmpje van 19 okt. beschreef, rechts het futselplankje en op de voorgrond mijn nieuwe aanwinsten: het winkelhaakje, de combihaak van Starrett en het aftekenmesje van Pfeill. IK ben er HEEL blij mee.
Foto boven:
Het is de bedoeling dat het stijltje tussen deze twee blokjes wordt klemgezet waarna de groef met de Stanley ploegschaaf kan worden aangebracht (als ik het filmpje van Roeland goed heb begrepen).
Foto boven:
In de basisplank van het "hulpstuk vlgns Roeland" heb ik een 16 mm brede groef geploegd waarin het stijltje komt te liggen tijdens het aanbrengen van de groef in het stijltje. Het stijltje wordt dus op zijn plek gehouden door deze groef en door de twee houten klosjes (nog niet aangebracht op deze foto maar wel zichtbaar op de vorige foto).
Het gaat moeizaam maar het gaat.
Heb ook ontdekt dat mijn werkbank veel te licht is om erop te schaven. Daar ga ik morgen of woensdag wat aan doen. Aan het eind van het kistje2project zit ik in de spullen
.
groet
klaas