meubelmakerskistje II

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou, dotje... Zeg maar dot! Nou ik hem zo zie vind ik hem te groot, te grof. De zijkanten en de voorkant kunnen veel dunner. De kant waar de schroef zit niet, die moet een beetje vlees hebben. Que dikte kan er ook niks af vanwege de schroef.

Probeer het een paar dagen, als het lijkt te werken hoor ik het wel, dan maak ik wel een mooiere/betere voor je.

Groet, Rob.

PS: ik zou zelf die ring meteen vervangen door een van de meegestuurde schroefjes, denk ik, hij zit in de weg.

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Oke ik heb ook het een en ander gedaan. Kistje wordt bij mij iets aangepast. Zoals het voorste framewerkje, op het bovenste latje, daar waar de klep op ligt zeg maar. Die maak ik 16mm breder en zaag ik ook schuin. Anders krijg je bij de verstekken op de hoeken een loze ruimte die je weer moet vullen, bovendien loopt het dan mooi door met de de schuinte in de zijkanten. De bovenkant zet ik ook in verstek tussen de zij- en achterkanten.

O en ik heb besloten alles met 8mm deuvels te fabriceren:rolleyes:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Ah ,meubelmakerskissie II A maar is er geen fototoestel in de omgeving ? kom op wij zijn gek op kiekjes !!!!

En hoe zit het met de rest ????

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Toen ik begon met mijn eerste stijl te maken ontdekte ik dat er eigenlijk een futselplank en zaagplankje moesten komen. Had ik nog niet. Nu wel. Gemaakt volgens recept Paul Sellers. Zal morgen een fotootje sturen.

Tijdens maken van dat simpel werkstukje ontdekte ik dat het me bovendien ontbreekt aan een echt goede winkelhaak. Dus.... Bij Dieter Schmid heb ik een combination square besteld. Dat kistje gaat een vermogen kosten

Er blijven steeds minder excuses over :).

mvg
Klaas

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Klaas0369:Bij Dieter Schmid heb ik een combination square besteld. Dat kistje gaat een vermogen kosten
Er blijven steeds minder excuses over :).
Och , ik garandeer je dat er nog plenty excuses zijn die je oftewel meteen "noodzakelijk" nodig hebt of gewoon wilt hebben ( al is het maar om de verzameling completer te maken) !!

Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Mede kissie's bouwers ,
Hoe gaat het met het bouwen van het kistje op het forum zie ik er niet genoeg van , de bedoeling is een gezamelijk project om iets van te leren of het nu goed of fout gaat maakt niets uit het doel is niet het maken van een perfect kistje maar de weg er naar toe !!!! Laat zien wat je aan het doen bent en hoe wat gaat er fout of anders dan gedacht etc.etc.

Hoop zeer vele postings te gaan zien !!!!!

Prebeerde dit via een PB'tje te versturen maar dat gaat per 5 leden en dan zou ik het 3 maal moeten verzenden enne daar ben ik effe te lui voor !

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Hierbij een fototje :p , linksonder zoals t hoort linksboven zoals t zat..

x2o1af.jpg

maar zonder dolle, behoorlijk uitgerekt dus lig er nog even uit, 8 weken volgens de fysiotherapeut nog.
dan ga ik er vol gas voor :) :) ik volg t onderwerp wel constant :)

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoho. Dr zijn meerdere dingen dan het kissie he ;-). Maar bij deze zoals gezegd met deuvels. Behalve het achterpaneel in het midden. Dat is nog steeds een halfhout verbinding. Beitel was niet superscherp dus bij het steken scheurde hij iets omdat eronder loze ruimte van sponning zat. Gelukkig niet afgebroken dus straks na lijmen zie je er niks meer van. Over de kleur van het eiken ben ik nog niet uit. Of wit of grijs of zwart. Een foto van een droge passing 20131126_185912.jpg

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Rendew, ik ben begonnen met het kistje!
Dat wil zeggen..., toen ik wilde beginnen (met de groeven in de stijltjes) ontdekte ik dat een futselplankje wel heel handig zou zijn (had ik zelf nog niet!) en al lang geleden had Roeland in een filmpje een zelfgemaakt hulpstuk gedemonstreerd om die groeven te maken. Een onmisbaar hulpmiddel bleek.
Dus heb ik eerst een hulpstuk (die van Roeland van ik meen 19 okt.) en een futselplank (van Pauls Sellers) gemaakt.
Het was de eerste keer dat ik mijn recent gekochte ploegschaaf Stanley 12-052 gebruikte (voor de groef in het hulpstuk uit Roelands filmpje). Viel me nog niet mee, dat gebruik van die ploegschaaf.

Ook merkte ik dat mijn heel oude winkelhaak niet meer zo haaks was. En het aftekenen met een potloodje moest beter. Ik heb dus een lief klein winkelhaakje gekocht en een Starrett combihaak en een aftekenmesje van Pfeill. Tjonge wat een plezierige werktuigjes. Vandaar dat ze zo pontificaal op de foto staan.

02_kistje2 voorbereiding.jpg

Foto boven:
Links het hulpstuk (nog niet af) zoals Roeland dat in zijn filmpje van 19 okt. beschreef, rechts het futselplankje en op de voorgrond mijn nieuwe aanwinsten: het winkelhaakje, de combihaak van Starrett en het aftekenmesje van Pfeill. IK ben er HEEL blij mee.

03_kistje2 voorbereiding.jpg

Foto boven:
Het is de bedoeling dat het stijltje tussen deze twee blokjes wordt klemgezet waarna de groef met de Stanley ploegschaaf kan worden aangebracht (als ik het filmpje van Roeland goed heb begrepen).

04_kistje2 voorbereiding.jpg

Foto boven:
In de basisplank van het "hulpstuk vlgns Roeland" heb ik een 16 mm brede groef geploegd waarin het stijltje komt te liggen tijdens het aanbrengen van de groef in het stijltje. Het stijltje wordt dus op zijn plek gehouden door deze groef en door de twee houten klosjes (nog niet aangebracht op deze foto maar wel zichtbaar op de vorige foto).

Het gaat moeizaam maar het gaat.

Heb ook ontdekt dat mijn werkbank veel te licht is om erop te schaven. Daar ga ik morgen of woensdag wat aan doen. Aan het eind van het kistje2project zit ik in de spullen :).

groet
klaas

Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
TOP !!!!! Klaas !!!!
Vind het jammer dat er tot nu toe veeeeeeeeeeel te weinig gepost wordt door de leden het zou natuurlijk zomaar kunnen veranderen .

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Super mooi om te zien dat het allemaal ook kan op de traditionele manier met handgereedschap.
De posts komen wel binnen druppelen, iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen snelheid, en daar zit best wat spreiding in.
Maar het is idd wel jammer dat het niet wat meer gelijk op loopt, dan heb je er net iets meer aan.

Als mijn werkbank met incra LS klaar is ga ik weer verder aan de slag met mijn kissie.

John

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Vanavond de eerste groef in een stijl gemaakt. Het ging goed; vond ik:).
Morgen moet ik wat anders doen maar donderdag wil ik deze stijl gebruiken om een paar houtverbindingen te oefenen.

06_kistje2 voorbereiding.jpg

foto boven:
Maken van groef in een stijl voor het kistje. De stijl hier is een oefenstijl van vurenhout.

met groet,
klaas

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
(al)Weer een nieuwe (zoveelste) poging .
O ja,driehoekje??? bedoel blokhaakje

Zeg Rendew (of een van de andere kistjesbouwers natuurlijk), ik ben nu in vurenhout oefeningen aan het maken van het type verbinding IV (doorgaande pen en gat met die spatpen). En net als Rendew vind ik het lastig om het doorgaande gat netjes en strak te krijgen. Nou zal het in vuren vanwege de zachtheid wel extra lastig zijn, maar toch.....

Bovendien kost het wel HEEL erg veel tijd (en dan nog een mager resultaat). Rendew, jij kocht een vierkantegaten boor. Ben je daar nog steeds tevreden over qua resultaat en tijdwinst?

Mijn tweede vraag: die pen is toch 8 mm bij iets van 11 mm, in elk geval niet vierkant. Hoe heb je dat opgelost met de vierkante gaten boor? De boor 3 mm verplaatsen? Poeh, ook veel werk om netjes te krijgen. Ik vraag me af of het uitzagen van dit gat met mijn Hegner el. figuurzaag misschien een snellere opl is.

Ja, ik kan er een blind gat ipv doorgaand gat van maken, maar... het gaat om de oefening he (ok, ok de figuurzaag is ook een concessie :))

Wat zijn jullie handwerk-ervaringen op dit punt?

mvg
klaas

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Klaas die vierkantengatenboor kocht ik (pakweg 2,5 /3 jaar geleden) eigenlijk vanwege de buren woon namelijk op 3 hoog.
Het leek mij echt niet verstandig om in hout te gaan hakken(lawaai) dus heb dat ding preventief gekocht. Over het resultaat ben ik wel tevreden maar eeuh amsterdam is niet het einde van de wereld dus wat let je om ...........
Tegenwoordig is het mogelijk om met hoe heten die dingen domino's te gebruiken maar [fluister mode] maar dat is meer een bouwpakketjes tool(er kieken toch geen groenestekker mee :p [/fluistermode]
Maar by de way jij bent toch van oorsprong meer een metaal man als jij een wat zwaardere boorkolom hebt kan je die ook gebruiken er zijn hulpstukken te krijgen om er een vierkantengatenboor van te maken. Zijn er leden die hier ervaring mee hebben ?

hulpstukje.jpghttp://www.axminster.co.uk/morticing-attachment

Klaas :Hoe heb je dat opgelost met de vierkante gaten boor? De boor 3 mm verplaatsen?
Nee hoor, het latje gewoon verschuiven langs de aanslag da's veeeeeeeeeeeel makkelijker dan de boor te verplaatsen :p

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.