Op verzoek een korte samenvatting van m'n ups en downs bij het maken van m'n kistje en wat nadere toelichting over m'n aanpak.
Het gebruikte hout had ik nog liggen. Voor de regels heb ik essen (althans dat geloof ik) gebruikt en de panelen zijn gemaakt van beuken, deels met slaap. Alles met lintzaag en vlakbank op maat gemaakt. Vervolgens ben ik begonnen met het ploegen van de regels. Moest eerst even wachten op een record 44 schaafjes hiervoor aangeschat via ebay. Heeft wel wat moeite gekost om uit te vogelen hoe ik de regels het beste kon klemmen. Uiteindelijk een plankje gemaakt met een gleuf en een eindstop waarin de regel mooi opgesloten zat.
Het is me niet gelukt om de groeven precies 6mm breed te krijgen, met name aan het einde van de regel wilden ze nog wel eens een pietsie breder zijn, hetgeen je terugziet in de pennen omdat ik die ook 6mm breed heb gemaakt (had geen beitel van 8mm). Nadat de regels klaar waren eerste de bodem gemaakt omdat deze wat mij betreft de maat bepaald en omdat fouten hier niet direct zichtbaar zouden zijn...
Vervolgens begonnen met de zijkanten. Waar ik de hoeken van de bodem in verstek heb gemaakt heb ik de hoeken van de zijkanten met een pen gemaakt. Ben behoorlijk lang bezig geweest met de hoeken van 2 keer 22.5 graden. Eerst geprobeerd hier ook een pen toe te passen, maar die kreeg ik niet maar sluitend, ook omdat ik op m'n Paul Sellers style futselplank alleen 90 en 45 graden kan fabriceren. Uiteindelijk gekozen voor een verbinding zonder pen. Een stuk zwakker, maar de enige oplossing om de vaart er een beetje in te houden. Ging bij het verlijmen direct mis omdat ik deze niet mooi recht kreeg.
Uiteindelijk een keer overnieuw gelijmt en nu lijkt ie vast te zitten. Daarna de overige panelen. Ging redelijk soepel, al had ik wat weinig hout voor de panelen waardoor ik het achterpaneel niet in dezelfde proporties kon maken als de zijpanelen. Alle staande panelen vervolgens op de futselplank precies op maat en sluitend gemaakt en met de kleinste maat dominos verbonden met elkaar en met de bodem. Dus niet met de hoeken in verstek zoals op de tekening stond. Ik vond het toch wat eng om te gaan zagen in m'n panelen. Bij het bovenste paneel en de klep liep ik vast. Deze wilde ik in eerste instantie ook met dominos vastmaken, maar dat zag er niet mooi uit en ik bedacht dat het ook tot problemen zou leiden met de scharnieren. Dus nu deze panelen toch maar in verstek gemaakt. Niet op m'n tafelzaag, maar op de vlakbank. Zowel 45 als 22.5 graden ging prima en e.e.a lijkt goed te sluiten.
Ik ben nu aangekomen op het punt waar ik de verschillende panelen moet verlijmen en de scharnieren moet installeren. Ik denk dat ik voor het verlijmen eerst nog de scharnieren uithak en monteer, dus het wachten is op de juiste maat scharnieren.
Ik heb het meeste werk gedaan met handgereedschap, was de eerste keer dit hier iets serieus mee maak, maar had al wel uitgebreid geoefend, ook met slijpen. Jullie zullen hier wederom een Paul Seller set-up herkennen.
Uiteindelijk vielen de downs dus wel mee. Heb tot dusver een hoop plezier gehad aan m'n eerste kleine project.