meubelmakerskistje II

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Gevalletje podiumvrees denk ik;), had ik zelf ook een beetje last van.
Maar das naa de eerste of twede post wel weg, dus laat maar zien hoe je het einde er vanaf brengt.

Het ziet er heel leuk uit, maar waarom had je de tussenregel in het achterpaneel niet opgelijnd met de zijkanten?
Dat zou toch net iets mooier uitkomen denk ik.

Volgens mij zijn de scharniertjes bij Baptist te koop, ik weet alleen niet of ze de goede maat hebben voor ons kistje.

Groet John

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Op verzoek een korte samenvatting van m'n ups en downs bij het maken van m'n kistje en wat nadere toelichting over m'n aanpak.

Het gebruikte hout had ik nog liggen. Voor de regels heb ik essen (althans dat geloof ik) gebruikt en de panelen zijn gemaakt van beuken, deels met slaap. Alles met lintzaag en vlakbank op maat gemaakt. Vervolgens ben ik begonnen met het ploegen van de regels. Moest eerst even wachten op een record 44 schaafjes hiervoor aangeschat via ebay. Heeft wel wat moeite gekost om uit te vogelen hoe ik de regels het beste kon klemmen. Uiteindelijk een plankje gemaakt met een gleuf en een eindstop waarin de regel mooi opgesloten zat.

IMG_4107.jpg

Het is me niet gelukt om de groeven precies 6mm breed te krijgen, met name aan het einde van de regel wilden ze nog wel eens een pietsie breder zijn, hetgeen je terugziet in de pennen omdat ik die ook 6mm breed heb gemaakt (had geen beitel van 8mm). Nadat de regels klaar waren eerste de bodem gemaakt omdat deze wat mij betreft de maat bepaald en omdat fouten hier niet direct zichtbaar zouden zijn...

Vervolgens begonnen met de zijkanten. Waar ik de hoeken van de bodem in verstek heb gemaakt heb ik de hoeken van de zijkanten met een pen gemaakt. Ben behoorlijk lang bezig geweest met de hoeken van 2 keer 22.5 graden. Eerst geprobeerd hier ook een pen toe te passen, maar die kreeg ik niet maar sluitend, ook omdat ik op m'n Paul Sellers style futselplank alleen 90 en 45 graden kan fabriceren. Uiteindelijk gekozen voor een verbinding zonder pen. Een stuk zwakker, maar de enige oplossing om de vaart er een beetje in te houden. Ging bij het verlijmen direct mis omdat ik deze niet mooi recht kreeg.

IMG_4108.jpg

Uiteindelijk een keer overnieuw gelijmt en nu lijkt ie vast te zitten. Daarna de overige panelen. Ging redelijk soepel, al had ik wat weinig hout voor de panelen waardoor ik het achterpaneel niet in dezelfde proporties kon maken als de zijpanelen. Alle staande panelen vervolgens op de futselplank precies op maat en sluitend gemaakt en met de kleinste maat dominos verbonden met elkaar en met de bodem. Dus niet met de hoeken in verstek zoals op de tekening stond. Ik vond het toch wat eng om te gaan zagen in m'n panelen. Bij het bovenste paneel en de klep liep ik vast. Deze wilde ik in eerste instantie ook met dominos vastmaken, maar dat zag er niet mooi uit en ik bedacht dat het ook tot problemen zou leiden met de scharnieren. Dus nu deze panelen toch maar in verstek gemaakt. Niet op m'n tafelzaag, maar op de vlakbank. Zowel 45 als 22.5 graden ging prima en e.e.a lijkt goed te sluiten.

Ik ben nu aangekomen op het punt waar ik de verschillende panelen moet verlijmen en de scharnieren moet installeren. Ik denk dat ik voor het verlijmen eerst nog de scharnieren uithak en monteer, dus het wachten is op de juiste maat scharnieren.

Ik heb het meeste werk gedaan met handgereedschap, was de eerste keer dit hier iets serieus mee maak, maar had al wel uitgebreid geoefend, ook met slijpen. Jullie zullen hier wederom een Paul Seller set-up herkennen.

IMG_4105.jpg

IMG_4104.jpg

IMG_4106.jpg

Uiteindelijk vielen de downs dus wel mee. Heb tot dusver een hoop plezier gehad aan m'n eerste kleine project.

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@rock, over handgereedschap gesproken, je hebt in ieder geval niet op een dubbeltje gekken wat kwaliteit betreft, geweldig! en ik vind het project ook leuk om te volgen, zit te wachten op volgende posts

Maar nu mijn vraag: op de onderste foto naast het slijpsteen blok licht een zilver inklapbaar mesje, kun je mij vertellen wat dit voor merk is en waar ik dit kan kopen!!

groet

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het is de openbare stads werkplaats in groningen, Ik ga als het goed is volgendjaar mijn nieuwe werkplaats bouwen zodat het thuis kan, tot die tisd de grote bewerkingen maar in de stads werkplaats doen.

Je woont in de kanaalstreek en dan ga je naar de binnenstad van Groningen?

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Volgens mij is dat een mes van Stanley dat Paul Sellers ook altijd gebruikt: http://www.axminster.co.uk/hand-tools/knives-scalpels/pocket-folding-knives

Inderdaad, heb er twee gekocht op amazon. Volgens mij zijn ze daar iets goekoper. Werken prima en zijn makkelijk scherp te houden.

M'n kist gaat prima overigens. Ik heb de scharnieren en wat greepjes gemonteerd en de boel staat momenteel te in de klemmen te drogen. Ik zal vanavond nog een paar foto's posten.

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
M'n kistje zit in elkaar. Er is nog wel flink wat schuurwerk te doen en vervolgens moet ik eens nadenken hoe ik het ga afwerken, maar het kistje is in ieder geval af. Ik ben wel benieuwd naar de andere kistjes.

IMG_4143.jpg

IMG_4144.jpg

IMG_4145.jpg

IMG_4146.jpg

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@rocknrolla,:Netjes!!! Ik zie dat je creatief bent omgegaan met de verbindingen die uiteindelijk tot het complete kistje leiden.
Je oplossing van een tussenslaande klep en bovenzijde vind ik goed gevonden, echter je oplossing van het bodem paneel en de constructie van de zijden met de achter en voorkant vind ik wat minder geslaagd.
Al om al je bent denk ik de eerste die het complete kistje af heeft, weliswaar niet geheel volgens tekening maar dat is niet zo belangrijk de oefening tot het komen van dit resultaat is het belangrijkst. Nu de binnenzijde inrichten.

Roeland

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vind het kistje er erg mooi uitzien, vind de opgelegde scharnieren er niet mooi bij passen.
Is er een reden waarom je deze hebt opgelegd en niet er tussen hebt gezet?

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
@ Zweihaak/O Peatey: Ik heb voor de opgelegde schanieren gekozen omdat ik verwachte dat dit mooi zou zijn, valt mij ook een beetje tegen. Had ze bij nader inzien er beter tussen kunnen zetten. Heb ook nog naar wat meer traditionele opgelegde scharnieren gekeken, maar daarvoor is geen ruimte.

@Roeland: Een pluim van de meester, daar doen we het voor! Ik ben inderdaad op een flink aantal punten van de tekening afgeweken, dit was m'n eerste kistje en ik durfde het in eerste instantie niet aan om alle panelen in verstek te maken. Was bang voor maatafwijkingen en voor lelijke naden. Dus toch maar koud tegen elkaar gezet. Bij de bovenkant moest ik wel. In die twee dimensies ging het redelijk goed. Ik zal op m'n volgende project eens wat van de meer complexe verbindingen gebruiken.

Ik weet nog niet precies wat ik in het kistje ga opbergen, daar ga ik eerst een over nadenken voordat ik het binnenwerk ga maken. Wellicht kan ik hier nog wat inspiratie op doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.