meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Roeland:Zal kijken of ik ook deze week ook nog wat kan posten.
Ja super vooral filmpjes hoe je die verbindingen maakt van het zij paneel !!!!!
Heb heel wat moeten zwoegen, maar het repareren van de pennen heb ik toch wat van geleerd ( [fluister]was eigenlijk wel handig dat ik dat niet goed gedaan heb [/fluister]):)

WR1944

Oud hout
@Rendew, als je iemand kan vinden die een beetje thuis is in metaalbewerken kan je een simpele aanslag (laten) met een moer. Neem een moer met een draad die iets groter is dan de overhoekse maat van de beitel. Boor de draad er uit. Tap in één van de vlakken van het zeskant draad (haaks op het vlak) en doe daar een schroef in met een gekartelde kop of iets soortgelijks. Hiermee kan je de beitel instellen zoals je met de grote doet.
Succes met je kissie.

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
En Hugo het kistje in pallethout dat kan, wel heel scherp gereedschap gebruiken en veel geduld.(gaat je zeker lukken!)
Roeland
Dank voor het gestelde vertrouwen, gebaseerd op??? Het gaat er echt wel van komen hoor.
:rolleyes: Heb ik eerst Rene' achter me aan zitten, nu ook nog de meester zelf :rolleyes:
Het is zeker tijd om eens te beginnen.

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Oja rené
Er bestaat zo iets simpels als een slangklem. Die kan je in div maten krijgen. Ik denk dat jouw maat er vast wel is. Je krijgt dan een ronde sluiting om iets vierkants. Zeker geschikt als eindstop. voor tussenstops is het meer klooien.
hg Hugo

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
5
Dat met die slangeklem klinkt bruikbaar voor het gestelde probleem. Zet de slangeklem redelijk strak rond de beitel en helemaal naar beneden tegen het "huis" van de schaaf aan. Dan los je de klemschroef van de beitel een klein beetje. Vervolgens tik je met een hamer zachtjes de beitel naar beneden. De beitel glijdt dan gecontroleerd door de slangeklem heen. Ten slotte de klemschroef van de beitel weer aandraaien.

Waarschuwing: je krijgt zo wel krasjes! Dat zou het laatste zijn dat mij kan boeien, maar er zijn mensen.....

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Met alle respect, maar ik zou geen slangeklemoplossing op mijn mooie LN grondschaafje willen zien.
(Ik wou dat ik zo'n schaafje had. :))

Bovendien komt het aan de wens van Rendew niet tegemoet. Als ik het goed begrijp wil hij gemakkelijke nauwkeurige instelbaarheid zoals op zijn grote LN grondschaaf. Ik zie alleen maar een oplossing met stelschroef. Verder dan een klein gaatje boren in de kleine LN met daarin schroefdraad getapt zou ik niet willen gaan. Dus het type oplossing als op de grote LN. En dat vergt metaalbewerking.

mvg
klaas0639

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Rene: Met een simpele moer met gat, schroefdraad en een draaiboutje kan ik je wel helpen. Als je me de maten opgeeft kan ik het over de post naar je toe sturen? Laat maar weten. Liefst foto er bij van de plek waar de moer moet komen.

Groet, Rob.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
in het vierkant (is dat 6,35 mmm ???? )
inhetvierkant_0001.jpg
diagonaal gemeten(8,7 mm ??????)
diagonaal.jpg
lietje .jpg
Weet niet hoe je die dingen correct afleest dus is een kiekje wel handig :p ga is een keer kijken naar zo'n digitaal ding die spreken geen vak chinees .

Maar Rob voor dat je het hele bedrijf op zijn kop zet wel even duidelijk zeggen wat je ervoor wilt hebben ( momenteel platzak (wie niet zou ik bijna zeggen) )vind het altijd erg belangrijk om vooraf afspraken te maken dan wordt er niemand achteraf teleurgesteld !

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Maar Rob voor dat je het hele bedrijf op zijn kop zet wel even duidelijk zeggen wat je ervoor wilt hebben ( momenteel platzak (wie niet zou ik bijna zeggen) )vind het altijd erg belangrijk om vooraf afspraken te maken dan wordt er niemand achteraf teleurgesteld !

Kost niks. Het is tien minuten werk en ik hoef er niks voor overhoop te halen. Ik vind je project (jullie project, moet ik zeggen eigenlijk) leuk en draag graag een steentje bij.

Kan je een close up maken van de bovenkant van het metalen ding waar de moer omheen moet en daar ook de breedte en diepte van opgeven in mm? Zoals ik het nu zie kan het mooier, gewoon een gleuf in een stukkie staal.

Je meting (8,7) was correct :). Je kijkt vanaf het 8mm streepje naar de onderste rij streepjes en zoekt het streepje wat "past. het cijfer bij dat streepje komt achter de komma.

Komt goed.

Groet, Rob.

PS: HBM verkoopt digitale schuifmaten vanaf vijftien piek, ze zijn prima! Als de platzakkerij weer over is, dan zou je het eens kunnen overwegen. Echt nodig heb je het niet, als je wat vaker meet met een schuifmaat gaat het prima met die van jou. Ik gebruik er altijd een tijdens houtbewerking, meet lekker snel als je een exacte breedte wil hebben.

Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.830
194
Rotterdam
Je meting (8,7) was correct . Je kijkt vanaf het 8mm streepje naar de onderste rij streepjes en zoekt het streepje wat "past. het cijfer bij dat streepje komt achter de komma.

:eek:

Ik heb geen metaal opleiding gehad, en kom er nu achter dat ik dat ding altijd verkeerd afgelezen heb. Ik keek altijd naar het getalletje boven de streep en niet naar de schaalverdeling op het schuifgedeelte.
Weer wat geleerd.

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je meting (8,7) was correct :). Je kijkt vanaf het 8mm streepje naar de onderste rij streepjes en zoekt het streepje wat "past. het cijfer bij dat streepje komt achter de komma.
Om precies te zijn: je ziet dat de 0 op de onderste schaal tussen de 8 en de 9 van de bovenste schaal staat, dus je maat wordt 8-komma-nogwat. De "nogwat" is het getal op de onderste schaal waar de lijntjes van de twee schalen precies in elkaars verlengde staan.

MAARRR: het is wel belangrijk dat je exact verticaal kijkt. Op de foto kijk je volgens mij iets van links tegen de schaal aan. De echte maat is dan 8,6 en niet 8,7.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ArtHarg: Je hebt gelijk. Voor houtbewerking kijk ik niet op een tiende mm vrees ik :mad:. Voor metaal ga ik als het moet rond de honderdste zitten, maar dan gebruik ik geen schuifmaat meer. In het onderhavige geval heb ik trouwens voor het vierkant 6.8mm aangehouden zodat het ding er lekker overheen glijd (en ook een klein beetje omdat ik weet dat Rene zijn eigen meetkunsten niet vertrouwd ;) )

@Rene: filmpje was duidelijk, ding is klaar, even quick & dirty. Als het werkt maak ik wel eens een mooie voor je. Hij is trouwens wel in "matching colours" :cool: PM even je adres,dan stuur ik hem op.

Groet,Rob.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wel grappig om te vermelden trouwens: het ding is gemaakt uit een stuk hard aluminium van een bureau gemaakt door de grootste meubelfabrikant* ter wereld: Ikea. Groter contrast kan je niet hebben denk ik, enerzijds de ambachtelijke Kissies, allemaal anders, anderzijds de miljoenen Billy boekenkasten, allemaal gelijk!

Groet, Rob.

Hoewel... Maakt Ikea zelf eigenlijk wel iets? Volgens mij kopen ze alles in. Grootste meubelverkoper ter wereld dus. Ook leuk.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hahaha, nee, maar dat kan ook hoor, dan duurt het wat langer omdat de verf moet drogen, laat maar weten!

Ik bedoelde staal- en bronskleurig, passend bij je schaafje....

:rolleyes:

WR1944

Oud hout
Op de LTS werd het gebruik van de schuifmaat met noniusverdeling uitputtend onderwezen. De schuifmaat was dan ook een belangrijk meetinstrument. Het was ook een beetje een status-indicatie om met een dure schuifmaat in je borstzak rond te lopen. Dat heb ik mooi moeten bezuren toen m'n peperdure Mahr-schuifmaat van over de 100 gulden uit m'n borstzak floepte toen ik over de reling hing om de zijkant van een schip te inspecteren. Zelfs met een magneet kon ik die niet meer terugvinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nonius
Het schiet me net te binnen dat sommige houtboren worden geleverd met een dieptestop, een ring met een inbusschroefje. Als de maat klopt is dit een veel simpeler oplossing en ziet er door z'n zwarte kleur gelijk wat sjieker uit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.