meubelmakerskistje II

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Armadaman:

Sooo, mazzelaar! Daar zoek ik al een hele tijd naar! Echte Kaukasische Picae orientalis is bijna niet te krijgen. De Kaukasische Picae Psychosisch, die net wat geler is met een zweempje blauw, daar valt nog wel aan te komen, maar is ook al duur hoor! En het brand nog slecht ook!

Succes!

Groet, Rob.

PS: mooi bijltje!

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Mooi JOHN LAMERS je gaat als een pijl uit een boog vliegensvlug !!!!
[schreeuw] Waar blijft de rest van de kisten bouwers [/schreeuw]
Bij mij gaat het veel langzamer door alle fouten maar dat mag de pret niet drukken .
Klaas 0... hoe gaat ie ???

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
@SanderW : Aan het gereedschap twijfel ik niet maar aan die zenuwenlijer (moi) die het moet hanteren des te meer :p

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vrienden van het forum.
Omdat ik door Rene' al op het strafbankje ben gezet had ik geen keus om maar even te reageren. Ik ben natuurlijk nog NIET begonnen. Mijn hout is het wereldbekende en vermaarde pallethout :D De naam???? gewoon uit mijn duim gezogen. Ik ben ook in de val van Rob getrapt, eigenlijk in mijn eigen valkuil gestapt. Klasse ROB. Voor mijn kacheltje een prima brandstof. Ik kon het niet laten er het bijpassende gereedschap bij te leggen.

Hartelijke groet Hugo
En Ja ik heb wel een klein begin gemaakt, hierover later.

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Rendew, ik zou het op precies dezelfde manier doen :) jammer genoeg gaat het in de winter vakantie ook nog niet lukken eraan te werken ivm me schouder, balen maar ik leer veel door naar jullie werken te kijken en te volgen

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het eerste zijpaneel zit in de klemmen, en dat viel niet mee.
de afmeting van de verbindingen maakt het allemaal best moeilijk.
ik heb bij het middenlatje een heel klein naadje, maar ik heb besloten dat later op te lossen.
geloof me René je bent niet de enige die foutjes maakt, maar daar leer je weer van.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 253
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Stand van zaken:
ik ben klaar met het slijpen en wetten van mijn Stanley ploegschaaf en houtbeitels. En heb met de ploegschaaf geoefend (de eerste keer dat ik zo'n ding gebruik).

Ik zit vanmiddag de schetsen, aanvullingen, ervaringen en aanwijzingen door te nemen. Ik heb twee vraagjes:
Heeft de voorzijde tenslotte een type IV verbinding, dwz een doorgaande pen en gat? Daarover is al wat correspondentie geweest getuige de quote hieronder. Wat is het geworden Rendew? (misschien staat het antwoord al ergens maar heb ik het gemist)

Roeland heb toch een vraagje : ga ervan uit dat de getoonde foto's zijn van de voorzijde (front)
volgens de tekening waar de verbindingen van I t/m VIII op staan zou type IV gebruikt worden zijnde doorgaande pen en gat
Als ik de foto's zie heb je de regel voorzien van een pen inclusief spatpen en manegering vertel is heb ik het verkeerd of .......

Mijn tweede vraag betreft de dikte van de pennen.
Volgens de schets is de verdeling 1/4, 2/4, 1/4. De pen zou dan 8 mm worden.
Is het niet handiger 6 mm te nemen, zijnde de breedte van de groeven? Overigens krijg ik uit foto's van Roelof de indruk dat hij wel degelijk 8 mm pendikte heeft uitgestoken. Speciale reden? Is 6 mm te dun?
Zeg maar wat moet :)

mvg
klaas0639

ps: mooie grondschaafjes Rendew

Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
De voorzijde is een doorgaande pen met spatpen maar eeeuuhh niets moet he ! Het is bedoelt als een prelude cq exercise , maar neem van mij aan dat het steeds meer op een dwangneurose gaat lijken:p
De pen dikte is inderdaadd 8 mm ( had eerst ook 6 mm in het hoofd maar dat wordt wel erg fragiel vond ik ) .

Weet niet of je een grondschaaf hebt is die ook wel goed te gebruiken om de pennen op dikte te krijgen heb ik onder vonden ,neem vooral ruimschoots de tijd om je ploegschaafje goed af te stellen zodat ie precies in het midden staat dat maakt het werken met de grondschaaf weer veel makkelijker als je die wilt gebruiken .
Enne de aanslag van je ploegschaaf altijd aan de zelfde zijde van de latjes laten gaan (ik liet het altijd langs de dagzijde lopen) dan zit de groef altijd gelijk bij de andere latjes .

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpgimage.jpgimage.jpg

Das 3 af 3 te gaan.
het gaat de goede kant op denk ik, tot nu toe is de slis verbinding in verstek mij het meest tegen gevallen
maar uiteindelijk is het eerste zijpaneel toch wel aardig geworden.
ik moet van de week maar even een extra stukje esdoorn regelen voor de bodem, dan volgende week het tweede zijpaneel en de bovenkant.

john

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 285
  • image.jpg
    image.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 285

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ja leuk he, het begint ergens op te lijken.
ik ben wel benieuwd naar hoe anderen het interieur gaan maken, het moet natuurlijk wel een beetje praktisch worden zodat eigenlijk alles onder handbereik is.
en ik moet nog even iets verzinnen voor de lades die ik bovenin wil.

wordt vervolgt.

john

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
3 toch, de bodem komt toch in een sponning van de voor achter en zijkanten?
Maar in ieder geval zeker nog niet klaar.
hoe zit het met jouw paneeltjes? Heb je al iets in elkaar?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
John, dat ziet er goed en strak uit!! Geweldige verbinding niet die slis onder een hoek!
Zal kijken of ik ook deze week ook nog wat kan posten.

En Hugo het kistje in pallethout dat kan, wel heel scherp gereedschap gebruiken en veel geduld.(gaat je zeker lukken!)

Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.