meubelmakerskistje II

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
@Reinoud,

Zal wat meer foto's maken en in apart topic plaatsen. Het betreft ongeveer het ontwerp van Paul Sellers, maar met wat toevallig beschikbaar was.... Heb helaas geen foto's van het bouwproces gemaakt... Sorry. Zal dat nooit meer doen.

Ik moet dit weekend werken, zal voor eerste helft volgende week zijn.

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Na 1.5 uur driftig hakken heb ik het achterpaneel nu in de klemmen.
volgende stap is de zijpanelen.

Zijn er ook nog andere vorderingen op het kissiefront?
Ik ben er in ieder geval benieuwd naar!

john

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 197
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Ben momenteel bezig met het achterpaneel als ik de gaten,de sponingen en de pennen klaar heb denk ik dat ik de essen paneeltjes ga maken voor de voorkant en achterkant maar dat zal nog wel effe duren.
Enne inderdaad hoe is het met de andere leden enne ROELAND is u daaar nog vertel is ....... !!!!!

-BRT : zijn werkbankje is klaar (puik bankkie !!) dus waar wachten we nog op ?
-Woruta : de twee ingevlogen Records zijn ingevlogen dus laat ze eens landen en opstijgen op het regelwerk van Touch and Go voor dat je het door heb heb je een mooie sponing !
-Amadaman : "denk dat het tijd wordt" niet te veel denken starten met die hap !!
-Klaas 0639: de Stanley 13.052 is die al in bedrijf ?
-Rene Kooijman : vertel is hoe ver zijt gij
-SanderW : toch nog niet op die 6mm beitel aan het wachten .....
-WimKluck : die camera die heb je nu toch wel gevonden .....
-OPeatey: als in het echt begonnen met die mooie Versitas zwaluwstaartzaagje
-Donald Duck : niet kwaken he maar hakken en zagen !

-Handig18
-Toxiq
-coonman
Zo dat was effe virtuele schoppie onder het kontje HAKKEN/ZAGEN?SCHAVEN met die handel !!! en potdorie zit ik al een halfuur te verkloten achter de mac terwijl het regelwerk wacht op moi ....... MAZZEL ga weer houtjes mishandelen !

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie. De klas wordt bij de les geroepen :)

Ik moet de beitels van mijn Stanley 13.052 nog wetten en voor het eerst in gebruik nemen. Dat zal volgende week de eerste stap zijn. Daarna begin ik stijltjes te maken. Die van mij zijn van amerikaans kersen.

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ga het op mn dooie gemakje doen dus niet ongeduldig worden ;)

Geschaaf en sponningen erin gezaagd;
20131109_130156.jpg

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier wat foto`s van een denk foutje van mij betreffende de slis verbinding in verstek.
De fout was dat ik geen rekening hield met de sponning die de pen van de slis dus smaller maakt (Dit geld natuurlijk ook voor de zijframe panelen met slisverbinding opletten dus!!)

slis met verstek1.jpg

Had alle verbindingen van het bovenpaneel framewerk al afgetekend en gemaakt, maar geen nood de twee zij regels opnieuw gemaakt en de groeven er in gehakt lopend tot de slis, dus niet doorgaand.

slis met verstek2.jpg

Daarna slis opnieuw gezaagd en het framewerkje zit in elkaar.

slis met verstek3.jpg

Inmiddels zijn de voor en achterzijde en de bovenzijde klaar en verlijmd. Voor de panelen heb ik antiek Amerikaans Oregone pine gebruikt met een fraaie tekening. Heb hier nog geen foto`s van gemaakt deze volgen nog.

Roeland

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Net een van mijn ploegschaven geprobeerd op een stukje beuken. Moest eerst even de beiteltjes afwetten en zorgen dat de zijgeleider goed haaks op de beitel stond. Ging eigenlijk prima :) Dus morgen eens kijken of ik dat met een stukje notenhout kan doen :) Eerst verder mijn schuur opruimen.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 236

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gloeiende #$#$%$ PIEP kon je dat filpje niet eerder op het web knallen

Rene, de methode die ik in mijn filmpje laat zien is de simpele methode in de sponning kun je een gedeelte door de verbinding zien (5 bij 3mm). Deze opening heeft geen nadelige gevolgen voor je verbindings sterkte er komen immers aan vier zijden een paneel waardoor je een supersterk geheel krijgt.
De manier die jij doet is perfect maar een stuk moeilijker, het echte meubelmakers werk dus, in mijn filmpje laat ik slecht 1 manier zien je kunt ook om het nog moeilijker te maken bv 1derde en 2derde diepte inlaten(samen maakt dit weer de houtdikte van 16mm).
Kortom je hebt het heel goed gedaan, hoop dat je niet erg gewond bent geraakt, gebruik dan ook een zaagplankje(steekplankje). Wel even de bloedvlekken verwijderen van je werkbank het staat zo slordig :)

Roeland

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Lijkt wel of die kist veel groter is ? heb zo'n idee dat jij geen 22X16 mm gebruikt dat maakt overigens niet uit he vrijheid blijheid !!! Maar vertel

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Toch wel, het beeld vertekend een beetje denk ik.
Ben nu wel lekker op dreef, ik wil wel zien hoe hij er uit ziet als hij af is.
Het werk moest alleen niet zo veel tijd kosten. :p

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 221

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.