meubelmakerskistje II

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag eindelijk weer een beetje tijd om met het kistje bezig te gaan, ik eerder al het hout voor de paneeltjes aan elkaar gemaakt zodat het breed genoeg is voor de paneeltjes.
vandaag de eerste pennen gefreest later vandaag als ik nog even tijd heb een paar gaatjes bijtelen en de paneeltjes op maat maken.
Voor het haaks afkorten van de latjes gebruik in mijn japansezaag met een haaks gelijde blokje met 2 magneetjes.
En natuurlijk nog wat fotootjes.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 347
  • image.jpg
    image.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 353
  • image.jpg
    image.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 350
  • image.jpg
    image.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 348
  • image.jpg
    image.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 349
  • image.jpg
    image.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 353
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Zo John die gaat lekker ! als ik het goed zie is de voorkant afgezien van de gaten v/d midden stijl klaar .
Top heb het zo'n beetje anders om gedaan jij hakt de gaten doe ik met de vierkantengatenboor en waar jij freest (de pennen ) dat zag ik weer met de hand en dan driftig met het bijteltje steken om het pas te krijgen.

Aanslag met maganeetjes voor het zagen da's ook een goede!! dat doe ik door eerst een scherpe lijn te krassen vervolgens v'tje uitsteken(2 a 3 keer ) met de bijtel dan halve schap zagen en vervolgens het met de bijtel afsteken (het gaat maar om 3mm).

Maak is een movie van het frezen van de pen ben ik wel nieuwsgierig naar.

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zal mijn best doen om even een filmpje te maken, ik moet alleen even een opstelling maken voor de ipad, mijn ruimte leen zich niet echt voor zoiets, een beetje klein.
Maar ik doe mijn best.

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Net nog even snel in mijn hokje geweest om het voor paneeltje in elkaar te lijmen.
Ik heb de buiten zijde van de slis verbinding op de zaagtafel ingezaagd en het midden stukje dat bleef staan met de bijtel weggestoken
Ik merk wel dat de bijtel die ik heb gebruikt voor het hakken van de gaten snel stomp is geworden.
Voor ik met het achter paneel ga beginnen moet ik eerst maar even met de slijpsteen in de weer.

zie hier het resultaat.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 287
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Nee, ik heb werktekeningen gemaakt van de handgetekende schetsen, daar kom ik wel mee weg.
Ik denk dat ik met de verstekken van de paneeltje een beetje vals ga spelen en een cmt haakse verbinding frees gebruik.

John

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
John lamers ,als je alles eerlijk biecht is er echt niemand die het veroordeelt. Dus kiekjes /filmpje maakt niet uit !!

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
TOP John , als ik het goed begrijp heb je een zaag&frees tafel in een .
als het kan de volgende keer veronderstel een telefoon dwars gebruiken dat geeft een wat brederbeeld ( enne kunnen we veeeel beter in je "hok" koekeloeren :p )
Heb jij de sponning op 8 mm diep gezet denk erover om de volgende raam werk op 7 mm te zetten denk dat geen techniisch probleem geeft toch Roeland of ....
Het geeft mij wat zielenrust als ik het straks over de zaagtafel mag schuiven (huiver enne klappertand ) .

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpg

De de halfhout verbinding van het achter paneel heb ik in elkaar gelijmd, en de slis verbinding is gezaagd.
Mijn sponningen hebben trouwens een diepte van 7mm.
volgende stap is het hakken van de gaten om het kruis te monteren.
dat is iets voor het weekend, vandaag staat verder in het teken van de vijfde verjaardag van de kleine mijd.

john

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Gok zelf dat ik nog een week of 3 tot 4 bezig ben.
dan komt de inrichting nog dus het duurt nog wel even.
Hopen dat het niet te snel gaat vriezen, anders moeten we ook nog in vorstverlet

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er allemaal goed uit jongens. Echter wel een vraagje… En ik wil even iets voor de zekerheid weten, want dat word me niet helemaal duidelijk; de maten die rick geeft (24 september) zijn die maten met overmaat? Als ik tijd heb ga ik zaterdag ook even het een en ander schaven en regelen (woordgrap; ha-ha).

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.283
327
Heelsum
Hoi John, leuk filmpje, 1 vraag aan het eind zeg je dat je het pennetje met de beitel gaat opschonen, waarom is dat nodig als hij gefreesd is, dan zou hij toch netjes schoon moeten zijn?

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Ik kan binnenkort ook aan de slag, de werkbank (gerecupereerd bekistingshout) is klaar:

PICT0200.jpg

Neem me verder nog voor om bij volgende projecten (deurtjes badkamerkast....) ook foto's te nemen tijdens het bouwproces....

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Scheppie / brt,

Het opschonen stelt niet echt veel voor, er komt alleen een paar rilletjes van een halve mm doordat over de 22mm die ik weg frees 4 of 5 x doe.
Dat steek ik dan even weg. En op de buitenste randjes blijven aan bijde kanten wat haartjes staan die er ook even af moeten.

Leuk werkbankje brt, staat ook nog op mijn verlanglijst, ik wil de frees en de zaag daarin verwerken, omdat ik nu al krap zit in mijn ruimte.
Leuk gedaan!

John

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@brt: knappe werkbank. Misschien moet je even een nieuwe topic openen met wat meer foto's, afmetingen, verbindingen, ... Ik ben hier ook zo eentje aan het plannen, vandaar. Er zijn vast nog een boel mensen benieuwd.

Reinoud

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.