meubelmakerskistje II

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.298
157
Enkhuizen
Is dat niet een erg duur speeltje voor een groef? Even om en om over de cirkelzaag en je hebt een snaarstrakke groef/sponning.

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Rendew, die passer is een mooie oplossing. Wat ook helpt is om de twee regels en de twee stijlen aan elkaar vast te klemmen als je aan het aftekenen bent (referentiezijde aan de buitenkant houden). Zelfs als je dan een kleine maatafwijking hebt is-ie bij beide even groot en gaat-ie bij beide dezelfde kant op. Dat helpt om de boel haaks te houden.

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Ga zelf toch nog even achterblijven... maar het zal er zeker komen... vind de filmpjes van zowel Roeland als Rendew alvast heel leuk.

Stand van zaken: herstellende van een kleine ingreep, kan nog 1 à 2 weken niets doen in de werkplaats. Een fatsoenlijke werkbank is bijna klaar. Een Veritas ploegschaafje is geleverd door UPS (al heb ik soms het gevoel dat de zaagtafel, de bovenfrees en de topie mij in groep staan uit te lachen)... Houtpakketje uit Zwolle is ook aangekomen.

Het kistje zal een tussendoor-project worden, want moet tegen ten laatste half december ook 6 deurtjes voor onze badkamerkast maken en een binnendeur hangen.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
@ Rendew: Instructieve filmpjes. Ik ben met je eens dat het het leukst is om enigszins gelijk op te werken.

Ik begin heel binnenkort. Ik moet nog "even" wat urgent werk doen. De timmerman heeft net wat onderhoud aan ons huis gepleegd. Hij verving groot aantal door vorst beschadigde trasstenen. Nu moet een deel van terras hersteld; een klus die ik in een optimistische bui mezelf had toebedeeld.

Mooie ploegschaaf gebruik jij daar Rendew. Welke is dat?

mvg
klaas0639

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.596
3.033
Gaanderen
Rendew ik heb mijn gaten ook gestoken met een vkg.boor. Ook eerst de groef gemaakt en toen het gat. Zat wel in over de werkvolgorde. Ik heb de klem van de vkg.boor niet gebruikt. Boor van 6mm in sleuf van 6. Heb je toevallig een vkg.boor in de maat1/4=6.35MM.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Het is een 8mm ,volgens de verpakking, heb deze gebruikt omdat Roeland ook 8 mm(handbeitel) gebruikte m.a.w het gat iets breder dan de sponning , heb wel overwogen om de pen 6mm te maken maar vond het toch wel erg fragiel .
Afbeelding.jpg

Maar eeuuhh geen foto'tjes of een verslagje hoe wat waar hoezo waarom

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.298
157
Enkhuizen
Spatpenpoging nr. 1
IMG_20131029_133615.jpg
IMG_20131029_133626.jpg

Ja, ik weet het, een niet al te beste poging.

Spatpenpoging nr. 2
IMG_20131029_142217.jpg
IMG_20131029_142254.jpg

Jawel, deze begint er op te lijken. Ik heb het door.

Dit waren dus de kladversies in essen.

Nu nog wachten op de tekeningen van Sam en het echte werk kan beginnen met de noten stijlen.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
O peatey , dat noemen wij nu ...GOED BEZIG !!!!!
Het gaat om de oefening om te begrijpen hoe het in elkaar steekt ,of niet natuurlijk hehehe , en om de hand(on)vaardigheid te oefenen.

O peateh , vertel is hoe heb je de gaten gestoken met de hand ? of .......

Heb van Sam net gehoord dat ie met de groeven bezig is .

Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.298
157
Enkhuizen
Alles echt ouderwets handwerk, want daar ging het nu ook echt om. Leuke oefeningen voor als je dit nog nooit gedaan hebt. In elk geval erg leerzaam.
Heb zaterdag op de houtdraaidemodag in Ede nog een 6 mm beitel gekocht en van mijn schoonzoon een Veritas ( ja echt waar) kapzaag 14 tpi gekregen ( in ruil voor een oude beamer).
Tjonge, jonge, wat is dat een mooie zaag voor dit werk. Als een mes door de boter zo glijdt hij moeiteloos door het hout.

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bij mij zijn ze er al af hoor Rene ;)

ik ga eerst de panelen posten voordat het verstek eraan gezet wordt. Stap voor stap lijkt me het handigste, nietwaar? Normaal gezien komt er vanavond een eerste sketchupmodel online!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hehe, daar gaan we dan! de eerste sketchup tekening!

Je zal zien dat ik alle panelen los van elkaar getekend heb en van elk paneel een aparte component. Het bestand is tevens zodanig ingesteld, dat wanneer je dubbelklikt op een component, de rest van de tekening verdwijnt. ZO kan je makkelijker inzoomen op een bepaald onderdeel, zonder dat de andere delen in de weg zitten. Elke regel en stijl is ook een aparte component.

Ik heb ook alvast aangeduid op de verschillende onderdelen, waar de verstekken komen en waar de afschuining komt van het deksel en bovenpaneel.

Nog een vraag naar Roeland toe: hoe zie jij de groef waarin de bodemplaat moet komen? Op dezelfde manier als de zijpanelen, lijkt mij misschien niet stevig genoeg om een volle kist met gereedschap te dragen? Of zorgen de poten voor extra ondersteuning?

Bijlagen

• meubelkissie 2_opbouw.skp
    244,5 KB · Weergaven: 82

WR1944

Oud hout
Ik heb versie 8 van SU en ik kan het plaatje niet openen want het vraagt versie 13. Is het mogelijk het model geschikt te maken voor versie 8?

P.S. Ik heb SketchUp Viewer geinstalleerd en ik kan in ieder geval het kissie bekijken.

Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Bedankt Sam.
Ergens, heel ver in de achtergrond, begint er iets te kriebelen. Ik kan het nog niet duiden dus moet het nog wat rijpen.
Een vriendin van m'n vrouw vroeg wat een hand made hope chest zou moeten gaan kosten. Ik zit er aan te denken beide zaken te combineren en zo wat asynchroon mee te doen met de houtbewerkende meute in Holland. :)
Voorbeelden genoeg:
https://www.google.com/search?q=hop...QHGlIHAAg&sqi=2&ved=0CHoQsAQ&biw=1920&bih=955

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.