meubelmakerskistje II

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het is de openbare stads werkplaats in groningen, Ik ga als het goed is volgendjaar mijn nieuwe werkplaats bouwen zodat het thuis kan, tot die tisd de grote bewerkingen maar in de stads werkplaats doen.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Rendew, kan jij niet terecht bij iFabrica in Amsterdam?

Die was mij niet bekend ,hoe weet een Belg dat nu weer ;-)
Maar de openbare werkplaats is nog geen 6 min met het fietsie
die iFabrica is hemelsbreed vlak bij (ruim 1,5 Km ) alleen jammer dat er een stukje IJ tussen zit als ik naar de waterkant loop kan ik het waarschijnlijk zien
het is namelijk schuin tegenover het KNSM eiland .

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Ik ben er nog niet aan begonnen ;-)

nog druk bezig een beiteltje van 6mm te zoeken voor me stanley #71
verder ook erg druk met school momenteel

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Het hout (essen en amerikaans kersen) voor het kistje komt morgen of woensdag denk ik. Was een beetje vertraagd door een vergissinkje. Maar ik zou er ook niet eerder aan toegekomen zijn. kHeb al een stanley ploegschaaf gekocht.

mvg
klaas0639

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.092
88
Het is de openbare stads werkplaats in groningen, Ik ga als het goed is volgendjaar mijn nieuwe werkplaats bouwen zodat het thuis kan, tot die tisd de grote bewerkingen maar in de stads werkplaats doen.

Vond wel mooi dat je max 2 mm per keer mag wegschaven met de vandikte. Ik geleerd dat 3mm de max is. Maar wel is 10mm in 1 keer er afgehaald

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Vandaag het een en ander geprobeerd , heb er de vierkanten gatenboor tegen aangekwakt heb dat ding zeker al 2 a 3 jaar staan (splinternieuw) nog nooit gebruikt .
Moest het een en ander ontdekken /uitvinden hoe zo'n ding werkt .
Uurtje geelden nieuwe poging gedaan om tot 2 nieuwe stijltjes tekomen ,afgetekend (nu er een oortje aan laten staan) . Morgen of misschien wel van avond, na een schiet gebedje ,het effe onder die gatenboor kwakken .

Roeland hatseflats zo'n stijltje er in 15 minuten uit ik doe er een dag over:D
stijlkissieIIfront.jpg

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Het komt van de grond! Vanmiddag de filmpjes bekeken van Roeland en het houtpakketje nog eens door mijn handen laten glijden. Aanmelding voor mijn cursus meubelmaken geregeld en ruimte gemaakt om mijn werkbank netjes neer te zetten. Succes met die gatenboor ;)

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ziet er goed uit Rene,

Als je de sponningen laat doorlopen moet je de menagering van de pennen en dus de gaten wel aanpassen, de buitenste pennen met spat pen daar word de menangering dan 3mm en 8mm (sponningzijde)en van de midden stijl 2x 5mm (sponning 5 mm). Anders lopen je sponningen door in je pen en blijft er nauwelijks hout staan en heb je dus te smalle pennen in een te ruim gat, aan de hand van je foto denk ik dat je opnieuw je gaten moet aftekenen.:):).
Maar mischien heb je een andere oplossing, bv waar de pennen aankomen de sponning niet laten door lopen(inval/hakwerk) het is te doen.

Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
Rene,
Als je een menangering toepast van 5mm en 5 mm dan zal aan de sponningzijde je groef 3 mm doorlopen in je pen en dat geeft een probleem en in het begin van mijn filmpje heb ik het inderdaad over 5 en 5 mm(zenuwen wellicht), ik bedoelde 3 en 8mm later als ik de pen afteken en zaag heb ik het over 3mm menagering bij de spatpen(die 8mm diep/hoog is) en 8mm aan de sponningzijde zodat er geen sponning door de pen loopt.
En voor de midden regel sponningdiepte is menagering!!!!!!!
Dit geld dus ook voor de linker en rechter regel/staander. SPONNINGDIEPTE IS MENANGERING!

Hoop dat het zo duidelijk is

Roeland

ps de pen breedte is dan 11mm bij 8mm dik laat je de menangering 5 bij 5mm dan word je pen breedte 8mm (hout breedte - menagering en sponning, 22mm -10mm is 12mm - 3mm van de sponning is 8mm) Kan ook dan gat breedte aftekenen op 8mm.

Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
823
Akkrum
Helemaal goed!!

Hoe doe je dat zo snel een filmpje uploaden bij mij duurt dat eeuwen.

Het belangrijkste is om de pen breedte maximaal te houden dat is dus een beetje schipperen, normaal begin je met het gat en het zou lullig zijn als je bij het zagen van de pen er achter komt dat de sponning 3mm doorloopt in de pen zodat je pen 3mm minder breed word! en je gat dus 3mm te groot is.

Roeland

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.298
157
Enkhuizen
Poe he. Mijn allereerste pen- en gatverbinding ooit. Eerst maar in klad geprobeerd met restjes essen voordat ik het mooie notenhout ga verprutsen.
Wat een gepriegel op de vierkant millimeter, maar het is gelukt. De schoonheidsprijs krijg deze zeker nog niet, de uitvoering is nog zwaar onvoldoende. Morgen maar weer eens oefenen.
Rekenen en lezen lukt mij ook niet op de eerste dag van de lagere school .......
IMG_20131024_143021[1].jpg

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Kijk, dat zijn al twee knutselende forummers. De rest durft niet meer achter te blijven! Zal ik dan toch die Veritas ploegschaaf/groefschaaf maar gaan bestellen? ;-)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.