Rendew, we zijn op de cursus nog niet gestart zal nog wel even duren.
Ik zelf ben dit weekend gestart op de beurs Akkrum Reusachtig
Ben begonnen met het regelwerk van Rus. Lariks voor het voorpaneel en achterpaneel af te korten en daarna op maat te futselen.
Daarna met behulp van een schaafplankje de sponningen er in gelopen.
Een kleine aanpassing aan de geleider van de sponningschaaf zodat je zonder problemen kunt schaven.
Ben met de voorzijde begonnen regelwerk gepaard en gaten en pennen afgetekend. Eerst de gaten in het midden gehakt en daarna de pennen gezaagd.
Vervolgens de linker en rechterstijl getracht de gaten te steken maar helaas de kopse kant breekt uit(had ik moeten weten lariks is niet zo homogeen).
Maar daar is ook een oplossing voor helaas betekend dat ik weer nieuwe stijltjes moet maken dit keer met een overlengte (de zogenaamde oortjes) deze overlengte zorgt er voor dat de kop niet uitbreekt. En dit betekende ook dat ik vanuit de dagkant mijn gaten moest uitzetten.
Nadat het framewerk verlijmd is zaag je deze oortjes eraf.
Had tijdens de beurs veel aanspraak men vond het geweldig om te zien hoe een groef geploegd werd en een pen en gat gemaakt werd, kon me niet echt heel goed concentreren maar heb het voor paneeltje wel in elkaar gekregen.
Ik heb voor Lariks gekozen om dat het lastiger is om strakke verbindingen te maken (redelijk zacht hout je moet vlijmscherp gereedschap hebben) een uitdaging dus. Als het me niet bevalt stap ik over op noten.
Roeland