Nou vanmiddag even tijd gemaakt voor een proefje een eerste opzet om een sponning van 6mm breed bij 8mm diep in de regeltjes te schaven.
Ik heb gebruik gemaakt van een schaafplankje welke ik even snel in elkaar heb gezet. De bedoeling van dit plankje is om het regeltje netjes op zijn plek te houden, immers wanneer in voortang(bankklem) heb je weinig of geen ruimte voor de zij aanslag van de schaaf.
Een oplossing zou kunnen zijn; onderstaand plankje gemaakt van underlayment en 2 lariks regeltjes.
Het te bewerken regeltje valt in een sponing van 2 mm de kop aanslag van lariks zit vast en de eind aanslag met 1 stalen spijker zodat deze aanslag kan bewegen/draaien (deze kun je verplaatsen al naar gelang de lengte van de regel). Aan de onderzijde van het plankje een latje geschroefd zodat je het geheel in voortang kan klemmen.
Simpel het regeltje in de sponning/baan leggen en een lijmklemmetje(mini serre joint)aanbrengen zodat het geheel vastzit.
De sponning is aangebracht om eventuele doorbuiging bij het vastklemmen te ondervangen. Met dit hulpstukje ging het me bijzonder makkelijk af. Ik ga het plankje wel even opnieuw maken ivm de maximale inspan lengte dit plankje is iets te kort.
Foto van het regeltje beide zijde ingeschaaft
Het werken met de stanley sponningschaaf gaat prima alleen kon ik niet dieper schaven als 5 mm en toen zat de zijgeleiding in de weg, daar heb ik inmiddels ook een oplossing voor door het aanbrengen van een smallere houten hulpgeleider
Ook even met behulp van een snij kruishout en een beitel een sponning gemaakt.
De gebruikte proef regels zijn van russ. lariks gemaakt kopmaat 22mm bij 16 mm, aan beide zijde ingeschaaft op 8mm diepte, en in mijn beleving blijft het regeltje goed stijf. Ik heb alle vertrouwen in de sterkte van de paneel in frame constructie.
Roeland