Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.344
676
Moordrecht
Leuke aanwinst! Is de mond ook nog een beetje klein? De rest ziet er nog netjes uit dus ik verwacht dat je er weinig aan hoeft te doen, of niet?
Zeker, de mond is ok, maar kwam er net achter dat hij rondom de mond een beetje bol staat, dus hij is in de lengte niet vlak. Hij mist ook wat stukje hier en daar van de bodem, maar dat zal geen invloed hebben op het schaafbeeld...

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
56
78
Vlijmen
Mijn vraag ging over deze zaag Gramercy Tools Bow Saw | FINE TOOLS
bladen 305 mm Deze is voor het zagen van bochten. De bouwtekeningen heb ik en de messing delen wil ik namaken. Die zagen is me echter te veel werk. die hoopte ik ergens in Nederland te kopen. Anders bij dieter schmid
Die grotere wil ik ook nog eens gaan maken. Ik heb er in voormalig oostduitsland een grote gekocht (nieuw) beetje bouwpakket. Deze ligt ergens in de verzameling.
je hebt me geinspireerd @Wim Kluck! Ik heb mijn 500mm ulmia zaag van een lager blad voorzien (blad wel even op lengte moeten maken). Gaat echt heerlijk om een bochtje heen 😇

IMG_8776.jpegIMG_8777.jpeg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.771
849
Enschede
ingoogni.nl
75 cm ellende
Ja ja, ik heb een 85 cm lange nooitgedacht met een dikke knoest in de zool. Niet recht te houden dat ding, na iedere bui is die weer getordeerd. De beitel en dekbeitel had iemand helemaal afgerond. Echt een grote radius aan de hoeken. Ik heb het inmiddels recht geslepen, maar de spaan loopt nog steeds vast in een hoek. Het lijkt er op dat er ook aan de wig geknutseld is. Ellende dus. Brandhout of wanddecoratie (stofvanger).

Geen ellende is wat een uurtje geleden bezorgd werd. Twee zagen en 3 bladen. Een Ulmia en een merkloze, beiden 70 cm, samen 12 Euro. Die laatste heeft de angels nog aan het blad zitten, daar zal tzt een wat korter blad met losse angels in gaan. Ondanks de wat roestige staat van het geheel, de grofste vertanding ~5 TPI in het hout gezet. Dat zaagt meteen al voortreffelijk. Nu ontroesten poetsen en slijpen.

gestellsaege.jpg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.771
849
Enschede
ingoogni.nl
Oh, en voor wie werkelijk verzot is op deze zagen:

EDIT: en voor wie een wat kleinere raamzaag wil maken, hier hebben ze zaagbladen van 800 mm (onderaan de pagina):

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Nick18

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Ik heb nog wel een paar extra schaafmessen en dekbeitels van Nooitgedacht, dus hopen dat er 1 past
Vanmorgen net weer een schaafbeitel plus dekker bij de kringloop. Voor niets. Ik had mijn handen vol aan een jaja alweer, verstekzaag, een beugelzaag en een pijlenkoker en dus de beitel in mijn broekzak gedaan. Naar buiten lopend voelde ik het ding en na de spullen te hebben ingeladen weer terug naar de kassa. De man vond blijkbaar dat eerlijkheid moest worden beloond en wuifde me weg. Waarvoor dank. Daar wordt wellicht ooit weer iemand blij mee. :)

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Nou ja, deze dus. Ik kende het merk niet, maar worden gemaakt door de firma Küpper uit Duitsland.
Het blad dat er in zit zit wat vliegroest op maar nog scherp, de andere twee zijn zo te zien ongebruikt.
Toch weer leuk om te vinden, wordt vast ook weer iemand blij mee.
DSCF6242.JPG

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.771
849
Enschede
ingoogni.nl
Verschillen de zagen ook of alleen het zaagblad? Ik zie zo snel geen verschil bij de foto's hier.
Dit is wat ik als een raamzaag ken (in het Duits een Klobsaege):

Voor de spanzaag (Gestellsaege) heb je heel wat verschillende bladen, schulp (een "gewone en een wat grovere waarbij je het blad 90° op het frame zet om een plank bekantrecht te maken je zaagt dan met twee handen (Faustsaege)), afkorten, figuurzagen, zwalustaartzaag (zinkensaege) waar de tanden "haaks" op het blad staan en een vers hout blad (Schittersaege) waar de hoek tussen de tanden 45° is en die zaag is op zowel trek als duw geslepen.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en Bijtel

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
38
14
Hier soms daar
Deze kwam in tegen in een kist die van een familielid ooit was.
Vermoed dat het "Nederlands" is? De maker markings zijn denk ik over gestempeld door gebruikers.
De stempel op de beitel kan ik niet meer lezen, en ik wil de beitel niet onder een schuurmachine legen of met zuren aan de slag.
Zag mooiere versies in het boek over een tentoonstelling van versierde schaven. (kan even niet op de naam komen, niet vier eeuwen.) Bezit nog een aantal boeken wat ik moet gaan doorlezen over Amerikaanse en Franse schaven makers.

Waarvoor zou de ronde schaaf gebruikt zijn? Ronde vormen denk ik aan trapleuningen of delen van boten
Kent iemand de makers markings?
Ik neem deze schaaf vandaag mee naar Scherpenzeel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.