Ja ik zag het maar hoopte dat het wat ironisch zou zijn…Hij omschrijft het als 75 cm ellende. Ik vind het een mooie vondst.
Ja ik zag het maar hoopte dat het wat ironisch zou zijn…Hij omschrijft het als 75 cm ellende. Ik vind het een mooie vondst.
Zeker, de mond is ok, maar kwam er net achter dat hij rondom de mond een beetje bol staat, dus hij is in de lengte niet vlak. Hij mist ook wat stukje hier en daar van de bodem, maar dat zal geen invloed hebben op het schaafbeeld...Leuke aanwinst! Is de mond ook nog een beetje klein? De rest ziet er nog netjes uit dus ik verwacht dat je er weinig aan hoeft te doen, of niet?
Is het ook Oh ja, de dekbeitel is ook niet recht meer. (hol over de breedte en een beetje scheef gesleten/geslepen) Ik heb nog wel een paar extra schaafmessen en dekbeitels van Nooitgedacht, dus hopen dat er 1 pastJa ik zag het maar hoopte dat het wat ironisch zou zijn…
je hebt me geinspireerd @Wim Kluck! Ik heb mijn 500mm ulmia zaag van een lager blad voorzien (blad wel even op lengte moeten maken). Gaat echt heerlijk om een bochtje heenMijn vraag ging over deze zaag Gramercy Tools Bow Saw | FINE TOOLS
bladen 305 mm Deze is voor het zagen van bochten. De bouwtekeningen heb ik en de messing delen wil ik namaken. Die zagen is me echter te veel werk. die hoopte ik ergens in Nederland te kopen. Anders bij dieter schmid
Die grotere wil ik ook nog eens gaan maken. Ik heb er in voormalig oostduitsland een grote gekocht (nieuw) beetje bouwpakket. Deze ligt ergens in de verzameling.
Ja ja, ik heb een 85 cm lange nooitgedacht met een dikke knoest in de zool. Niet recht te houden dat ding, na iedere bui is die weer getordeerd. De beitel en dekbeitel had iemand helemaal afgerond. Echt een grote radius aan de hoeken. Ik heb het inmiddels recht geslepen, maar de spaan loopt nog steeds vast in een hoek. Het lijkt er op dat er ook aan de wig geknutseld is. Ellende dus. Brandhout of wanddecoratie (stofvanger).75 cm ellende
Ja, maar in een raamzaag wil je een nog wat langer blad hebben en die zijn lastig te krijgen of alleen in combinatie met een "dure" zelfbouw kit. Vandaar.we hebben het toch over een spanzaag, en niet over een raamzaag.
Wat is het verschil?we hebben het toch over een spanzaag, en niet over een raamzaag.
Vanmorgen net weer een schaafbeitel plus dekker bij de kringloop. Voor niets. Ik had mijn handen vol aan een jaja alweer, verstekzaag, een beugelzaag en een pijlenkoker en dus de beitel in mijn broekzak gedaan. Naar buiten lopend voelde ik het ding en na de spullen te hebben ingeladen weer terug naar de kassa. De man vond blijkbaar dat eerlijkheid moest worden beloond en wuifde me weg. Waarvoor dank. Daar wordt wellicht ooit weer iemand blij mee.Ik heb nog wel een paar extra schaafmessen en dekbeitels van Nooitgedacht, dus hopen dat er 1 past
Dit is wat ik als een raamzaag ken (in het Duits een Klobsaege):Verschillen de zagen ook of alleen het zaagblad? Ik zie zo snel geen verschil bij de foto's hier.
Ik neem deze schaaf vandaag mee naar Scherpenzeel.Deze kwam in tegen in een kist die van een familielid ooit was.
Vermoed dat het "Nederlands" is? De maker markings zijn denk ik over gestempeld door gebruikers.
De stempel op de beitel kan ik niet meer lezen, en ik wil de beitel niet onder een schuurmachine legen of met zuren aan de slag.
Zag mooiere versies in het boek over een tentoonstelling van versierde schaven. (kan even niet op de naam komen, niet vier eeuwen.) Bezit nog een aantal boeken wat ik moet gaan doorlezen over Amerikaanse en Franse schaven makers.
Waarvoor zou de ronde schaaf gebruikt zijn? Ronde vormen denk ik aan trapleuningen of delen van boten
Kent iemand de makers markings?