Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
600
195
Middelburg
Mooie Ulmia spanzaag voor slechts 3 euries,……toppie!!! Hoe specifiek zijn de maten van de zaagbladen van die Ulmia spanzagen? Wellicht past een bouwmarkt zaagblad er ook op of zou de zaagnauwkeurigheid dan drastisch afnemen? Kijk even bij Fine Tools van Dieter Schmidt die is meestal stukken goedkoper is mijn ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.665
797
Enschede
ingoogni.nl
Hoe specifiek zijn de maten van de zaagbladen van die Ulmia spanzagen?
Die liggen redelijk vast, er is niet veel te verstellen, of je moet er andere angels op zetten (onderaan de pagina hoe ze er uit zien en dan zelf maken). Maar dan gooi je de winst van lange halen snel thuis weg.

De bladen van ECE en anderen passen ook op Ulmia. Die zijn iets meer als een tientje/stuk, de japanse is een stuk duurder.

 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
45
69
Vlijmen
Ook dat kan, ik ga er van uit dat die zaag weer in gebruik gaat komen...(y)
Ja dat gaat zeker gebeuren! Ik hoop er deze week wat tijd voor vrij te maken :). Mocht dat lukken zal ik zeker even hier een update posten ☺️.

@Wim Kluck, als je zoekt op ‘ulmia zaagblad’ is er 1tje bij Baptist, een snelle google zoekopdracht op Ulmia spanzaagblad brengt je bij toolnation.

@42rmc, ik heb er nu 2. Een echte oudje met alleen een ‘stempel’ in het houten frame van Ulmia. Die is +/- 500mm lang (zaagblad). diegene van de post hierboven is +/- 600mm lang.

@knotwilg, dank voor de tip!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.534
3.010
Gaanderen
@Wim Kluck, als je zoekt op ‘ulmia zaagblad’ is er 1tje bij Baptist, een snelle google zoekopdracht op Ulmia spanzaagblad brengt je bij toolnation.
Mijn vraag ging over deze zaag Gramercy Tools Bow Saw | FINE TOOLS
bladen 305 mm Deze is voor het zagen van bochten. De bouwtekeningen heb ik en de messing delen wil ik namaken. Die zagen is me echter te veel werk. die hoopte ik ergens in Nederland te kopen. Anders bij dieter schmid
Die grotere wil ik ook nog eens gaan maken. Ik heb er in voormalig oostduitsland een grote gekocht (nieuw) beetje bouwpakket. Deze ligt ergens in de verzameling.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
45
69
Vlijmen
Mijn vraag ging over deze zaag Gramercy Tools Bow Saw | FINE TOOLS
bladen 305 mm Deze is voor het zagen van bochten. De bouwtekeningen heb ik en de messing delen wil ik namaken. Die zagen is me echter te veel werk. die hoopte ik ergens in Nederland te kopen. Anders bij dieter schmid
Die grotere wil ik ook nog eens gaan maken. Ik heb er in voormalig oostduitsland een grote gekocht (nieuw) beetje bouwpakket. Deze ligt ergens in de verzameling.
Oew dat is ook een leuke inderdaad. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn in gebruik (spanzagen in het algemeen). Een dergelijke zaag voor bochten e.d. is ook erg aanlokkelijk 🤓
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
45
69
Vlijmen
Toch nog wat tijd kunnen maken om de zaag op te knappen. Het hout licht geschuurd en daarna in de lijnzaadolie. Metaal allemaal grondig schoongemaakt en ontdaan van roest, incl het zaagblad. Ik ga nog een blad met afkort vertanding bestellen, maar aangezien deze een schulp vertanding heeft heb ik hem voor het gemak even geslepen. Nog een voordeel van zagen van dergelijke merken, ze zijn gemaakt om zelf te onderhouden en slijpen 👍🏼.

Was wel even wennen de eerste keer zagen (laatste foto v.r.n.l. wat geprobeerd). Omdat het blad kan draaien ten opzichte van het heft kan je het niet op gevoel doen maar moet je vooral goed kijken. Zeker blij mee met deze aanwinst ☺️

64DEE70A-9039-4DEC-BB5B-6503BFFB9023.jpeg1CD9A9EC-C242-48CE-A43F-64C8C1B7DC4B.jpeg3A34D51A-21B2-467B-ABA8-2C6CBA618741.jpegE2A52DAA-D21E-4646-A414-FEF67C1A39EC.jpeg
 

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
11
18
Gelderland
Een leuke oude beitel gekocht. Een 2 inch brede jernbolaget eskilstuna. Voor 3 euro bij de kringloop.
Hij was aardig verroest maar na een paar dagen in de azijn en een paar uur slijpen is het een prima beitel.
Beitel2.jpgIk wil ook nog een nieuw heft maken. Welk hout kan ik daar het best voor gebruiken? Het liefst zoals het originele heft maar ik weet niet welke houtsoort dat is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.