Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
403
72
Beverwijk. Noord Holland
Van dergelijke vondsten heb ik hier in de omgeving nooit last.
Het lijkt wel of er bij de inbreng van goederen bij de kringloop de krenten uit de pap worden gehaald.
Ik zie bijna geen gereedschap, of het moet een slechte handzaag, figuurzaagbeugel of een slechte schroevendraaier zijn.
Ik heb er wel eens redelijk goede spullen gebracht maar zie ze nooit in de winkel zelf liggen.
Tendens hier is "veiling voor een goed doel" voor goede spullen, dus voor de hoogste bieder en niet voor de eerste vinder in de winkel. Misschien gaat het ook naar opkopers.
Ik weet niet of het bij andere kringlopen ook de tendens is.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.771
849
Enschede
ingoogni.nl
NOS (New Old Stock) boortjes, 2 setjes nooit gebruikt maar toch mist er een boortje. Ze passen in de booromslag (Winde) maar niet in de kleinere handboormachines. Ze zullen niet voor niets zo heten.

De boortjes zijn niet echt aan de maat, waar een 2 in gestempeld staat zijn ze 3 mm en de 10 is bijna 11.

boortjes.jpg

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Twee booromslagen die een nieuw houtje behoeven. Nu is het draaien, doorzagen en verlijmen niet het probleem. Wat ik me echter afvraag, bij de bovenste zitten twee verdikkingen in het staal waar de greep tussen kan blijven hangen. Maar de onderste heeft dat niet en hoe blijft dan een greep op zijn plek?
DSCF6183.JPG
DSCF6184.JPG

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Nee denk ik niet, dit soort boren heeft altijd een vrij kleine grip.
En door het hout tegen de kromming aan te laten lopen zou je veel slijtage krijgen.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
56
78
Vlijmen
Nee denk ik niet, dit soort boren heeft altijd een vrij kleine grip.
En door het hout tegen de kromming aan te laten lopen zou je veel slijtage krijgen.
interessant :unsure:, ik heb ook even in mijn collectie gekeken, en die hebben inderdaad allemaal een vorm van metalen ‘stop’ om de handvatten op hun plek te houden. Als ik op bitbrace google zie ik ook niet anders. Heb je inmiddels al een idee hoe dit zou moeten bij dit exemplaar?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Eerlijk gezegd niet, al zit ik in de richting te denken van iets er omheen knellen. Ik zou er een stukje zacht smeedijzer omheen kunnen modeleren en dan even aan de buitenkanten vast kunnen zetten met een fijn lasje. Ik denk dat het me met m'n mig/mag toestelletje wel gaat lukken. Ik denk er nog even wat langer over na en leg oortjes te luister zo hier en daar.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
332
180
‘s-Hertogenbosch
Eerlijk gezegd niet, al zit ik in de richting te denken van iets er omheen knellen. Ik zou er een stukje zacht smeedijzer omheen kunnen modeleren en dan even aan de buitenkanten vast kunnen zetten met een fijn lasje. Ik denk dat het me met m'n mig/mag toestelletje wel gaat lukken. Ik denk er nog even wat langer over na en leg oortjes te luister zo hier en daar.
Is er geen mogelijkheid om twee groefjes in te snijden waar een seeger-ring of iets dergelijks in kan… of een gaatje met daarin een bolkop klinknagel/spitpen???
Wil je het onzichtbaar maken, kun je eventueel de seeger ring in het midden zetten waar dan het tonnetje overheen gelijmd wordt 🤓

• Leuk
Waarderingen: wjordan

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Dat zijn mogelijkheden en als ik er niet achter kom hoe het origineel is gedaan zou ik ook zoiets kunnen doen, maar ja, leuker is het om het te doen zoals het ooit bedoeld is.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
332
180
‘s-Hertogenbosch
Kan het zijn dat er nooit iets omheen gezeten heeft, of zijn er sporen te zien dat het wel zo is, schuursporen of extra gladde plekken door jarenlang gebruik????🤔

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
56
78
Vlijmen
653922DB-0231-400B-B184-CC44B8C11507.jpeg6D435936-8F79-4D15-87CD-A0469FEF92A2.jpeg

Vandaag op de rommelmarkt nog wat pareltjes opgedaan. Een nette duimstok met messing beslag (1,-), grote bolhamer (2,-) en een spanzaag van Ulmia (3,-). Weer prima projectjes voor de donkere dagen ☺️.

Vraagje, weet iemand een goed adresje voor een nieuw zaagblad voor dergelijke spanzagen? Gewoon bij Batist even zoeken?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.