Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.236
3.081
Vijlen kan vaak nog een keer met een diamantvijl, maar bij zetten breken meestal de tanden als je te ver gaat.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Vandaag kleine broertje gekregen, geen idee of het een Ixion is, maar lijkt er wel op.
Deze boorkop had helemaal geen veertjes, maar dus was het goed dat ik meerdere had besteld voor zijn grote broer en die passen ook hier in.
DSCF6154.JPG

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en Wim Kluck

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
248
119
Omgeving Alkmaar
Vandaag kleine broertje gekregen, geen idee of het een Ixion is, maar lijkt er wel op.
Leuke familie-uitbreiding. Ik heb hier nog een verloren ‘kleinkind’ liggen. Mocht ik je daar blij mee kunnen maken stuur dan maar een pb’tje.

Hier is een portret:
1727894446162.jpeg

Dit is een fotootje van internet. Mijn exemplaar is wat ondervoed en heeft wat nieuwe kleren nodig zal ik maar zeggen😀

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.205
469
Prov. Groningen
Nee, niet speciaal Ixion, maar die grote jongens is er wel aan verwant. En als het een Ixion is dan van een iets ander ontwerp. Bij de grote Ixion zit de as precies in het midden van de machine, bij die van mij een stukje uit het midden. Als het een ander merk is ben ik trouwens wel benieuwd welk e dat dan is...

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
Gisteren een set vooroorlogse gesmede beitels opgehaald bij @gpf (16, 20, 26 en 29 mm).
De eerste indruk is heel positief. Volgens mij zijn ze fabrieksnieuw met het (originele?) vet er nog op. Het vet er af gepoetst en dan komen er fantastisch mooie beitels tevoorschijn.
De spiegels zijn nagenoeg vlak, dat is met een paar minuten geklaard. Over de jaren in opslag zijn de hoekjes wat gebutst/afgerond, dat kost een paar minuten extra met slijpen.

Op het eerste gevoel is het staal heel goed; iets harder dan de Nooitgedagt beitels die ik heb (zowel houten handvat als kunststof in doorschijnend en vol rood), maar goed met de hand te slijpen.
De grootste twee krijgen het taxus handvat dat @gpf ook had, alleen nog een getrapt gat boren daarvoor. Voor de kleinste twee ga ik zelf wat fabrieken. Wordt vervolgd!
1000039032.jpg

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
Kan je me uitleggen hoe je zoiets boort?
De dunste diameter op volle diepte boren. Dan opvolgende diameters, 3 of 4 stappen, steeds iets minder diep boren. Wel metaalboren gebruiken, die centreren netjes op het bestaande gat. Dan het gat ruimen met de arend en uiteindelijk het handvat met beleid vast kloppen.

Paul Sellers legt het in deze video ook heel goed uit, inclusief uitleg waarom men dikwijls ook de arend verhit om het dat in vorm te branden. Vanaf 5:00 ongeveer.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en bert007

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
Dit is het gemakkelijkste:

HBM 4 - 12 mm HSS - 5% Cobalt Trapgatboor / Stappenboor​

Een stappenboor heb ik ook, maar die komt qua lengte en hoek niet overeen met de arend.
Heb jij eigenlijk nog een ferrule op het handvat gedaan? Het handvat is er niet voor voorzien. En de kraag lijkt breed genoeg om zonder ferrule toe te kunnen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.236
3.081
Jouw beitels lijken me de robuustheid van een vermoorbeitel te hebben, dus ik zou er een bijpassend heft bij maken. Dus met slagring en ferrule. Ik vindt de heften op je foto meer geschikt voor een guts of steekbeitel. Het voordeel van inbranden is dat je ook een beitel met een wat ongelijkvormig gesmede arend, netjes recht in het heft kan zetten. Ook met inbranden boor je alvast een getrapt gat. In mijn beleving zitten ingebrande beitels beter vast en scheurt het heft minder snel.

• Leuk
Waarderingen: bert007

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
Jouw beitels lijken me de robuustheid van een vermoorbeitel te hebben, dus ik zou er een bijpassend heft bij maken. Dus met slagring en ferrule. Ik vindt de heften op je foto meer geschikt voor een guts of steekbeitel.
Ze zijn inderdaad dikker dan mijn steekbeitels. Maar ik doe geen zwaar werk. Ze gaan hetzelfde worden gebruikt als de steekbeitels, klein werk.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
332
180
‘s-Hertogenbosch
Gisteren een set vooroorlogse gesmede beitels opgehaald bij @gpf (16, 20, 26 en 29 mm).
De eerste indruk is heel positief. Volgens mij zijn ze fabrieksnieuw met het (originele?) vet er nog op. Het vet er af gepoetst en dan komen er fantastisch mooie beitels tevoorschijn.
De spiegels zijn nagenoeg vlak, dat is met een paar minuten geklaard. Over de jaren in opslag zijn de hoekjes wat gebutst/afgerond, dat kost een paar minuten extra met slijpen.

Op het eerste gevoel is het staal heel goed; iets harder dan de Nooitgedagt beitels die ik heb (zowel houten handvat als kunststof in doorschijnend en vol rood), maar goed met de hand te slijpen.
De grootste twee krijgen het taxus handvat dat @gpf ook had, alleen nog een getrapt gat boren daarvoor. Voor de kleinste twee ga ik zelf wat fabrieken. Wordt vervolgd!
Bekijk bijlage 148495
Lekker om zo’n iets zwaardere beitel in de hand te hebben. Heb je net iets meer gevoel mee dan de lichtere versies van vandaag de dag. Als ze de juiste snijhoek hebben kun je je er mee scheren 😁. Als ik heb staan te slijpen, is mijn horloge plekje mooi kaal en glad. En dat zonder te wetten…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.