Ik vermoed dat er een hardpointblad in zit, slijpen en zetten is dan wel even een dingetje. Maar er zijn genoeg te koop.
Leuke familie-uitbreiding. Ik heb hier nog een verloren ‘kleinkind’ liggen. Mocht ik je daar blij mee kunnen maken stuur dan maar een pb’tje.Vandaag kleine broertje gekregen, geen idee of het een Ixion is, maar lijkt er wel op.
Kan je me uitleggen hoe je zoiets boort?alleen nog een getrapt gat boren
De dunste diameter op volle diepte boren. Dan opvolgende diameters, 3 of 4 stappen, steeds iets minder diep boren. Wel metaalboren gebruiken, die centreren netjes op het bestaande gat. Dan het gat ruimen met de arend en uiteindelijk het handvat met beleid vast kloppen.Kan je me uitleggen hoe je zoiets boort?
Een stappenboor heb ik ook, maar die komt qua lengte en hoek niet overeen met de arend.Dit is het gemakkelijkste:
HBM 4 - 12 mm HSS - 5% Cobalt Trapgatboor / Stappenboor
Ze zijn inderdaad dikker dan mijn steekbeitels. Maar ik doe geen zwaar werk. Ze gaan hetzelfde worden gebruikt als de steekbeitels, klein werk.Jouw beitels lijken me de robuustheid van een vermoorbeitel te hebben, dus ik zou er een bijpassend heft bij maken. Dus met slagring en ferrule. Ik vindt de heften op je foto meer geschikt voor een guts of steekbeitel.
Lekker om zo’n iets zwaardere beitel in de hand te hebben. Heb je net iets meer gevoel mee dan de lichtere versies van vandaag de dag. Als ze de juiste snijhoek hebben kun je je er mee scheren . Als ik heb staan te slijpen, is mijn horloge plekje mooi kaal en glad. En dat zonder te wetten…..Gisteren een set vooroorlogse gesmede beitels opgehaald bij @gpf (16, 20, 26 en 29 mm).
De eerste indruk is heel positief. Volgens mij zijn ze fabrieksnieuw met het (originele?) vet er nog op. Het vet er af gepoetst en dan komen er fantastisch mooie beitels tevoorschijn.
De spiegels zijn nagenoeg vlak, dat is met een paar minuten geklaard. Over de jaren in opslag zijn de hoekjes wat gebutst/afgerond, dat kost een paar minuten extra met slijpen.
Op het eerste gevoel is het staal heel goed; iets harder dan de Nooitgedagt beitels die ik heb (zowel houten handvat als kunststof in doorschijnend en vol rood), maar goed met de hand te slijpen.
De grootste twee krijgen het taxus handvat dat @gpf ook had, alleen nog een getrapt gat boren daarvoor. Voor de kleinste twee ga ik zelf wat fabrieken. Wordt vervolgd!
Bekijk bijlage 148495