Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Toen we in neede waren, wat toch redelijk in de buurt van enschede is, kwam ik met een ulmia verstekzaag, wat beitels en een bankschroef terug. Minder dan 10 euro samen. Is wel al weer een tijdje terug, dus kan nu ook anders zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
kan nu ook anders zijn
Kringloop is blijkbaar goede handel, er zijn een aantal landelijke organisaties. Dingen die bijvoorbeeld bij in Enschede worden ingebracht komen niet in Enschede in de winkel. Het wordt verdeeld over andere vestigingen van zo'n keten.

Andere kringlopen zijn weer heel selectief in het aannemen van goederen. Alleen mooie kastjes en serviezen bijvoorbeeld en gee electronika of gereedschap.

We hebben er hier een stuk of 10 in de directe omgeving. Ik zal ze eens op een dag allemaal bezoeken en kijken wat er ligt aan gereedschap en bruikbaar hout.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.942
830
Enschede, Twente
Man, hier in Enschede val je al bijna van de rand af. Niets.
De moeder van mijn kinderen is een tijdje bedrijfsleider van een kringloop hier in Enschede geweest. Voor wat er in de winkel terecht komt geldt in het algemeen dat zulks spullen zijn waar behoefte aan is en die dus verkocht worden binnen redelijk korte tijd. Daar zit gereedschap niet zozeer bij. (Wel heeft ze een tijdje wat meer inkomend gereedschap in de verkoop gedaan omdat ze van mijn interesse ervoor weet, maar ik heb dan toch niet dé vondsten gedaan die hier wel eens voorbij komen… Tja.)

Een andere kringloop hier, deel uitmakend van de keten Het Goed, heeft sinds een tijdje een hoekje met bouwmaterialen en ook wat meer gereedschap dan eerder. Ik heb daar nu drie keer rondgeneusd & enkel een pakketje radiatorfolie gescoord. Niet voor mezelf trouwens, ik heb geen radiatoren in mijn huis.

Wat wel een goede plek is (was?) om mooi gereedschap te vinden is een soort overdekte markt waar mensen een schap kunnen huren om spullen aan te bieden. Daar heb ik (al een tijd geleden) mooie dingen gevonden die aangeboden werden door een metaalbewerker/kunstenaar die zijn werkplaats opdoekte. Deze winkel zit aan de Haaksbergerstraat, nog binnen de singel - de naam is mij ontschoten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ik haal nog steeds de beste koopjes van marktplaats. Maar de vrouw vindt het heerlijk om door kringloopwinkels te struinen, vooral om haar garderobe aan te vullen. Dus als we er toch al zijn, dan kan ik even kijken of ik nog iets leuks zie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Dat hebben we een tijdje geleden uitgevogeld. Tegenover de vetbus zit een instelbare veer die door een bronzen schoen de as tegen houd. Waardoor de schroefdraad de boor naar beneden beweegt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ja, inderdaad. Onder het handwieltje aan de linker kant, zit een veer een een bronzen rondje. Dat druk je op de buitenkant van het gladde deel van de as. Omdat dat veel wrijving geeft, zit er dus een vet bus tegen over. Zit de schroefdraad vast?
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
813
866
de buurt van den bosch
Zie te zien zit de boorkop al in de laagste stand.
Kan je de zwengel wel draaien?(tegen de klok in)
Als die linkse knop helemaal is aangedraaid dan zit er geen beweging in de kop!
Hiermee kan je de weerstand van de boor regelen.
De zwengel heeft 2 standen,de onderste is licht de bovenste een stukje zwaarder.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Klopt, die zwaardere is voor een hogere snelheid. Ik kan ook tegen de klok in draaien. Heb nu de boorkop in de hoogste stand, maar ik zie niet in hoe die as/boorkop naar beneden moet kunnen. Hij draait mooi licht, alle tandwielen zien er goed uit, maar er gaat niets naar beneden. Er lijkt mij blijkbaar iets te ontgaan maar ik weet niet wat. Zoals ik zei, ik zie niet hoe e.e.a. naar beneden kan bewegen. De enige manier is de hendel op de stang los draaien en dan kan hij op en neer. Maar dat zal toch niet de bedoeling zijn...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
De boor gaat als je draait, naar beneden. Als de boor het materiaal raakt kan de boor niet meer zo makkelijk naar beneden en slipt de as . Daardoor blijft er wel druk op de boor, maar kan je nog steeds draaien.
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
813
866
de buurt van den bosch
Ik heb even het veertje eruit gehaald onder die linkse knop maar bij mij blijft het gewoon werken.
Volgens mij is die linkse knop om weerstand te bieden als de boor op de lichtste stand staat.
Als je deze aandraait gaat de weerstand omhoog.Ben benieuwd wat het kan zijn.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Dat klopt, maar ik heb er enige tijd, meerdere keren, naar staan koekeloeren, maar ik zie werkelijk niet hoe dit alles naar beneden kan. Behalve zoals ik zei, door de hendel op de glijstang los te draaien, dan valt ie uiteraard wel naar beneden. Maar boorkop afzonderlijk van de rest? Nope. Kun je anders een filmpje maken van hoe dat bij jouw machientje in zijn werk gaat? Ik begin me al af te vragen of men niet gewoon de boor op het werkstuk zet en dan de zwaartekracht zijn werk laat doen. Dat werk namelijk wél... :ROFLMAO:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.