Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.517
903
70
Veldhoven
Mag het ook elektrisch handgereedschap zijn in deze rubriek?
Ik ben een weekje in Drenthe met de caravan. We zwerven dus wat rond in het noorden vanuit Gasselte. En zo kwamen we bij een kringloop in Stadskanaal en daar vond ik voor een paar tientjes dit leuke ding.
Het was elektrisch in orde en als ik weer thuis kom ga ik hem demonteren en ontroesten, messen slijpen, eventueel nieuwe lagers enzovoort. Tafel is 50 cm lang en schaafbreedte is 4"/ 10 cm.
Ik had al plannen om zelf zoiets te maken met een gekregen elektrische schaaf, maar dit is veel leuker.
Dit apparaat werd gemaakt tussen 1965 en 1982, voor zo ver ik kan nagaan. Waarschijnlijk ga ik ook kijken of ik de geleider wat kan verhogen. En ik monteer hem op een hol houten onderstel met een gat voor mechanische afzuiging.
Op youtube was een filmpje van een minuut of 10. Het is niet de beste kwaliteit, maar ik zie wel mogelijkheden voor mezelf.

Rockwell 2.jpegRockwell 3.jpegRockwell 4.jpegRockwell 5.jpegRockwell 6.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Zo te zien is de machine voor de europese markt bedoelt geweest. Het type plaatje is voor 220 v en 50 hz. En bauknecht heeft er dus deze speciale 220 v motortjes voor gemaakt. Dat doe je niet voor 10 stuks. Wat zitten er voor messen in?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.517
903
70
Veldhoven
Zo te zien is de machine voor de europese markt bedoelt geweest. Het type plaatje is voor 220 v en 50 hz. En bauknecht heeft er dus deze speciale 220 v motortjes voor gemaakt. Dat doe je niet voor 10 stuks. Wat zitten er voor messen in?
HSS- messen. Die kan ik gewoon slijpen. Net zoals de messen van mijn vandiktebankje.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.517
903
70
Veldhoven
Leuk Jan, ik had hem zien liggen, maar geen werk voor, wat leuk dat jij hem hebt gevonden... (y)
Het had nog wel wat voeten in de aarde. Ik haalde er iemand bij omdat ik wel wilde weten of hij het deed. Want er stond op dat ie niet was getest. Was heel moeilijk. Na lang aandringen mocht ik er mee naar achteren om de stekker in een WCD te stoppen. Die gasten waren nog autistischer dan ik. Ze wilden dat ik later terug zou komen. Toen ik zei dat ik 250 kilometer weg woonde, drong ik nog niet tot ze door. Uiteindelijk kwam er een ander mannetje bij die de stekker er in stopte.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
Delta heeft volgens mij rockwell gekocht.
Net anders om. Ook heeft Rockwell ILO, een grote Duitse tweetaktmotren fabrikant gekocht.

In Zuidduitsland hadden ze een fabriek waar o.a. gereedschap gemaakt werd waaronder lintzagen, met motoren van ABM of Bauknecht, tafelboormachines, cirkelzagen, zaagtafels. De Sueddeutsche Rockwell is later in handen van Metabo gekomen.

66ee2ecb-1e52-458e-b042-a1676f37faab
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
278
Goeree-Overflakkee
Mag het ook elektrisch handgereedschap zijn in deze rubriek?
Dit topic is voor handgereedschap. Voor elektrisch gereedschap is er een ander topic:
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.094
406
Prov. Groningen
Het had nog wel wat voeten in de aarde. Ik haalde er iemand bij omdat ik wel wilde weten of hij het deed. Want er stond op dat ie niet was getest. Was heel moeilijk. Na lang aandringen mocht ik er mee naar achteren om de stekker in een WCD te stoppen. Die gasten waren nog autistischer dan ik. Ze wilden dat ik later terug zou komen. Toen ik zei dat ik 250 kilometer weg woonde, drong ik nog niet tot ze door. Uiteindelijk kwam er een ander mannetje bij die de stekker er in stopte.
Ik ken veel van die jongens en meisjes Jan, het zijn doodgoeie lui maar ze hebben een "afstand tot de arbeidsmarkt" zoals dat tegenwoordig heet. Ze mogen alleen doen wat ze is opgedragen en daar past niet bij om voor iemand uit Verweggistan, want dat ben je voor ze, een stekker in het stopcontact steken... Daar hebben we een leidinggevende voor, en die kwam dus....:)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.517
903
70
Veldhoven
Ik ken veel van die jongens en meisjes Jan, het zijn doodgoeie lui maar ze hebben een "afstand tot de arbeidsmarkt" zoals dat tegenwoordig heet. Ze mogen alleen doen wat ze is opgedragen en daar past niet bij om voor iemand uit Verweggistan, want dat ben je voor ze, een stekker in het stopcontact steken... Daar hebben we een leidinggevende voor, en die kwam dus....:)
Dag Roel, ik weet het!
Ik ben zelf ook gediagnosticeerd met autisme. Ben er ook goed in opgeleid door mijn psycholoog.
Dus ik herkende het meteen, maar soms ben ik ook wel eens ongeduldig.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck en Roel22

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.517
903
70
Veldhoven
Dit topic is voor handgereedschap. Voor elektrisch gereedschap is er een ander topic:
Sorry in dat geval.
Als je eerder had gereageerd, had ik mijn post nog kunnen verwijderen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dagelijks meerdere keren het forum bezoekt.
De volgende keer zal ik er aan denken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
nieuw spookschaafje, ws een kopie van een Stanley 53, maar met ronde zool en zonder markeringen. Het schaafmes is wel origineel Stanley. In de UK uit een antiekzaakje (nou ja, zaakje, was 10000 m2 over 3 verdiepingen) meegenomen voor niet al teveel geld..


1000027732.jpg1000027733.jpg1000027734.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.