Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
9
7
Hillegom
Ah, dat zijn die dingen. Er zitten er 2 bij. Dus de hele set is compleet..

Bekijk bijlage 143910
In het zuiden van Duitsland (Baieren) is er vaak een grijze steen gebruikt om te strijken, daarvoor had je aan een riem een koker met water erin, soms zelfs twee verschillende stenen. En avonds dan de seis haren, het tingelde door het hele dorp. Kleine boeren die naast een baan ook nog een boerderij hadden gebruikten de seis nog in de jaren 70.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Sterker nog... na het zien van het filmpje... 't werkt en het werkt goed!
Er zat blijkbaar iets van oud vet, wat zoals je zult weten zéér hardnekkig kan zijn.
Na een paar keer vliegwiel vasthouden en draaien aan de zwengel....
Op en neer... (y):ROFLMAO:Geen probleem meer! Dank dank dank voor de link!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Rizz

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Trouwens, @Handtools only ik zoek verder, mijn boor gaat zoals het moet nu op en neer, ik moet enkel nog even uitvogelen hoe die omhoog gaat door de zwengel stil te houden, dat zal dan door het vliegwiel moeten gaan zou ik denken. Gaan we ook uitvissen, nu ligt ie een beetje uit elkaar voor de grote schoonmaak.
Ben eigenlijk best wel benieuwd welk merk dit is, denk geen Ixion vanwege kleine verschillen in de tanwielen en plaats van de booras/kop. Staat helaas niets op.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Nu zit ie weer geolied en wel in elkaar. Nog even het vetbusje op de kop vullen en klaar. En na alles te hebben schoon gemaakt en geolied, werkt het op en neer gaan dus als een goed geolied machientje..(y). Boel olie en dat doet het apparaatje goed. Ik zei winterklusje, maar denk dat ik er maar een slechtweerklusje van maak. Op naar de buitenkant! :)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Tja, dan heb je alles gehad en denk je, kom ik ga eens boren. Blijkt dat de kop uit elkaar ligt van binnen. En dat is nog wel een dingetje. Bovenin zit een staafje met een soort van rond schijfje die zo het lijkt op de klauwtje duwt. Kan er niet naar boven uit, is te groot voor het gat. De drie klauwtje liggen los in de kop, de drie veertje heb ik er uit kunnen halen, maar de klauwtjes niet, die zijn namelijk dikker dan de opening. Mijn vraag is, hoe hebben ze dit eigenlijk ooit in elkaar gekregen? Je zal toch ooit een veertje, de zwakste schakel in deze, moeten kunnen vervangen? Ik zie ook niet of de kop uit elkaar kan, nergens ook maar een naadje te zien. Wie weet raad?
DSCF6121.JPG
DSCF6126.JPG
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
813
866
de buurt van den bosch
Kop is wel uit elkaar te halen.Zit een schroefdraad in.
Ik zal mijn boorkop als voorbeeld nemen.
Aan de bovenkant zit een smaller stukje,hier zit de schroefdraad aan.(waar de as de boorkop ingaat)
Ik had het grootste gedeelte voorzichtig in een bankschroef gezet,(het gedeelte waar die drie stukjes uitsteken)
Daarna een grote tang op dat smalle stukje gezet en losgedraaid.
Ik heb het wel goed behandeld met kruipolie.(Paar uur laten staan)
De veertjes zijn wel te bestellen ik weet alleen niet meer waar ik dat gedaan heb.
Het is wel een priegelwerkje om het goed in elkaar te zetten.
Eerst maar eens de kop open krijgen.
 

Bijlagen

  • DSC01081.JPG
    DSC01081.JPG
    62,9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Mijn veertjes zijn, vreemd genoeg , nog heel, dat zal het probleem niet worden. IK heb ook nog een filmpje van een Duitse meneer die zoiets uit elkaar haalt. we gaan het zien.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.132
417
Prov. Groningen
Was eigenlijk een fluitje van een cent. Als je het maar weet, maar ja, dat is met alles zo. Kop uit elkaar gedraaid, boel schoon gemaakt, veertje opnieuw geplaatst en ik kon het spul zó in elkaar schuiven. Nu is ie echt af en klaar voor gebruik. Nu nog even veertjes zoeken voor op reserve.
Dit is ook een leuk filmpje.
Kijk vanaf 2min.30.
DSCF6130.JPG
DSCF6133.JPG
DSCF6136.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: de Haan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.