Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.851
888
Enschede
ingoogni.nl
het diamant slijp blok is een beetje hol
Bij nauwkeurige controle met een haarlineaal blijkt dat het alleen de randen aan de lange zijde zijn die iets hoger staan dan de rest van het blok. Dus, opstelling aangepast zodat ik niet meer diagonaal over het blok heen ga. Dat geeft ineens ook meer ruimte om het geheel heen dat ik denk dat ik de slijpplank maar op die manier aan de kopse kant van de bank moet bevestigen.

De beitels zijn inmiddels onmeunig scherp.

Oud:
oudeopstelling.jpg

Nieuw:
nieuweopstelling.jpg

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en Roel22

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
52
31
Oost Groningen
Goedenavond,

Dit weekend onder de rook van Rotterdam twee bakken met oude (profiel)schaven mogen kopen. Vol met houtworm, maar zo op de foto te zien nog wel grotendeels voorzien van de bijbehorende beitels. Omdat ik mijn collectie schaven wil uitbreiden, maar niet iedere keer voor drie schaafjes een uur in de auto wil gaan zitten, leek me dit wel een goede koop. Dit zijn ze:
IMG_20241129_153148489.jpg

Inderdaad ook nog wat ander gereedschap er bij. Zoals gezegd, houtworm al om, beitels hier en daar fors aangetast. Werk aan de winkel! Oude zooi? Zeker. Ben ik er blij mee? Absoluut. Vooral toen ik een paar beitels tegenkwam van Berg uit Eskiltuna....van rond 1900 (foto's volgen, deze liggen nu in de "ontroestingsbak").
Mijn nieuwsgierigheid was nu gewekt. Verder gespit. En jawel, de volgende kwam naar boven:

Screenshot_20241129-202049-850.png

Volgens het boek van van der Sterre is de maker PBM, gedateerd 1781. Nu ging ik helemaal los natuurlijk. Verder nog in de eerste bak:
IMG_20241129_195927185.jpg
J.Janssen, 1851-1891 (ook weer van der Sterre)

IMG_20241129_201007265.jpg
P onder Kroon, 18? - 1892 (vd S.)

Bijlagen

• IMG_20241129_153148489.jpg
    IMG_20241129_153148489.jpg
    186,2 KB · Weergaven: 5

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
80
114
Vlijmen
Wow super gaaf al die oude schaven, wel altijd jammer van de houtworm :cry:. Ga je ze weer in oude glorie herstellen? Of heb je er andere plannen mee?? Ben erg benieuwd naar de rest ☺️

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
52
31
Oost Groningen
Moi!
Ik vrees dat wij niet zo'n grote vriezer hebben. Hooguit een paar lades. Daar ga ik geen 50 schaven + overig gereedschap in kwijtkunnen, laat staan een paar reischaven van een halve meter. Maar als iemand nog ruimte heeft tussen de zakken aardappelkroketjes?

Ik heb zojuist de "goede" exemplaren van de aangevroten gescheiden. Tot mijn verbazing zijn het de oudste schaven die er het beste aan toe zijn. Droog hout? Betere kwaliteit hout? Degene die er het slechtst aan toe waren staan nu droog en afgescheiden in de tuin. Ik hoop op nachtvorst.
Nog een paar foto's. Ik heb inmiddels drie schaven van Matthijs Rademaker uit 17zoveel te pakken. De meest intrigerende vind ik deze (sorry vor het flitslicht):
IMG_20241201_164419899.jpg

De reden dat hij mij aanspreekt is de andere kant:

IMG_20241201_164055347~2.jpg

Ik tel minstens zeven initialen. Deze schaaf moet generaties lang in gebruik zijn geweest!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.900
3.226
Gaanderen
Houtworm kun je ook doden door het hout te verwarmen tot een 65 gr C dacht ik. Wel voor enkele dagen.
Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. Zo zijn er ook nadelen. Bij verwarmen kan het hout ook vervormen of scheuren.
Kijk ook eens hier Houtworm behandelen

• Leuk
Waarderingen: John1969

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.851
888
Enschede
ingoogni.nl
In't museum waar ik wat vrijwilligerswerk doe gaat alles van hout of textiel 14 dagen de vriezer in bij -24°C. Op zich is een week genoeg, maar in een museale omgeving wil je geen risico lopen.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
459
272
‘s-Hertogenbosch
Houtworm kun je ook doden door het hout te verwarmen tot een 65 gr C dacht ik. Wel voor enkele dagen.
Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. Zo zijn er ook nadelen. Bij verwarmen kan het hout ook vervormen of scheuren.
Kijk ook eens hier Houtworm behandelen
Die houtworm legt die ook het loodje als z’n kerntemperatuur hoog genoeg is, ??? Voor een blokschaaf van beukenhout moet het kunnen lijkt me om hem in een stoomoven mee te kunnen geven…. Anders in de oven met een extra bakje water.🤔
Krijg je uiteindelijk GESTOOMD beuken.
Theoretisch zou het ertegen moeten kunnen.
Mijn verse pen-blanks gaan een week of twee mee in de dagelijkse servies opwarming tot 70 graden in twintig minuten. Het werkt wel maar scheurt niet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.900
3.226
Gaanderen
Die houtworm legt die ook het loodje als z’n kerntemperatuur hoog genoeg is, ??? Voor een blokschaaf van beukenhout moet het kunnen lijkt me om hem in een stoomoven mee te kunnen geven…. Anders in de oven met een extra bakje water.🤔
Krijg je uiteindelijk GESTOOMD beuken.
Theoretisch zou het ertegen moeten kunnen.
Mijn verse pen-blanks gaan een week of twee mee in de dagelijkse servies opwarming tot 70 graden in twintig minuten. Het werkt wel maar scheurt niet.
Ik stop mijn penblanks in de oven op 110 C. Dat doe ik voor het stabiliseren, want het vocht moet er allemaal uit. Er gaat bij mij wel droog hout in (10-14%) en nog nooit iets gescheurd. Wel max 2.5 cm dik.

• Leuk
Waarderingen: John1969

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
481
205
Noardeast-Fryslân
Voor zover ze niet te groot zijn kun je de schaven toch ook in delen (desnoods per stuk) in de vriezer leggen? Doorlooptijd wordt wat langer maar vermoed dat enkele dagen meer of minder niet zo heel veel kwaad kan. Uiteraard beginnen met de 'dichtstbevolkte' (= waar het meeste meel uit komt).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.