Ben benieuwd hoe ze zich houden, het ziet er wel degelijk uit.
En ja, voor iets meer dan 4 euro per beitel....
Ze zijn nogal grofstoffelijk "geslepen". Zal wel een middagje noeste handarbeid vergen. Ze zijn 3.7mm dik, net wat dunner dan m'n MHG's. Geen timmermansbeitels dus.Ben benieuwd hoe ze zich houden, het ziet er wel degelijk uit.
Ben benieuwd hoe ze zich houden, het ziet er wel degelijk uit.
Da's toevallig! Heb net deze ook gekocht. (was iets goedkoper). Beitelset PARKSIDE® online kopen op Lidl.be6 / 14 / 18 / 24 / 32 / 35 mm een beetje raar setje beitels van de Lidl uit de webshop. Ik zocht nog een wat grotere maar ik niet heel voorzichtig mee hoef te zijn, nu voor minder geld meer beitels. De maten, op de 6 na, vallen precies tusen wat ik al had.
Bij nauwkeurige controle met een haarlineaal blijkt dat het alleen de randen aan de lange zijde zijn die iets hoger staan dan de rest van het blok. Dus, opstelling aangepast zodat ik niet meer diagonaal over het blok heen ga. Dat geeft ineens ook meer ruimte om het geheel heen dat ik denk dat ik de slijpplank maar op die manier aan de kopse kant van de bank moet bevestigen.het diamant slijp blok is een beetje hol
Die houtworm legt die ook het loodje als z’n kerntemperatuur hoog genoeg is, ??? Voor een blokschaaf van beukenhout moet het kunnen lijkt me om hem in een stoomoven mee te kunnen geven…. Anders in de oven met een extra bakje water.Houtworm kun je ook doden door het hout te verwarmen tot een 65 gr C dacht ik. Wel voor enkele dagen.
Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. Zo zijn er ook nadelen. Bij verwarmen kan het hout ook vervormen of scheuren.
Kijk ook eens hier Houtworm behandelen
Ik stop mijn penblanks in de oven op 110 C. Dat doe ik voor het stabiliseren, want het vocht moet er allemaal uit. Er gaat bij mij wel droog hout in (10-14%) en nog nooit iets gescheurd. Wel max 2.5 cm dik.Die houtworm legt die ook het loodje als z’n kerntemperatuur hoog genoeg is, ??? Voor een blokschaaf van beukenhout moet het kunnen lijkt me om hem in een stoomoven mee te kunnen geven…. Anders in de oven met een extra bakje water.
Krijg je uiteindelijk GESTOOMD beuken.
Theoretisch zou het ertegen moeten kunnen.
Mijn verse pen-blanks gaan een week of twee mee in de dagelijkse servies opwarming tot 70 graden in twintig minuten. Het werkt wel maar scheurt niet.