Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
ik had zelf een Universal en had een set reduceerringen (oa Bosch) gekocht, van 30 en 20 en dan kan je elk merk kopen
kijk ook naar een is wel zinvol bij zo’n kleine machine

misschien wel op zoek gaan naar een SUVA (om zaagblad te bedekken)
Beste, wat is het voordeel van een "thin kerf blade"?

groetjes Jan

 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Record 722 grondschaafje, ik had al een messing kopie van een klein Stanley grondschaafje, maar daar de Record is net wat groter, en dat is fijn. Niet dirt cheap, met dank aan Brexit en eBay GSP, maar soit. Misschien een trip met de auto naar Engeland plannen :)
20220827_142127.jpg
20220827_142156.jpg
20220827_142205.jpg
Morgen eens even proberen of ik de schaafbeitel kan slijpen, wel een beetje een uitdaging bij grondschaven, mijns inziens.
 

Dgo

Nieuw lid
13 dec 2021
21
8
Utrecht
Wil al een tijd een een 5 1/2 schaaf, maar degene die ik wil is niet leverbaar dus maar een een oudje gekocht. Denk dat het een Type 13 is uit 1925-1928.
Ook een record 405 combinatie schaaf met 23 schaafijzers gekocht.

Ga beide schoon en werkend maken zodat ze gebruikt kunnnen worden.
 

Bijlagen

  • Record_405.jpg
    Record_405.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 37
  • stanley_5_5.jpg
    stanley_5_5.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: BlueCrane en Willempie

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Deze mocht ik onlangs ontvangen van een medeforumlid.
Was bot, vermeukte heft en had een tikje aandacht nodig.
Ik heb het niet origineel gehouden, geen beuk in huis of buxus.
Dus dit Nooitgedagtje is nu voorzien van een Taxus heft.
Ik heb mijn beitels dan ook niet voor de sjeu, er moet wél gewerkt worden...:)
DSCF4440.JPG
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Op marktplaats een slijphulp gekocht die eruit zag als de mogelijkheid biedend mijn skew beitels te slijpen, en ook andere beitels die niet in de Eclipse passen (een fishtail, de nieuwe Narex zwaluwstaatbeitels a la Japonaise).
20220913_200251.jpg
Fancy, maar ja, Bridge City. De Veritas leek mij te gefrutsel, deze Bridge City zag er handiger uit, op het eerste oog.
Hij is kleurig, en mooi gemaakt, en de snijkant onder de juiste hoek instellen is met de setup hulp tamelijk snel, sneller dan met de eclipse (maar wel ALLEEN voor gewone bench chisels...).
Maar binnen de korste keren liepen er allerlei schroefjes los....
Met twee kleine stelschroefjes stel je de wrijving van het blokhaakje in, maar die constructie werkt zo niet, er zitten nu stelschroeven met kratereind in, maar daar had iets tussen moeten liggen, nu is het hartstikke vast (zeker op dat geanodiseerde aluminium) of los, en dan flikkeren ze eruit, handig.
In het aandruk stuk zitten v-groeven, die zijn niet nodig, en zitten bij smalle beitels in de weg. Het blokhaakje is te hoog, dus je loopt het risico dat je die klemt en niet je beitel. Het loopwiel zat vast, dus toen had ik de schroefjes wat gelost, maar toen liepen die ook los, later vastgedraaid en toen bleef het wiel het wel doen.
De fijnafstelling van de hoek loopt veel te licht, en aan de uitersten loopt die stelschroef tegen het loopwiel aan (stom). De scharnierpunten van de klembeugel komen te laag, en lopen dus als je niet uitkijkt tegen de randen van de steen aan (bij mij zijn er nu een paar stenen met rafelige zijkanten), stom.
Aan het stup blok zitten enorm puntige uiteinden, totaal niet nodig, functioneel gezien, stom.
Dat was het volgens mij wel, ik kan er beitels in kwijt die ik niet in mijn Eclipse kwijt kan, en het instellen gaat erg vlot, dus dat zijn wel de "saving graces", ik heb er ook niet allerlei uitbreidingskits bij nodig voor smalle beitels of voor skews.
Dus ja, vooroordeel over Bridge City Tools bevestigd, eyecandy, maar ondanks het feit dat ze net doen of het engineers zijn, zitten er daar te veel constructiefouten voor in. Of te diep over nagedacht, of niet diep genoeg over nagedacht....
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Een aantal profielschaven, meest Nooitgedagt, geslepen en hier en daar een wig vervangen. Doekje met gekookte lijnolie er over en klaar.
Nu zijn ze weer tiptop en klaar voor gebruik.DSCF4463.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Blokschaaf merk onbekend, dacht ik. Tot ik de beitel schoon ging maken en vanonder de laag roest een naam tevoorschijn kwam. Ik kende het niet, maar er zijn vast bolleboosjes onder mijn lieve forumgenoten die zeggen; "oh ja dat is die en die, uit zus en zo" Nou, laat maar weten dan... :)
GEBR.He& J vd HEIDE.
DSCF4465.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Denk niet dat het om een fabrikant gaat. Volgens mij kon je bij een bepaalde hoeveelheid die je bestelde als (groot)handel dat met een 'eigen' label krijgen van de fabriek. Ik weet in elk geval van 1 inkoopcombinatie die dat deed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.