Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Bovenfrees er over gehaald, hoekjes met de beitel afgewerkt, nu op zoek naar een mooi stukje (hard)hout.
DSCF4472.JPG
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Dat is wel een heel groot stuk, meestal is het een veel kleiner stukje, en ik geloof dat het te prefereren is om de voorkant van de insert driehoekig te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.603
Je kan er ook een plaat ijzer in zetten. Ik heb een houten schaaf die in het verleden voorzien is van een volledige metalen zool. Door de wat grotere massa vindt ik het een prettige schaaf. En hij is niet gelijk kapot als hij valt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Je kan er ook een plaat ijzer in zetten. Ik heb een houten schaaf die in het verleden voorzien is van een volledige metalen zool. Door de wat grotere massa vindt ik het een prettige schaaf. En hij is niet gelijk kapot als hij valt.
Je kon ze gewoon ook kopen met zo'n staalplaat eronder. Ulmia had dit in zijn catalogus van 1976 staan. Je kon zelfs vervangings stalen bodems kopen.
het werd aangeraden om kopshout te schaven en om uitstekende randen van kunststoffen zoals formika, resopal, (op een plaat gelijmd,) gelijk te schaven ,

groeten,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.603
Zo leer je steeds weer iets bij. Volgens mij is het inderdaad een ulmia schaaf. Ik vind het extra gewicht ten opzichte van een volledig houten schaaf, prettig bij het schaven. Ik pak hem vaker dan de 4 die er naast hangt. Ik krijg vaak oud gereedschap van klanten, maar die weten er over het algemeen ook niets van. Zij hebben het dan weer uit een erfenis of huis opruiming in de familie.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
@LFlab, dat er zo'n groot stuk uit moest had te maken met de holling die de zool over die afstand vertoonde. Pas op deze afstand vertoonde de stalen rei geen kieren meer.
@chevy66, ik snap wat je bedoeld. Ik ga echter eerst de houten variant proberen tot een mooi resultaat te brengen. Ik kom vast nog eens zo'n exemplaar tegen waar ik dan met staal kan gaan knutselen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Ah, dus het was niet alleen de mond die rondom beschadigd was, maar heel de zool.
Dan misschien makkelijker om hem helemaal een centimeter af te schaven en er een complete zool onder te lijmen uit beuken of zo? Dan hoef je ook niet secuur een stukje hout in te laten, maar flats je er een heel stuk onder, hoef je alleen de zijkanten netjes gelijk te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dat beuken is wel een dingetje. @LFlab. Dat kom je nagenoeg nergens tegen. En ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat eiken hier minder geschikt voor is. Maar ik zag in het filmpje dat die meneer er esdoorn en ook een stukje tropisch hout in heeft verwerkt, ik zal wel iets vinden.
Mijn beitel en keerbeitel zijn ontroest, geslepen en in de olie gezet. Het vordert gestaag...;)
DSCF4475.JPG
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
En anders is buxus ("box wood") een gebruikelijk hout voor de versteviging van schaven , zie je ook wel dat ze bij profielschaven daar zo'n stuk inzetten.
Alternatief is steenbeuk, ik heb daar het onderstel van een kleine tafel van gemaakt, en dat was geen pretje, erg zwaar te bewerken hout, maar voor een schaaf, prima.

Maar zo'n plak hout eronder, dan krijg je zoiets:
putzhobel_primus_ece_704_11_3_32634ySaMUzlv5i6Hr.jpg
Maar dan zonder de ribbels voor extra hechting.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus ja, vooroordeel over Bridge City Tools bevestigd, eyecandy, maar ondanks het feit dat ze net doen of het engineers zijn, zitten er daar te veel constructiefouten voor in. Of te diep over nagedacht, of niet diep genoeg over nagedacht....
Da's niet mijn ervaring met het HP8 mini-blokschaafje - dat is gewoon een fijn stukkie gereedschap, maar dit klinkt idd als 'niet goed over nagedacht'... FWIW, de Veritas MkII slijphulp is een erg fijne slijphulp, net als de (ook kostbare) slijphulp van WoodPeckers...
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Het belangrijkste is dat het voor de schaafmond goed sterk is door bv een stukje hardhout of eventueel een stukje messing.dat lijdt het meest.ik maak mijn zolen van ipe,werk er al jaren mee.zorg dat je zool goed glijdt over het te maken werkstuk.dat voorkomt ook tear out.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik heb bij de buurman een stuk merbau kozijnprofiel op de kop getikt en het hele spul zit nu in de lijmtangen, we gaan het beleven. @henkverhaar , niets, maar dan ook echt niets komt hier zgn rustiek aan de muur te hangen. Geen zeis, geen sikkel of hooivork, laat staan een schaaf.... hier wordt gewerkt of je gaat de deur uit...:)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb bij de buurman een stuk merbau kozijnprofiel op de kop getikt en het hele spul zit nu in de lijmtangen, we gaan het beleven. @henkverhaar , niets, maar dan ook echt niets komt hier zgn rustiek aan de muur te hangen. Geen zeis, geen sikkel of hooivork, laat staan een schaaf.... hier wordt gewerkt of je gaat de deur uit...:)
Wat hier wel aan de muur hangt is de oude ('antieke') bamboehengel (van het type ooit bekend als 'japanner' of 'japanse hengel' - waar in de jaren 50 standaard mee op brasem werd gevist) die van de vader van mijn meissie (ik heb hem nooit gekend) is geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ja, (off topic) ik had ooit een splitcane hengel van ik meende, Hawkins.
Die lag achter me op een boerenlaan en toen kwam de tractor en toen...:(
Nou ja, zo dus. Er hangt dus zelfs geen splitcane hengel aan de muur...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
De laatste hand gelegd. Ingewreven met gekookte lijnolie, waar ie mooi van is gaan glanzen.
En nu kreeg ik vandaag te horen van iemand die de foto's zag dat hij ook nog wel zo eentje voor me heeft liggen. Mocht ik hebben. Je hebt van die dagen.... :)
DSCF4497.JPG
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
top resultaat en dat is tevens 100% duurzaam dan een nieuwe schaaf aangeschaft (dit in het kader van misbruik maken van de term duurzaam bij vervanging van een niet nader te noemen koffertje)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.