Je kon ze gewoon ook kopen met zo'n staalplaat eronder. Ulmia had dit in zijn catalogus van 1976 staan. Je kon zelfs vervangings stalen bodems kopen.Je kan er ook een plaat ijzer in zetten. Ik heb een houten schaaf die in het verleden voorzien is van een volledige metalen zool. Door de wat grotere massa vindt ik het een prettige schaaf. En hij is niet gelijk kapot als hij valt.
Da's niet mijn ervaring met het HP8 mini-blokschaafje - dat is gewoon een fijn stukkie gereedschap, maar dit klinkt idd als 'niet goed over nagedacht'... FWIW, de Veritas MkII slijphulp is een erg fijne slijphulp, net als de (ook kostbare) slijphulp van WoodPeckers...Dus ja, vooroordeel over Bridge City Tools bevestigd, eyecandy, maar ondanks het feit dat ze net doen of het engineers zijn, zitten er daar te veel constructiefouten voor in. Of te diep over nagedacht, of niet diep genoeg over nagedacht....
Maar je kunt m ook gewoon aan de muur hangen ;-)Klein stukje uithakken, met de grondschaaf vlakken en aan beide zijden van de schaafmond stukje hardhout inlijmen.van te voren wel even de zool vlakken.
Wat hier wel aan de muur hangt is de oude ('antieke') bamboehengel (van het type ooit bekend als 'japanner' of 'japanse hengel' - waar in de jaren 50 standaard mee op brasem werd gevist) die van de vader van mijn meissie (ik heb hem nooit gekend) is geweest.Ik heb bij de buurman een stuk merbau kozijnprofiel op de kop getikt en het hele spul zit nu in de lijmtangen, we gaan het beleven. @henkverhaar , niets, maar dan ook echt niets komt hier zgn rustiek aan de muur te hangen. Geen zeis, geen sikkel of hooivork, laat staan een schaaf.... hier wordt gewerkt of je gaat de deur uit...