Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik weet inmiddels dat er aan de Kromsteegstraat, nu Kromstraat te Delft, een smederij annex slijperij was gevestigd, vermoedelijk onder de naam H.e & J vd HEIDE, die in 1880 door T. Buisen is begonnen.
Ik heb wat plaatjes uit latere jaren gevonden, meer als drie bestaan er volgens mij niet...
Op de foto, C.H. Koeleman
vd Heide Delft.png 6.jpg
vd Heide Delft.png 7.jpg
vd Heide Delft.png 8.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan en ZotVanHout

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
En oude kranten... die laten zien dat het bedrijf al een tijdje draaide.
De jaartallen komen aardig overeen met de oprichtingsdatum van 1880.
vd Heide Delft.png
vd Heide Delft.png 3.png
vd Heide Delft.png 4.png
vd Heide Delft.png 5.png
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Mijn lief zegt net, het is niet vouw van een beitel, maar vrouw van een eikel....
Ik had even moeten melden dat zij de eerste aanzet gaf tot mijn resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Mijn lief zegt net, het is niet vouw van een beitel, maar vrouw van een eikel....
Ik hoop (voor jou) niet dat ze het daarbij over zichzelf heeft? :confused::p

Maar zonder gekheid, fantastisch dat dit soort oude foto's en krantenknipsels worden bewaard en dat je ze hier toont. Ik ben in ieder geval gek op die historie, daar moeten we zuinig op zijn, zulke vaklui bestaan er tegenwoordig niet meer (al heb ik dat soort ambachtslieden ook niet echt gekend, daar ben ik met m'n 39 jaar niet oud genoeg voor)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik gelukkig wel @klusrob, Ik ben inmiddels pensionado. Ik keek vroeger vol verwondering naar de veel oudere ooms van een vriendje van me die iedere zaterdagochtend in hun moderne constructiewerkplaats de hamer op het aambeeld lieten neer komen. (Met iet er tussen) De oude smidse stond (en staat!) nog in het oude gedeelte. Eén van de broers zag me kijken en zei, op z'n Gronings, "Wolst hoamer ook even vastholden mien jong?" Ja natuurlijk wilde ik dat. Hij gaf me de hamer en binnen en tel lagen de hamer en ik op de vloer. Ik was toen acht. Maar het smeden heb ik nooit meer los gelaten...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman en ZotVanHout

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
20220917_142838.jpg
Is er iemand die weet wat dit is en waar het voor gebruikt wordt? Omdat het onder de mortel zit vermoed ik dat het in de bouw gebruikt wordt, maar zelf denk ik dat het ook goed gebruikt kan worden in de meubelbouw. Moet het alleen nog even een beetje ontroesten. Zit weinig speling in.
Vanochtend op een rommelmarkt op de kop getikt samen met wat ander gereedschap.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Da's meestal waar, maar niet als het over deze jongen gaat :D :
e-303.jpg
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik weet inmiddels dat er aan de Kromsteegstraat, nu Kromstraat te Delft, een smederij annex slijperij was gevestigd, vermoedelijk onder de naam H.e & J vd HEIDE, die in 1880 door T. Buisen is begonnen.
Inmiddels zit het er vol met clubs/barretjes en een shotjesbar. De smederij heeft helaas plaats moeten maken voor een ander soort "ambacht" :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Wanneer er twee zijn die hetzelfde vinden... :)
Gaan we doen.
Voor de rest is de schaaf goed.
Ik heb al geleerd dat er een beitel ding is wat betreft de naam die er op staat.
Maar deze beitel heeft het Nooitgedagt loge en dan zal de schaaf dit ook wel zijn.
Wat heeft iemand er wel mee gedaan dat er zulke beschadigingen zijn ontstaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.