Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Op vakantie in Frankrijk wat vide-greniers marktjes (rommelmarktjes) afgelopen op zoek naar wat oud gereedschap. Niet heel veel gevonden helaas, uiteindelijk een haalmes en onderstaand mesje op de kop getikt. Ik dacht zelf eerst dat het een houtsnij mesje was, maar ik twijfel nu toch. Experts die er iets over kunnen zeggen? Google leverde niet veel op helaas..

Mesje kostte me een 1 euro, had er ws ook 50 ct van kunnen maken, maar dat zat niet mijn zak :) puntje is afgebroken, weet nog niet of ik hem ga / kan bijslijpen. Op het blad staat BARIAT Beaumont. Zover ik heb kunnen vinden is dat een messenwinkel in de Dordogne geweest. Ter vergelijking mijn Mora 106 ernaast gelegd.
IMG_2884.JPEGIMG_2885.JPEGIMG_2886.JPEGIMG_2887.JPEG
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op vakantie in Frankrijk wat vide-greniers marktjes (rommelmarktjes) afgelopen op zoek naar wat oud gereedschap. Niet heel veel gevonden helaas, uiteindelijk een haalmes en onderstaand mesje op de kop getikt. Ik dacht zelf eerst dat het een houtsnij mesje was, maar ik twijfel nu toch. Experts die er iets over kunnen zeggen? Google leverde niet veel op helaas..

Mesje kostte me een 1 euro, had er ws ook 50 ct van kunnen maken, maar dat zat niet mijn zak :) puntje is afgebroken, weet nog niet of ik hem ga / kan bijslijpen. Op het blad staat BARIAT Beaumont. Zover ik heb kunnen vinden is dat een messenwinkel in de Dordogne geweest. Ter vergelijking mijn Mora 106 ernaast gelegd.
Bekijk bijlage 121766Bekijk bijlage 121767Bekijk bijlage 121768Bekijk bijlage 121769
Lijkt op een oestermes
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Deze schaaf aangeschaft bij de Baptist:

Peaktool ploegschaaf #043 inclusief 4 beitels​

1660132327872.png

Eerste indruk: Wat een klein ding.
Positief: De beitel is direct geschikt voor gebruik. De afwerking is goed.
Negatief: Voor zover je daar van kunt spreken...
De beitel moet je op gevoel instellen. Ik heb de schaaf op het werkstuk laten zakken en de beitel ook. Blijkt dat de beitel direct pakt en verhoudingsgewijs goed ook, dus zou ik superdunne krullen willen hebben dan moet ik wat anders verzinnen. Voor 6 mm breedte moet je daarom wel aardig duwen, dat is niet handig bij 12 mm.
Ook het zorgen van het parallel afstellen van de geleider moet met gevoel, ivm met de aanwezig speling, maar is te doen.
Ander puntje is de standtijd van de beitel. Heb 20 cm eiken van 1,5 cm diepe 6mm brede sleuf voorzien en de beitel leek niet meer zo scherp. Maar er is dan verhoudingsgewijs ook aardig wat materiaal verwijderd.
Schaafresultaat: Niets op aan te merken. Groef ziet er ook netjes uit.

Nu nog een projectje vinden voor de schaaf, maar ik denk dat het een kistje wordt om dit kleine leuke stukje gereedschap in op te slaan.
Wat ik me afvraag: Of de schroeven na aandraaien wel vast blijven zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Leuk schaafje hoor, zelf heb ik de 43 van Record. 15mm diep is wel tamelijk diep voor deze, als het zo diep moet pak ik een 44. Afstellen van schaafdiepte kan best heel fijn, over de zool heen kijken, en dan de schaafbeitel zo afstellen dat je hem net ziet, ook zorgen dat ie rechts net een heel klein beetje uitsteekt voorbij de zool van de schaaf. Prettig schaafje, breder dan een millimeter of 6 zou ik er niet mee schaven, of in ieder geval, heb ik met de mijne niet gedaan, omdat ik ook een 44 (en een 50) heb.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
924
318
@ZotVanHout, ik weet niet eens hoe die dingen in het Nederlands heten terwijl ik ze vaak genoeg gebruik. Met hout bewerken, maar ook wel in de smidse. fixeren, klap erop en het zit vast. Ik noem het altijd mijn derde of vierde arm, ontzettend handig hulpmiddel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vind het geweldig lastig deze ploegschaafjes te leren gebruiken. Ik zie op YT prachtige filmpjes maar ik blijf het lastig vinden. Onafhankelijk van of het nu een Stanley of een Veritas is. Deze Peaktool ken ik niet. Ik moet er eens echt tijd voor uittrekken om het te leren
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
710
738
de buurt van den bosch
Je kan proberen om het beiteltje nog iets vrij te houden van het hout,iets aandraaien en met een klein hamertje tikjes geven tot dat het heel fijn pakt.daarna goed aandraaien.
Het is niet lastig om met een ploegschaafje te werken,je begint aan het eind van je werkstuk en gaat zo steeds verder naar het begin van het werkstuk.daarna kan je verder gaan tot je je diepte hebt bereikt.
Je kunt zelf je geleider wat groter maken met een stukje resthout,schilt ook al aanzienlijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout, ik weet niet eens hoe die dingen in het Nederlands heten terwijl ik ze vaak genoeg gebruik. Met hout bewerken, maar ook wel in de smidse. fixeren, klap erop en het zit vast. Ik noem het altijd mijn derde of vierde arm, ontzettend handig hulpmiddel.
volgens tolk google geeft wat ik links ingegeven heb het rechtse nederlandse
zelf hou ik het bij bankklemmen

1660149213004.png

amazon heeft zijn eigen mening

1660149701496.png

1660149761826.png
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat zouden jullie hier van zeggen?:
de benaming bankhaak is voor mij perfekt duidelijk !
verder opzoekingswerk naar 'bench dog' ofte 'bankhond' (vrije vertaling) leert dat we die 'bankstop' kunnen noemen
als je dat samengestelde woord hoort of leest, dan begrijp je direct dat het een stop is die je bij een bank gebruikt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.