Dat is het, bedankt!Ik denk dat je deze bedoelt. Aan het eind van het filmpje staat wel een animatie die het duidelijk maakt.
Dat is het, bedankt!Ik denk dat je deze bedoelt. Aan het eind van het filmpje staat wel een animatie die het duidelijk maakt.
Weten we zeker dat dit geen urban legend is? Ik heb dit verhaal al verschillende malen, met referentie aan verschillende scholen/plaatsen gehoord. (En ja het bestaan van een vierkante-gatenboor is mij bekend ;-) Het gaat mij om het waarheidsgehalte van het verhaal van de leerling die de leraar te slim af zou zijn geweest.)De 4 kante gaten boor , dat heeft een leeraar op de ambacht school een keer veel geld gekost,
Men kent de grap bougie vonkjes hallen ,
Zo dacht die leeraar een jongen uit de klas op pad te sturen om een 4 kante gaten boormachiene op te halen,
Lang verhaal kort machiene werd geleverd op school leeraar kon betalen,
Mischien zijn hier nog houtbewerkers die zich dit nog kunnen herinneren was zo rond 1968 Hoogeveen
Soort van oral history. Er is niks leukers en onbetrouwbaarders dan dat.Weten we zeker dat dit geen urban legend is? Ik heb dit verhaal al verschillende malen, met referentie aan verschillende scholen/plaatsen gehoord. (En ja het bestaan van een vierkante-gatenboor is mij bekend ;-) Het gaat mij om het waarheidsgehalte van het verhaal van de leerling die de leraar te slim af zou zijn geweest.)
in het Nederlands een Boorschaaf.Ik merk wel vaker dat mensen het hebben over een 'rabbit plane'.
Nieuwsgierig vraag ik me dan af hoe iemand in een engelstalig land er bij komt om konijnen aan schaven te koppelen, maar inmiddels denk ik dat ik de oorzaak weet:
Het klinkt nagenoeg hetzelfde, maar volgens mij is de oorspronkelijke engelse benaming: 'rabbet plane'.
Afkomstig van het engelse woord voor sponning: rabbet.
Rabbet - Wikipedia
en.wikipedia.org
Niet echt een advies maar meer een idee.Vandaag een andere tweedehandswinkel bezocht ...
...
Mocht iemand goed advies hebben luister ik graag .
Dankjewel voor je bericht, Roel22. Het zou zeker door een knutselaar gemaakt kunnen zijn idd, en ja, gezien de arend zou het zeker een beitel kunnen zijn. Ik had gezien het gewicht en grootte van de beitel hier niet echt rekening mee gehouden. Toch ligt de beitel als bijl niet eens slecht in de hand, al heb ik mijn bedenkingen bij de dikte van de steel, en het geplaatste handvat.Dag Rolf, ik heb niet het idee dat het een bijl is. Eerder een beitel, gezien de arend. Dat er ooit door een knutselaar een bijlachtig ding van is gemaakt. Wellicht was de "bijl" eertijds stomp en is wellicht gebruikt om schepen te breeuwen.
Heeeej, nou begrijp ik meteen die wigvorm! Dan raak je de muur niet en blijft de muur dus schoon!Ik heb er ook een die hier op lijkt. Gebruik ik om stopcontacten recht te hangen.