Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Vandaag bij de kringloop ook weer wat moois gehaald, ik weet weinig van de kwaliteit, maar het kistje is al prachtig en de spullen erin ook. De blokhaak is overigens. Of perfect haaks :) Zal wel weer een tijdje slijpen worden want de beitels zijn botter dan bot. Maar dat mag de pret niet drukken, des te mooier als ze weer gebruikt worden.
Ik gok dat degene die in een punt loopt meer een aftekenmes is, het is ook van vrij dun materiaal. Het voelt allemaal in ieder geval wel top in de hand.
Wel een vraagje, heeft iemand een profielschaaf om het ontbrekende stukje omlijsting van de deksel na te kunnen maken toevallig? Zou geweldig zijn als hij weer helemaal in elkaar zit.IMG_20220119_182354.jpgIMG_20220119_182421.jpgIMG_20220119_182515.jpgIMG_20220119_182529.jpgIMG_20220119_182630.jpg
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
Ik heb deze blokschaaf gekregen van mijn ouders. Ze liepen het tegen het lijf in een kringloopwinkel. Herkent iemand het logo? Is het een doorsnee blokschaaf of heeft het nog een mooie historische waarde?initialen blokschaaf.jpgblokschaaf.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
565
Forumlid Seek geeft hier wat info over de datering van Nooitgedagt gereedschappen. Jouw schaaf zou met de brede top op de kroon van vóór de vijftiger jaren moeten zijn.

Hoe zou het trouwens met Seek zijn, was een enthousiast deelnemer maar heeft al lang niets van zich laten horen...
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Vandaag via marktplaats 2 oude Slack&Sellars zagen gekocht. De etsingen in het blad zijn verschillend, vermoed ook uit een andere tijd. Weet iemand hier dat? Het zijn wel allebei 699 zagen, de korte is ondertussen alleen al flink minder breed geslepen, de onderkant van het logo is al weg. De grote heeft een prachtig eiken (?) handvat. Ondertussen de zagen al wat schoongemaakt en de handvaten in een beetje olie gezet.
Bekijk bijlage 113583
Bekijk bijlage 113584
Ze waren hier in de buurt te koop, kon ze niet laten liggen. Nu even testen of deze beter zijn dan mijn andere zagen en of ik die dan verkoop 🤔, had net de schuur opgeruimd....
Inderdaad de Slack Sellars no 699 (in Nederland inderdaad verkocht als Duifje, omdat dit in het logo stond. Kun je ook zien op de ets. Deze kreeg ik nog in 1970 bij de start van de timmeropleiding. volgens mij hebben duizenden timmerlieden destijds deze Duifje zagen gekregen bij hun opleiding. Ik denk dat de onderste veel ouder dan de mijne, gezien de schroef met het logo en de bovenste nog veel ouder. Schat wel 100 jaar. De no 699 was niet het topmodel van Slack Sellars. Dat was de no 95. Maar de 16 inch gebruik ik nog steeds af en toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Als ik moet gokken dan zijn die twee grote met bruin handvat van Crown en de kleine links lijkt op Nooitgedagt.
De twee buitenste Woodcut maar ik denk dat dat ook nog te lezen is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heb de schaaf opgehaald, dus de advertentie staat niet meer op marktplaats. Ga hem uit elkaar halen en in een badje azijn leggen denk ik.
Mooie vondst! Oppassen met azijn, je mag het niet te lang laten inwerken. Probeer eerst eens 3 uur of zo. Het meeste roest zal dan wel al opgelost zijn, het restantje krijg je dan wel verwijderd met scotch brite (rode kleur). De azijn moet je neutraliseren door alles goed af te spoelen met water. Daarna goed afdrogen en alles goed in de olie zetten (of WD40) want roest komt verrassend snel terug.

De oude vernislaag van de handvatten schraap je er gemakkelijk af met de zijkant van een beitel. Dan lichtjes opschuren en in de olie zetten (voelt veel prettiger aan dan een gladde vernislaag).
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Heb de schaaf opgehaald, dus de advertentie staat niet meer op marktplaats. Ga hem uit elkaar halen en in een badje azijn leggen denk ik.
Oh, dat had ik niet door. Dacht dat dit een tip voor belangstellenden was. Maar jij hebt hem. Goed gedaan!! Krijg je geen spijt van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Bij het opruimen van de inboedel van mijn schoonvader kwam dit naar voren. Hoe hij er aan is gekomen? Geen idee hij had twee linkerhanden. Wel was de vader van mijn schoonmoeder schreiner/meubel maker. Dit zijn bij mijn weten geen specifieke duitse beitels.
IMG20220310134935.jpg
Die zwarte is een beitel van mij voor het verwijderen van houtrot ed. B line Nooitgedagt.
Er zitten 2 oude nooitgedacht beitels bij en 2 ekilstuna beitels, de breedste en smalste en een onbekend.
Ik heb de roest eraf gehaald met zoveel mogelijk behoud van het patina.
De grote eskilstuna beitel koste erg veel tijd om deze weer in de juiste vorm te krijgen.
Wat is jullie mening over de handvatten? Schuren en opnieuw lakken? Zo laten?
IMG20220310161654.jpg
Alles onder 25 gr geslepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman en wjordan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.