Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Geen idee of hun beschrijving goed is, ik las ze nooit, maar hun onbruikbare schaven kwam ik wel al tegen. En dan vraag ik mij af , hoe kun je nu zo onwetend zijn als fabrikant?
uberak-CLASSIC-232x300.jpg

Kijk maar eens naar het venster op de onderste afbeelding en ween bitter....

groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hieronder een foto van het venster van een echte Duitse Schrupphobel gemaakt door Heinrich Hieber uit Laupheim. Indien het venster overdreven open staat ( zoals bij de Pinie schaven) dan werkt ook een Schrupphobel niet meer goed. 5mm is echt genoeg

DSC00709akv.jpg





DSC00709avktekst.jpg
Het schaafmes is bij deze, typisch Duitse, Hieber schaaf 35 mm breed.

Groeten
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Dat gat is zo groot, omdat je er smalle dikke krullen mee maakt. Hoe ronder het mes is geslepen, hoe dikker de krul. En je wil niet dat die krul vastloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.229
533
Eanske
ingoogni.nl
Het schaafmes is bij deze, typisch Duitse, Hieber schaaf 35 mm breed.

Ott Schrupphobel mit Klappe. Mondopening 7mm. Beitel vlak met de zool geeft op het hoogste punt van de ronding 2,5 mm opening.

schrupp_01.pngschrupp_02.png


Als ik op het web andere plaatjes van zolen van Pinie schaaf modellen zie dan is de opening wel veel kleiner. Moeilijk te beoordelen, maar lijkt me niet anders dan bij de ECE modellen.

Maar, dan meteen maar de vraag, wat maakt de kwaliteit bij een houten schaaf, even los van de schaafbeitel zelf?
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
De beste wensen allemaal, eerste post hier van het nieuwe jaar :)
Ik heb vandaag een pakketje binnengekregen via marktplaats:
IMG_20220104_130711.jpg
Wat hamers, vijlen, schaven, beitels en een blokhaak. Ik ben erg fan van Nooitgedagt dus ik sloeg aan op de advertentie (en heb nog geen 10mm beitel).
Erg leuk om uit te pakken. Voelt als kerstmis :)
Helaas is de winkelhaak niet meer bruikbaar, een cm of 4 van de "punt" is hij gebogen en er is een hapje uit het blad aan de onderzijde. Verder behoeven de beitels aardig wat werk. De rode is op de "punt" gewoon vlak (een ruime mm, dus dat wordt lang slijpen) en hij is daar gekomen middels machinaal slijpen aangezien hij aan de vlakke zijde verkleurd is. Dus hoop dat de eigenschappen van het staal niet aangetast zijn. 1 van de schaven werkt direct al prima, de andere is bot. Maar daar had ik het ook niet direct voor gekocht.
De houten hamer is ook nooitgedagt, en het leukste er aan is dat hij heerlijk ruikt :ROFLMAO:
De knipex nijptang lijkt een paar draadnagels gezien te hebben die gewonnen hebben, maar voor spijkertje trekken is hij nog prima (en heb hem nu dubbel. Dus deze misschien voor het sloopwerk en de andere netjes houden).
Al met al. Leuk pakket voor mezelf :)

PS er staan getallen in geslagen. Tussen de 8 en 15, iemand enig idee waar dat voor is?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Die Knipex tang lijkt mij geen nijptang, maar een moniertang, die ijzervlechters gebruiken om betonijzer met ijzerdraad aan elkaar te verbinden. Een nijptang voor spijkers is normaliter breder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
In de volksmond een vlechttang genoemd. Maar je kan er prima spijkers mee trekken. En omdat de benen langer zijn dan bij een nijptang, blijft hij in de gereedschapslus van je werkbroek hangen. Een gewone nijptang ligt steeds beneden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip en mink

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
In de volksmond een vlechttang genoemd. Maar je kan er prima spijkers mee trekken. En omdat de benen langer zijn dan bij een nijptang, blijft hij in de gereedschapslus van je werkbroek hangen. Een gewone nijptang ligt steeds beneden.
En voordeel vd langere benen een groter moment. Hoef je minder sterk te zijn bij kromme roestige spijkers..
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Aha. Nou ik ga nog even geen beton vlechten :p gebruik de ander al tijden voor allerlei klusjes waarbij een lange arm fijn is om iets ergens uit te trekken (verdomd weinig spijkers aangezien ik die eigenlijk nooit gebruik.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.