Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Ik gebruik ze altijd eerst voor allerlei sloopwerk, als het scherp dan een beetje van de bekken af is, gebruik ik ze pas voor ijzervlechtwerk. Dan knip je niet zo gauw de vlechtdraad door bij het aantrekken.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
IMG-20220104-WA0009.jpeg
Hier ga ik nog wel wat werk aan hebben overigens.... De 9mm is wel weer scherp inmiddels. Ik twijfel erover hem eerst over de stationaire slijper bij een vriend te trekken. Maar dat geeft wel weer een risico want die is niet gekoeld.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik gebruik een moniertang al jaren als nijptang.. gewoon omdat ie langer is en nijpen doet ie ook 😅

Ook spijkers trekken gaat er prima mee
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Gewoon je vinger dicht tegen de snede aanhouden. Als het te warm wordt voor je vinger even koelen.
Daar is een speciale greep voor. Ik heb in het verleden een slijpcursus bij creusen gehad en daar deed iemand dat voor. Was ie japan voor opgeleid. Word de beitel te warm laat je hem los zonder dat de beitel valt. Je zit met je vingers maar een paar mm van de snede.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Voor tegelzetten wil je de snijkant aan de buitenkant van de bek hebben. Niet in het midden van de bek. Anders krijg je geen mooie breuklijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Daar is een speciale greep voor. Ik heb in het verleden een slijpcursus bij creusen gehad en daar deed iemand dat voor. Was ie japan voor opgeleid. Word de beitel te warm laat je hem los zonder dat de beitel valt. Je zit met je vingers maar een paar mm van de snede.
Zou ook leuk zijn om te leren, ik heb gewoon een glas water erbij gezet, even kort slijpen, in het water, snede bekijken en weer slijpen. Werkte prima en nu weer een vlijmscherpe beitel :) (na de stationaire slijpmachine natuurlijk gewoon netjes over de diamantsteen en wetten)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Het helpt ook om je steen even te ritsen, voordat je gaat slijpen. Je ziet heel vaak dat een slijpsteen niet scherp genoeg is en dan heb je ook veel meer warmte ontwikkeling.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Hoe doe je dat?

Ik ken deze twee, waarvan ik zelf de eerste heb. Maar eigenlijk weinig idee hoe dat officieel moet. Bij de tweede al helemaal niet.
Bekijk bijlage 112766
Je zet ze tegen de draaiende slijpsteen aan. Heel voorzichtig. En dan van links naar rechts vv bewegen. Dan zie je het vanzelf gebeuren.
DRAAG EEN STOFMASKER!!! Want de troep die er af komt is heel slecht voor je longen!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Zoals jan aangeeft. Gebruik de linkse voor je witte fijne steen. De rechtse neemt in mijn beleving wat agressiever af. Die werkt beter bij grove grijze afbraamstenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Het linkse blokje kost 10 euro. Als je je slijpstenen ook in vorm wil slijpen is een stift met diamant helemaal handig, maar die van mij kostte meer dan 10 keer zo veel.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com

Rdl

Post veel
7 okt 2021
968
396
hilversum
Vandaag maar me pakketjes open gemaakt:
20220115_123200.jpg

Zat toch zwaar te twijfelen om de bessey Krev te bestellen.
Maar dit was net zoveel stuks voor minder dan half geld :)

En toch durf ik te wedden dat ik binnen kort weer klaag dat ik er te weinig heb :p
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Vandaag via marktplaats 2 oude Slack&Sellars zagen gekocht. De etsingen in het blad zijn verschillend, vermoed ook uit een andere tijd. Weet iemand hier dat? Het zijn wel allebei 699 zagen, de korte is ondertussen alleen al flink minder breed geslepen, de onderkant van het logo is al weg. De grote heeft een prachtig eiken (?) handvat. Ondertussen de zagen al wat schoongemaakt en de handvaten in een beetje olie gezet.
20220117_225656-COLLAGE.jpg
IMG_20220117_225314735.jpg
Ze waren hier in de buurt te koop, kon ze niet laten liggen. Nu even testen of deze beter zijn dan mijn andere zagen en of ik die dan verkoop 🤔, had net de schuur opgeruimd....
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.022
365
Alphen aan den Rijn
Waren de Duifje zagen ook niet met die naam en dat nummer ? Alleen zitten die er op en niet er in gemaakt .
Deze zijn veel geslepen en het lijkt mij dat de handgrepen niet origineel zijn .

Groeten Willem
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Duifje was inderdaad ook Slack&Sellars, weet niet of het ook dat nummer was. Volgens de verkoper zijn deze ongeveer 80 jaar oud, ik vraag me dat bij die korte een beetje af. De korte heeft wel een Slack & Sellars "wapen" op een boekschroef, die grote heeft daar het bekende "warranted superior" label. Dat handvat heeft ook een keer een klap gehad waarna 'ie aan de onderkant vlak gemaakt is denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.