Ik geloof niet dat mijn schoonvader ze heeft verwaarloosd. Zelf kan ik me niet voorstellen dat ie ze ooit gebruikt zou hebben. Althans de afgelopen 30 jaar. Die hebben in een koffer gelegen voor ik weet niet hoe lang.Het verhaal dat ze zo vertellen is dat ze verwaarloosd zijn en dat dat niemand interesseerde
De beitels zijn massief gevormd als een schietbeitel, met toevoeging van een groef.Leuk ding. Zo te zien zijn dit geen holle beitels. Moet je hier eerst gaten voor boren en dan steken?
prachtige machine, deze heb ik nog nooit gezien.Ik wist niet dat ze bestonden, maar kwam toevallig deze gatensteek tegen.
Lompzwaar gietijzer en handbediend, ik kon hem niet laten staan
Bijzonder is de aanwezigheid van een complete set beitels in mooie gangbare maten.
Heb hem uiteraard even getest en ben verrast door het gemak waarmee je een strak gat steekt. (met ongeslepen beitel)
Binnenkort ga ik hem eens nakijken en een definitief plekje geven.
Bekijk bijlage 116554Bekijk bijlage 116555
Er staat Roder&Verbeek Rotterdam op. Maar ik weet niet of dat een handelsnaam of de fabrikant isPrachtig apparaat! Staat er nog iets van een merk op?
Dit is de fabrikant.deze is ook begonnen als schaatsenmaker en later zijn ze samen gegaan.
Ja dat deed de leraar handvaardigheid ook bij mij op de middelbare school. Helaas voor hem stond in onze ijzerhandel een vierkante gatenboor, naast het ooievaarskuitenvet, en die nam ik dus voor hem mee. Eind jaren 70. Toen moest ik deze weer terug brengen. Nou nee dus dat moest ie zelf maar doen.De 4 kante gaten boor , dat heeft een leeraar op de ambacht school een keer veel geld gekost,
Men kent de grap bougie vonkjes hallen ,
Zo dacht die leeraar een jongen uit de klas op pad te sturen om een 4 kante gaten boormachiene op te halen,
Lang verhaal kort machiene werd geleverd op school leeraar kon betalen,
Mischien zijn hier nog houtbewerkers die zich dit nog kunnen herinneren was zo rond 1968 Hoogeveen
Bedoel je deze? Aankoop gatensteekmachineDe klassieke vierkante gatenboor is meer een beitel eigenlijk. Er bestaat ook een boor die met een soort slingerbeweging een vierkant gat maakt, dat is pas de échte!
Heeft iemand daar een plaatje van? Kan het zo snel niet vinden.
Ik denk dat je deze bedoelt. Aan het eind van het filmpje staat wel een animatie die het duidelijk maakt.De klassieke vierkante gatenboor is meer een beitel eigenlijk. Er bestaat ook een boor die met een soort slingerbeweging een vierkant gat maakt, dat is pas de échte!
Heeft iemand daar een plaatje van? Kan het zo snel niet vinden.
Als ik naar de info kijk over Roder&Verbeek lijkt het meer een handel(ijzerhandel) dan een fabrikant.Dit is de fabrikant.deze is ook begonnen als schaatsenmaker en later zijn ze samen gegaan.
Ik heb op internet een rekening gevonden uit het jaar 1914 van 265 gulden en 50 cent voor een gecombineerde lintzaagmachine met cirkelzaag.kijk morgen even of ik het erop kan zetten.