Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Dat heeft hij toch juist gedaan. Schoongemaakt en geslepen. Ik heb een stuk of 30 beitels en op de set van 4 van de lidl na zien ze er allemaal ongeveer uit zoals die op de foto. Kapot geslagen handvatten vervang ik, maar verder slijpen en gebruiken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis maar net wat je zelf uit komt als er geen beschrijving meer op het hout zit opknappen en en in de olie zetten. Soms wil het oog ook wat
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Het verhaal dat ze zo vertellen is dat ze verwaarloosd zijn en dat dat niemand interesseerde :)
Ik geloof niet dat mijn schoonvader ze heeft verwaarloosd. Zelf kan ik me niet voorstellen dat ie ze ooit gebruikt zou hebben. Althans de afgelopen 30 jaar. Die hebben in een koffer gelegen voor ik weet niet hoe lang.

Ik zit nog in dubio verder herstellen of zo laten. Zal ze voorlopig wel zo laten.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
730
Zuid West Drenthe
Ik wist niet dat ze bestonden, maar kwam toevallig deze gatensteek tegen.
Lompzwaar gietijzer en handbediend, ik kon hem niet laten staan😇

Bijzonder is de aanwezigheid van een complete set beitels in mooie gangbare maten.
Heb hem uiteraard even getest en ben verrast door het gemak waarmee je een strak gat steekt. (met ongeslepen beitel)
Binnenkort ga ik hem eens nakijken en een definitief plekje geven.

Image.jpegImage-5.jpeg
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
730
Zuid West Drenthe
Leuk ding. Zo te zien zijn dit geen holle beitels. Moet je hier eerst gaten voor boren en dan steken?
De beitels zijn massief gevormd als een schietbeitel, met toevoeging van een groef.
Ik zal nog een detailfoto maken.
De beitelhouder is 180% te draaien zodat je links en rechtsom kunt steken.
Om te starten kun je inderdaad best starten met 1 boring in het midden en van daaruit naar beide uiteinden steken in de nodige halen.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Ik wist niet dat ze bestonden, maar kwam toevallig deze gatensteek tegen.
Lompzwaar gietijzer en handbediend, ik kon hem niet laten staan😇

Bijzonder is de aanwezigheid van een complete set beitels in mooie gangbare maten.
Heb hem uiteraard even getest en ben verrast door het gemak waarmee je een strak gat steekt. (met ongeslepen beitel)
Binnenkort ga ik hem eens nakijken en een definitief plekje geven.

Bekijk bijlage 116554Bekijk bijlage 116555
prachtige machine, deze heb ik nog nooit gezien.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
De 4 kante gaten boor , dat heeft een leeraar op de ambacht school een keer veel geld gekost,
Men kent de grap bougie vonkjes hallen ,
Zo dacht die leeraar een jongen uit de klas op pad te sturen om een 4 kante gaten boormachiene op te halen,
Lang verhaal kort machiene werd geleverd op school leeraar kon betalen,
Mischien zijn hier nog houtbewerkers die zich dit nog kunnen herinneren was zo rond 1968 Hoogeveen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
De 4 kante gaten boor , dat heeft een leeraar op de ambacht school een keer veel geld gekost,
Men kent de grap bougie vonkjes hallen ,
Zo dacht die leeraar een jongen uit de klas op pad te sturen om een 4 kante gaten boormachiene op te halen,
Lang verhaal kort machiene werd geleverd op school leeraar kon betalen,
Mischien zijn hier nog houtbewerkers die zich dit nog kunnen herinneren was zo rond 1968 Hoogeveen
Ja dat deed de leraar handvaardigheid ook bij mij op de middelbare school. Helaas voor hem stond in onze ijzerhandel een vierkante gatenboor, naast het ooievaarskuitenvet:ROFLMAO:, en die nam ik dus voor hem mee. Eind jaren 70. Toen moest ik deze weer terug brengen. Nou nee dus dat moest ie zelf maar doen.
 
  • Haha
Waarderingen: JochemK en Marijn

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De klassieke vierkante gatenboor is meer een beitel eigenlijk. Er bestaat ook een boor die met een soort slingerbeweging een vierkant gat maakt, dat is pas de échte! ;)
Heeft iemand daar een plaatje van? Kan het zo snel niet vinden.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
De klassieke vierkante gatenboor is meer een beitel eigenlijk. Er bestaat ook een boor die met een soort slingerbeweging een vierkant gat maakt, dat is pas de échte! ;)
Heeft iemand daar een plaatje van? Kan het zo snel niet vinden.
Ik denk dat je deze bedoelt. Aan het eind van het filmpje staat wel een animatie die het duidelijk maakt.

 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
730
Zuid West Drenthe
Dit is de fabrikant.deze is ook begonnen als schaatsenmaker en later zijn ze samen gegaan.
Ik heb op internet een rekening gevonden uit het jaar 1914 van 265 gulden en 50 cent voor een gecombineerde lintzaagmachine met cirkelzaag.kijk morgen even of ik het erop kan zetten.
Als ik naar de info kijk over Roder&Verbeek lijkt het meer een handel(ijzerhandel) dan een fabrikant.
Ondertussen heb ik iemand in Australië gevonden met een identieke machine.
Heb contact met hem gehad en bij hem staat er 'Made in Melbourne' op.

Kennelijk is er niet veel veranderd in productieland, er word geproduceerd waar dat het goedkoopste kan en plakken bij verkoop een sticker met prettig klinkende lokale plaats(merk)naam
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Er werden vroeger ook veel machines in licentie gebouwd. Er waren veel meer kleine machinefabrieken dan tegenwoordig. Die hadden vaak geen echte ontwikkelingsafdeling, maar kochten een licentie om een machine van een ander, voor hun lokale markt te produceren. Vaak zitten er in die machines kleine verschillen. Vermoedelijk omdat het ontwerp werd aangepast, zodat het op de beschikbare machines kon worden gemaakt. Soms ook, omdat iemand met een verbetering kwam, die het vaak al wat oudere ontwerp beter maakte. Mijn metaaldraaibankje is in zweden geproduceerd, maar het originele ontwerp is duits. Ze zijn er ook die in engeland geproduceerd zijn. Mijn zweedse uitvoering heeft alleen twee poten. Het duitse origineel heeft een poot en een gegoten voet, met daarin een kastje voor de wisselwielen. Vermoedelijk om kosten te besparen heeft de zweedse licensie bouwer dat dus aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.