MDF met lakdraagfolie, maar de verf krab ik er zo weer af.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@TS;
-1 Ik gebruik altijd primer / grondverf die ik niet alleen op hout maar ook op metaal of plastic kan smeren
-2 na / bij gebruik van een folie of grondverf zou licht opschuren moeten volstaan, de "krassen" moeten alleen voor een betere hechting zorgen
-3 als je nog geen goede afzuiging op de schuurmachine hebt, zou dit de gelegenheid zijn om die aan te schaffen. Ik heb toestemming om in huis te schuren omdat mijn vrouw heeft gemerkt dat dit geen stofprobleem geeft.
-4 soms moet je gewoon even slikken en dan opnieuw beginnen, is niet anders. En ik spreek uit ervaring want als sinds februari aan het klussen in en om het huis.
"Laatste klus" was kinderkamer splitsen. Heeft geen twee dagen gekost, zoals verwacht door drie ervaren klussers, maar gaan nu al naar de vijfde dag. Stucwerk niet goed gelukt, muurverf niet goed gepakt. Beide gevallen geen idee waarom want geen aanwijsbare oorzaak. Slikken en doorgaan.
 

jorisvh

Post veel
nefast bijv.naamw. Uitspraak: [ne'fɑst] met heel ongunstige gevolgen Voorbeeld: `Grondspeculatie en grootschalige houtkap heeft nefaste gevolgen gehad voor de dorpsgemeenschap.`Synoniemen: rampzalig, verderfelijk
inderdaad, sorry, nefast is blijkbaar ongebruikelijk in Nederland.
In Vlaanderen gebruiken we het regelmatig, misschien zijn hier zo veel zaken nefast dat we er een speciaal woord voor nodig hadden 🤭🤔.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Buiten een hoop mooie inzichten, heb ik ook weer enkele nieuwe Nederlandse (en Vlaamse) woorden geleerd. Top, dit forum!

Vandaag ben ik met een geverfd stuk langsgegaan bij enkele professionele verfhandels hier in de buurt en ook daar waren ze verrast dat de verf er zo weer af te krabben was. Ze herkende het materiaal en gaven aan dat de gebruikte verf geschikt zou moeten zijn.

We gaan het dus terugleggen bij de interieurbouwer. Hij mag ons gaan laten zien hoe we hem moeten verven.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Buiten dat het raadzaam is om de interieurbouwer hierop aan te spreken, staat of val alles in het voor tracject.

Opruwen van de toplaag is erg belangrijk, Scotch brite is mooi en aardig, maar het is net te fijn.
Korrel 800 zou beter zijn.
Maar!!!!, eerst goed schoonmaken, altijd voor schuren. Dit is een fout die veel mensen maken.
Als je dit niet doe, schuur je het vuil in de schuur groefjes. Zit er silicone troep op de plaat en je gaat schuren, dan heb je echt feest.
Ik neem altijd eerst alles goed af met St Marc, daarna nogmaals met schoon water en dan pas schuren.
Als de laag kunststof is, dan altijd een kunststof primer gebruiken, altijd.
Flex is geen goed merk, maar ze hebben 1 product die prefect is, Flexa kunststof grondverf, deze kan je kopen bij de bouwmarkt. De rest van je verf die je koopt, nooit bij de bouwmarkt, dit zijn de B-lijnen van de merken die ze verkopen. Vakhandel is het toverwoord, en niet een stenen winkel, doe dat alleen als je niet weet wat je met je geld moet doen.
Verfwinkel.nl of budgetverf.nl zijn goede sites met goede prijzen (ik heb geen belangen bij deze bedrijven)
Als de primer droog is, dan Scotch brite gebruiken, je wil de toplaag doden, niet de verf wegschuren.
Eventueel een tweede grondlaag als nodig en dan aflakken.
Tussen de lagen in, Scotch brite is je vriend.
Oja, en na schuren/Scotch brite even afnemen met een schone licht vochtige doek voor een gladder resultaat.
 

Bijlagen

  • 123.jpg
    123.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: meron

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
P800 is te fijn. P240 en P320 zijn normaliter de aangewezen korrels voor respectievelijk de eerste grondlaag en tussen de verschillende lagen. Als de onderlaag niet goed is voorbereid laat de verf makkelijk los.

De verf laat los, hoe kan dit?


Als de verf van de ondergrond onthecht (loslaat/schilfert), wordt dit vaak veroorzaakt door het niet of onvoldoende voorbehandelen van de ondergrond (niet of niet goed ontvet, onvoldoende geschuurd, achtergebleven schuurstof enz.). Ook het schilderen op een vochtige ondergrond (condens na een koude nacht) kan leiden tot onthechting. Verder kunnen met polyester geplamuurde reparaties onthechtingsproblemen veroorzaken. Polyesterplamuur neemt gemakkelijk vocht in zich op (hygroscopisch).

 
  • Leuk
Waarderingen: meron

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Buiten een hoop mooie inzichten, heb ik ook weer enkele nieuwe Nederlandse (en Vlaamse) woorden geleerd. Top, dit forum!

Vandaag ben ik met een geverfd stuk langsgegaan bij enkele professionele verfhandels hier in de buurt en ook daar waren ze verrast dat de verf er zo weer af te krabben was. Ze herkende het materiaal en gaven aan dat de gebruikte verf geschikt zou moeten zijn.

We gaan het dus terugleggen bij de interieurbouwer. Hij mag ons gaan laten zien hoe we hem moeten verven.
Soms moet je erkennen dat je niets fout hebt gedaan en dat de fout ergens anders ligt:)
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

houtslager

Actieve deelnemer
wauw, veel infohier voor de OP [originaal post] as een meubelmaker van [gulp] 30 jaar nou ik zou mij ervaring hier schrijven - mdf met ldf vroeger gekocht bij Ponteyer en andere bouwmaat leveranciers heeft een dunne glansend folie ook nog verkrijbaar van Baars en Bloemhof. Dit ldf heb ik nooit problemen gehad met schilderwerk want ik ga altijd zo behandelen -
na alle zaag /fress werk ga ik alle onderdelen schuren met 150korrel, schone veegen met tack rag en vochtig dukje. Na drogen ga ik meestal spuiten met waterdragende lak zoals SIGMA S2U, SIKKENS RUBBOL soms met kwastje en/of tampon roller.
Na " overnachting " = op de volgend dag weer shuren met 220 of240 korrel, dan afblazen en veegen met tack rags en weer schilderen. Soms do ik dit process 3 of 4 keer want soms de vezels van de mdf schijnt nog door te komen. Maar wat ik vind erg belangrijke is schuren met het juist korrel en daarna schoonmaken - dit heeft nooit de geschreven problem as wat je hebt.
Ik hoop dat mij werk wijze hulpt.

groetjes Karl
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Tussen de lagen in, Scotch brite is je vriend.
Oja, en na schuren/Scotch brite even afnemen met een schone licht vochtige doek voor een gladder resultaat.
Welke grofheid gebruik je? Grof, middel of fijn?
Is zo'n scotch brite vergelijkbaar met zoiets?
schuurpad.PNG
Heb je geen last dat de vezels van mdf weer omhoog komen als je er met een vochtige doek overheen gaat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.