MDF met lakdraagfolie, maar de verf krab ik er zo weer af.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag iedereen,

Normaal ben ik vooral te vinden in het houtsnij-draadjes, maar nu zit ik met een wat groter hout-gerelateerd probleem. Gezien de ongelooflijke hoeveelheid kennis, die op dit forum te vinden is, is er vast iemand die mij kan helpen.

Wij hebben in ons nieuwe huis een ensuite-kast laten plaatsen, door een interieurbouwer. De kast is van mdf, met witte lakdraagfolie, zodat we hem zelf kunnen schilderen. Volgens de interieurbouwer hoefde er geen grondverf op en konden we hem zo aflakken. Enkel de kopse kanten hoefde een laagje grondverf.
De lakdraagfolie is een dikke witte laag en ook erg glad. Het lijkt bijna kunststof. We hebben hem licht opgeschuurd en toen toch maar een laag grondverf aangebracht. Daarna de laklaag. Beide van professionele verf van Sikkens. En nu blijkt dat we de verf er weer zonder moeite af kunnen krabben. Zowel met de nagel, als met een schuursponsje. De verf heeft dus op geen enkele manier gepakt op de lakdraagfolie.

De interieurbouwer herkent het probleem niet en bij Sikkens geven ze aan dat mogelijk de lakdraagfolie veel verder opgeschuurd had moeten worden. Maar dat laatste klinkt niet helemaal logisch, aangezien we hem al best redelijk hebben opgeschuurd en het idee van zo'n folie lijkt mij juist dat je het makkelijk kan verven.

Heeft er iemand een idee wat nu de beste aanpak is? Voor nu zijn we hem maar weer helemaal schoon aan het boenen. Is het denkbaar dat de lakdraagfolie gewoon een kunstof laag is en dat de interieurbouwer een fout heeft gemaakt?

groet,
Meron
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
968
396
hilversum
Ik dacht dat die altijd van kunststof folie was.
Heb zelf ooit eens een kast geschilderd maar daar kreeg ik het advies eerst een kunststof primer aan te brengen.
Die kast staat nog steeds goed in de verf.

Had je hout primer of kunststof primer gebruikt?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik dacht dat die altijd van kunststof folie was.
Heb zelf ooit eens een kast geschilderd maar daar kreeg ik het advies eerst een kunststof primer aan te brengen.
Die kast staat nog steeds goed in de verf.

Had je hout primer of kunststof primer gebruikt?
We hebben houtprimer gebruikt (deze: Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer | Rezisto Primer van Sikkens)

Ik was juist in de veronderstelling de we hem niet hoefden te gronden. Uiteindelijk hebben we dat wel gedaan, maar volgens de verhalen was dat niet nodig.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
In mijn ervaring is lakdraagfolie geen dikke laag, maar juist erg dun. Wel erg stevig/hard, dus je kunt goed schuren. Ik schuur de dingen die ik ermee maak met een random orbit schuurmachine grondig, en neem het daarna af met een plakdoek voordat de verf erop gaat. Het klinkt als een hechtingsprobleem. Heb je met de hand of met de machine geschuurd? Krab je de lak ook van de kopse kant af?

Rick
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
De kast is van mdf, met witte lakdraagfolie, zodat we hem zelf kunnen schilderen.
in het begin gebruikte ik 'zuivere' mdf
om tijd te sparen ben ik na een tijd op 'gegronde' overgestapt
en recent op mdf met lakdraagfolie
daar heb ik dus weinig ervaring mee, alhoewel die zeer positief is
zelf in de grondverf zetten of 'gegronde' kopen overweeg ik niet meer
alhoewel de commentaar bij die mdf met lakdraagfolie aanraadt om die te sturen, heb ik dat bij mijn weten niet gedaan
2 redenen: 1) het is tenslotte een soort grondverf, zodat die opschuren in twijfel mag getrokken worden - 2) de mdf was spiegelglad, dus oneffenheden hoefden niet vlakgeschuurd te worden
ik heb er 2 lagen acryl-verf opgezet
met korrel 220 tussengeschuurd (met een festool eqb 125)
vlekkeloos resultaat

jou de beste raad geven, is moeilijk
welke soort mdf met lakdraagfolie is het ?
hoeveel fabrikanten + hoeveel varianten zijn er ? (het staat niet op de plaat)
hoe en waarmee heb je die geschuurd ?
wat was de temperatuur + vochtigheid bij het lakken ?
heb je met de kwast of met de rol gelakt ?

De interieurbouwer herkent het probleem niet
de kast is al gemonteerd
helemaal weer opschuren is een zenuwslopende klus
vraag aan die man dat hij op een reststuk toont hoe het dan wel moet
lukt het bij hem evenmin, dan schort er wat aan de mdf die hij van zijn leverancier ontvangen heeft
bij Sikkens geven ze aan dat mogelijk de lakdraagfolie veel verder opgeschuurd had moeten worden.
daarin kan ik niet meegaan
uiteindelijk schuur je die folie er af
zit je weer op vak 1
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb dit vaak op m'n werk gehad, ik leg je uit hoe ik het doe.

Je haalt eerst het ouwe geschilde mislukte laklaag eraf.

Daarna met vochtige grijze, of zelfs rode scotch Brite het paneel schotsen.

Het is raadzaam om met een ontvettende vloeistof te '' schotsen''.
Daarna goed afdrogen, en het geheel in een kunststof primer zetten.
Na het spuiten met een spuitbus een kwartier wachten.

Daarna kan je hem gronden of wat je ook wil doen.

Doe dit, en het moet goed gaan.

Succes.


Gr Danny.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag iedereen,

Normaal ben ik vooral te vinden in het houtsnij-draadjes, maar nu zit ik met een wat groter hout-gerelateerd probleem. Gezien de ongelooflijke hoeveelheid kennis, die op dit forum te vinden is, is er vast iemand die mij kan helpen.

Wij hebben in ons nieuwe huis een ensuite-kast laten plaatsen, door een interieurbouwer. De kast is van mdf, met witte lakdraagfolie, zodat we hem zelf kunnen schilderen. Volgens de interieurbouwer hoefde er geen grondverf op en konden we hem zo aflakken. Enkel de kopse kanten hoefde een laagje grondverf.
De lakdraagfolie is een dikke witte laag en ook erg glad. Het lijkt bijna kunststof. We hebben hem licht opgeschuurd en toen toch maar een laag grondverf aangebracht. Daarna de laklaag. Beide van professionele verf van Sikkens. En nu blijkt dat we de verf er weer zonder moeite af kunnen krabben. Zowel met de nagel, als met een schuursponsje. De verf heeft dus op geen enkele manier gepakt op de lakdraagfolie.

De interieurbouwer herkent het probleem niet en bij Sikkens geven ze aan dat mogelijk de lakdraagfolie veel verder opgeschuurd had moeten worden. Maar dat laatste klinkt niet helemaal logisch, aangezien we hem al best redelijk hebben opgeschuurd en het idee van zo'n folie lijkt mij juist dat je het makkelijk kan verven.

Heeft er iemand een idee wat nu de beste aanpak is? Voor nu zijn we hem maar weer helemaal schoon aan het boenen. Is het denkbaar dat de lakdraagfolie gewoon een kunstof laag is en dat de interieurbouwer een fout heeft gemaakt?

groet,
Meron
Kan het zijn dat de termen lak draag folie en grondeerfolie door de interieur bouwer door elkaar zijn gehaald? Grondeer folie is bedoeld om verder af te werken.

Ik werk zelf vaak met lakdraagfolie en kan beamen dat verf hier niet tot nauwelijks op wil hechten. Het is erg hard en behoorlijk glad.

misschien zit de communicatie fout ook ergens anders… ik werk vaker met lakdraagfolie en werk daarbij enkel de kopse kanten van de platen af. Kan het zijn dat de interieur bouwer dat bedoelde met, “je hoeft enkel de kopse kanten te gronden”?
Succes Iig
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan het zijn dat de termen lak draag folie en grondeerfolie door de interieur bouwer door elkaar zijn gehaald?
het blijft minstens een terminologieraadsel
bij mijn standaardleverancier - niet die onder #6, waar men trouwens over grondeerfolie sprak - heb ik de huidige prijs opgevraagd
die spreekt van lakfolie (zie onderaan)
'draag' is hier weggevallen
bij de naam 'lakdraagfolie' mag je veronderstellen dat het folie is die lak kan dragen
mijn verfleverancier was dan weer verrast door de term 'folie', alhoewel de leverancier van de platen met 'lakdraagfolie' amper een kilometer verder zit
de verfman ging er automatisch van uit dat folie verven moeilijk is
terug naar de platen
waarom worden die met lakdraagfolie geleverd, terwijl er nauwelijks wat op hecht ?
en welke verf/lak gebruik je opdat die nauwelijks in kleur van de folie zou afwijken ?
waarom niet gewoon melamine op die mdf zetten ipv van die folie ?

1634422895034.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Hoe goed de hechting is, hangt af van het type folie dat gebruikt is. Het type folie stem je af op de gewenste afwerking. Er zijn dichte folies die beter geschikt zijn voor (hoogglans)lak, of met een open structuur. De eerste heeft meer voorbereiding nodig voordat je gaat lakken of spuiten.
Ofwel: stem je materiaal af op de gewenste afwerking, en kijk wat de fabrikant ervan opgeeft als benodigde voorbereiding. In dit geval zal de leverancier dus op moeten geven welk materiaal gebruikt is om er achter te komen wat je moet doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb dit vaak op m'n werk gehad, ik leg je uit hoe ik het doe.
Je haalt eerst het ouwe geschilde mislukte laklaag eraf.
Daarna met vochtige grijze, of zelfs rode scotch Brite het paneel schotsen.

Het is raadzaam om met een ontvettende vloeistof te '' schotsen''.
Daarna goed afdrogen, en het geheel in een kunststof primer zetten.
Na het spuiten met een spuitbus een kwartier wachten.

Daarna kan je hem gronden of wat je ook wil doen.
Doe dit, en het moet goed gaan.
Succes.
Gr Danny.
Danny,
Wat is schotsen?
Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Hoe lang geleden heb je geschilderd?
als dat eergisteren was wacht dan nog even een weekje met je oordeel.
het duurt even voordat het verfsysteem op volle sterkte is.

zelf schuur ik die folie nooit.
ik neem ze alleen goed af met universol
 

jorisvh

Post veel
Hier staat het uitgelegd: Lakdraagfolie.

De schilderklare folie hoeft niet te worden gegrond en is volgens de leveranciers vrijwel slijtvast, schokbestendig, door-en-door gekleurd, enigszins stroef en bespaart de afwerker veel schilderwerk. Soms is de lakdraagfolie van melamine, dat nog harder en sterker is. De zaagkanten en eventuele freeskanten zijn niet voorbehandeld met folie, maar wel goed glad af te werken; om een vergelijkbaar uiterlijk te hebben als de laklaag moeten deze kanten wel geseald of gegrond worden. Toe te passen verven zijn op basis van acryl, high-solid of PU (polyurethaanlak). PU-lak is behoorlijk krasvast, dus heeft wellicht de voorkeur, hoewel de acryl-verven minder snel schijnen te vergelen. Het aantal laklagen is afhankelijk van het gewenste eindresultaat. De laklaag kan met kwast, roller of gespoten worden aangebracht.
Wat de kastenbouwer zei lijkt hiermee overeen te komen.
Afschuren was niet nodig of zelfs nefast.
ik kan me inbeelden dat een primer die voor blank hout en MDF ontwikkeld is niet goed hecht op een gladde folie. Of de Sikkens die je gebruikt hebt acryl of PU gebaseerd was kan ik niet direct vinden.
Ik verondersteld dat je eindlaag èn primer lossen, of? Vrees dat je nu best schuurt tot blote MDF en dan opnieuw begint.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Het is zowiezo een klus (ook als alles meezit) om mdf netjes te schilderen/rollen. Ik schuur mij mdf met folie (wist niet dat er verschil in zat) altijd. Hierna gronden plamuren schuren evt. nog een keer gronden en dan 2 keer aflakken. Een enkele keer moet ik een enkel paneel nog een derde keer doen omdat er toch stof, zakkertje of zoiets in zit. Het is dan strak en lijkt op spuitwerk. Ik gebruik nooit hoogglans dat vind ik te lastig en niet mooi (of beide :ROFLMAO: ) Ik neem het de eerste keer wel af met terpetine en vroeger met thinner.
De binnenkanten rollen is echt lastig, je rol netjes in het hoekje krijgen en dan niet de andere kant van de hoek raken lukt mij niet. Met de kwast zie je verschil met rollen. Dus ik gebruik beplakt plaatmateriaal voor de binnenzijdes en schilder alleen de deurtjes. Moet het echt netjes aan de binnenzijde dan heb ik nog een graco verfspuit. Maar afplakken van het werkstuk en de ruimte met het schoonmaken van dat ding kost veel tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Kan het zijn dat de termen lak draag folie en grondeerfolie door de interieur bouwer door elkaar zijn gehaald? Grondeer folie is bedoeld om verder af te werken.
Dat klinkt wel waarschijnlijk. Hoewel, als ik google op lakdraagfolie ik toch vaak uitkom bij de opmerking dat dit gewoon afgewerkt kan worden en dat het niet meer gegrond hoeft te worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.