MDF met lakdraagfolie, maar de verf krab ik er zo weer af.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoe lang geleden heb je geschilderd?
als dat eergisteren was wacht dan nog even een weekje met je oordeel.
het duurt even voordat het verfsysteem op volle sterkte is.
De verf zit er nu al een aantal weken op en kan ik er nog prima met een nagel of schuursponsje vanaf halen. Daarbij valt ook op dat het absoluut niet gehecht heeft op de ondergrond.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
we delen dezelfde vrees
mocht ik ze zelf gemaakt hebben, en in hetzelfde sukkelstraatje beland zijn, dan zou ik overwegen om ze opnieuw te maken
het gaat heel wat moeite kosten om de kast zoals gewenst geverfd te krijgen maken
sorry, @meron
Dank voor deze teleurstellende inzichten! We hebben er ondertussen een redelijke verbouwing op zitten en naar mijn (beperkte) ervaring moet je een verbouwing afmeten aan hoeveel er niet mis ging. Tot nu toe was dat best wel veel, dus deze tegenslag is kunnen we aan. Het meest irritante is dat we nu nog steeds niet alle spullen uit de dozen kunnen inruimen en dat dat nu nog heel wat langer gaat duren. :-(
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Samenvattend klinkt het niet heel hoopvol. Het idee was juist om hem zelf, zonder al te veel moeite te schilderen. Als de hele kast nu zwaar geschuurd moet worden, dan wordt dat al een akelige klus. Het meest hoopvolle alternatief is klinkt aan primer voor kunststof, maar spuiten is geen optie, dus dat zou dan een hoop extra verfwerk opleveren.

Dank voor jullie inzichten allemaal. Fijn om via dit forum toegang te hebben tot zo'n grote hoeveelheid kennis!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Even verstand op nul blik op oneindig en gaan. Er zit niet zoveel verschil tussen schuurstof en stof van het spuiten (overspray)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Maar ook met de blik op oneindig, is het probleem van de hechting nog steeds niet duidelijk en zit je na een hoop werk mogelijk weer in het sukkelstraatje. 🤔
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik gebruik regelmatig mdf met een witte laag erover. Dit is geen verf maar inderdaad een soort folielaag. De laag is dun. Als je er een schuurmachine met korrel 150 opzet ben je er zo doorheen. Bij mijn plaatselijke houthandel noemen ze dit lakdraagfolie

Ik schilder met Sigma s2u Nova direct op deze folie en dat houdt perfect.

Het probleem van Meron herken ik dus totaal niet.

Zelf zou ik het zoeken in een besmetting van het materiaal met vet siliconen oid? Zou dat het kunnen zijn Meron?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik gebruik regelmatig mdf met een witte laag erover. Dit is geen verf maar inderdaad een soort folielaag. De laag is dun. Als je er een schuurmachine met korrel 150 opzet ben je er zo doorheen. Bij mijn plaatselijke houthandel noemen ze dit lakdraagfolie

Ik schilder met Sigma s2u Nova direct op deze folie en dat houdt perfect.

Het probleem van Meron herken ik dus totaal niet.

Zelf zou ik het zoeken in een besmetting van het materiaal met vet siliconen oid? Zou dat het kunnen zijn Meron?
Wat die besmetting betreft, ik heb geen idee. Ik heb de kast wel afgedaan met st.Marcs en het pakt niet op alle stukken, dus ergens lijkt mij dat wel onwaarschijnlijk.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Wat die besmetting betreft, ik heb geen idee. Ik heb de kast wel afgedaan met st.Marcs en het pakt niet op alle stukken, dus ergens lijkt mij dat wel onwaarschijnlijk.
Bij een siliconenbesmetting zou het kunnen. Siliconen worden niet/ nauwelijk verwijderd door stmarc
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
silicone uit zich niet in slecht hechtende verf.
dan krijg je als het ware kuiltjes in de verf

probeer eens een proefstukje op gewoon mdf of hout
om uit te sluiten dat het aan de verf legt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Is het een idee om op een klein stukje schoongemaakt folie je laklaag zonder grondverf te zetten en kijken of het dan wel hecht?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het is zowiezo een klus (ook als alles meezit) om mdf netjes te schilderen/rollen. Ik schuur mij mdf met folie (wist niet dat er verschil in zat) altijd. Hierna gronden plamuren schuren evt. nog een keer gronden en dan 2 keer aflakken. Een enkele keer moet ik een enkel paneel nog een derde keer doen omdat er toch stof, zakkertje of zoiets in zit. Het is dan strak en lijkt op spuitwerk. Ik gebruik nooit hoogglans dat vind ik te lastig en niet mooi (of beide :ROFLMAO: ) Ik neem het de eerste keer wel af met terpetine en vroeger met thinner.
De binnenkanten rollen is echt lastig, je rol netjes in het hoekje krijgen en dan niet de andere kant van de hoek raken lukt mij niet. Met de kwast zie je verschil met rollen. Dus ik gebruik beplakt plaatmateriaal voor de binnenzijdes en schilder alleen de deurtjes. Moet het echt netjes aan de binnenzijde dan heb ik nog een graco verfspuit. Maar afplakken van het werkstuk en de ruimte met het schoonmaken van dat ding kost veel tijd.
Even een vraag. Neem jij af met terpentine? Terpentine is van nature vettig, en zal dus zorgen voor een slechtere hechting. Misschien bedoel je wasbenzine? Dat ontvet goed 👍.
Ik ontvet zelf het liefst met verdunde amoniak (met goede ventilatie)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Even een vraag. Neem jij af met terpentine? Terpentine is van nature vettig, en zal dus zorgen voor een slechtere hechting. Misschien bedoel je wasbenzine? Dat ontvet goed 👍.
Ik ontvet zelf het liefst met verdunde amoniak (met goede ventilatie)
Tip: universol. Niet slecht voor de gezondheid, te verwerken zonder handschoenen en erg zuinig in gebruik als je concentraat koopt (1:100).
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Ik lees dat je de ondergrond schoon hebt gemaakt met St. Marc. Heb je deze daarna nog met een doekje met schoon water afgenomen? Ook omdat de hechting niet overal even slecht is. St. Marc zelf laat ook een residu achter, iets waar Universol weer geen last van heeft. Daarom spoelt de schilder het houtwerk ook met schoon water af, nadat het met St. Marc is schoongemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Even een vraag. Neem jij af met terpentine? Terpentine is van nature vettig, en zal dus zorgen voor een slechtere hechting. Misschien bedoel je wasbenzine? Dat ontvet goed 👍.
Ik ontvet zelf het liefst met verdunde amoniak (met goede ventilatie)
Ja met terpentine. Als dit verdampt is veeg ik het nog een keer af om stof te verwijderen. Komt nog van de tijd dat ik de verf verdunde met terpentine. En nee ik heb geen enkel probleem met hechting.
Universol heb ik ook maar gebruik ik om schilderwerk schoon te maken. MDF nieuw is na schuren "schoon".
Universol moet ik met water verdunnen 1:100. En ik heb een hekel aan water op mijn mdf.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Dikke laag, dunne laag. Domme vraag misschien: Zit er niet iets van een beschermfolie op die lak(draag) folielaag, die je er af moet halen voordat je schildert?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik kan je niet direct helpen, maar als je de verf zo van het hele paneel kan krabben ligt het mijns inziens niet aan te weinig schuren, slecht ontvetten of een siliconenwaas oid. Natuurlijk zal de hechting dan minder zijn, maar dit probleem is groter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.