Grrrrrr @#$%^&*

Ben je net lekker bezig en zit je op een roze wolk omdat het allemaal zo lekker gaat en dan breekt je tap. Maar terug naar het verhaal om de volgorde niet in de war te sturen.

Om de ongerustheid weg te nemen bij de aandachtige lezertjes heb ik een plaatje van een magneetsnappertje als stootplaat gemonteerd voor de stelbout van de slede. De achterkant van de bout heb ik kruislings ingezaagd maar de kruiskopschroevendraaier stonk er niet in. Met een PH2-bitje als stempel heb ik de vorm er in geramd en dat werkte perfect.

Door de video van Alain V. zag ik dat ik nog een dun plaatje ply onder de flenzen moest lijmen om het geheel wat dikte te geven. Ik had het materiaal al klaar liggen maar het was ietwat onder gesneeuwd. Met de as als centreermal heb ik het bovenwiel voorzien van de vulplaatjes. Door de verdikking van in totaal 12 mm moest ik ook het gedraaide deel van de assen iets langer maken.

Terwijl de lijm droogde begon ik met een bezwaard hart de assen in te boren. Aan de gedraaide zijde moet een opsluitplaatje komen en dan moet je een gat boren en draad tappen. Ik koos M6 want ik heb de tappen en je kunt met 5 mm voorboren. Maar omdat het materiaal zo moeilijk draaide had ik een hard hoofd in het boren.
De as paste net tussen de boorkop en de voetplaat van de boor. Met V-blokken en een lijmtang kreeg ik de as redelijk verticaal en begon ik te boren. Tegen de verwachting in kwamen er mooie krullen van af en ging het boren zoals ik me dat nog herinnerde van de LTS. 20 mm leek me wel genoeg in toen ging ik tappen. Dat ging ook redelijk dankzij wat olie. Edoch, toen de tap de bodem raakte zat ik net in een enthousiaste zwaai en brak de tap af. En natuurlijk net boven het asmateriaal zodat je het restant niet kon grijpen met een tang. 5 minuten hing er een donderwolk boven m'n hoofd maar bij de pakken neerzitten is niet mijn stijl.
Via het Internet ben ik naar tappensets gaan snuffelen, heb een setje besteld en het is onderweg.

As #2 deed ik uiteraard wat voorzichter en niet alleen omdat het de tweede tap was. Ik had geen boutje van een passende lengte zodat ik die volgens het beproefde recept zelf maakte. Als test monteerde ik een flens en het opsluitplaatje (een carrosseriering in inch-maten) en het werkte.