Ik heb meer hardware voorbereid, nu voor de rotatie om de horizontale as oftewel de elevatie (als we over een kanon zouden spreken). Er zit wat basic metaalbewerken bij zodat het misschien leuk is voor de hard-core houtbewerkers om een keer iets anders te zien.
Omdat het middengedeelte van het bovenblok ruimschoots bezet was door de verticale verstelling besloot ik om met twee stukjes draadstang te werken meer naar de zijkant van het blok. Hiertoe had ik al een 5/16"- 18 draadstang aangekocht en cross dowels besteld. De draadstangen komen in de cross dowels die zijdelings in het blok geschoven worden. Om het meedraaien bij het aanspannen te voorkomen moest er een vorm van borging verzonnen worden. En hier kwam m'n ruime voorraad hardware uit Nederland goed van pas. Ik vond twee puntschroefjes M4 en ik begond de cross dowels te voorzien van M4 draad in de kopse kant.

In één van de boordoosjes zat een boor van 3,2 mm. Ideaal voor M4. Maar eerst een center boren om de boor te centreren.

Hier is de boor van 3,2 mm in actie (geweest).

Met de hand de klauwplaat draaiend en de losse kop zachtjes naar links duwend werd met tap #1 de draad getapt. Op deze manier weet je dat de draad exact recht en in het midden komt.

Nadat er een begin was gemaakt kon ik met de hand tap #2 en de eindtap er in draaien.

En dan is hier het resultaat.

Ondertussen had ik extra gaten geboord voor de nieuwe hardware zodat we richting Zwitserse gatenkaas gaan. De gaten voor de cross dowels moesten vrij precies op diepte om de schroefdraad precies voor het gat van de draadstangen te krijgen.

Ik maakte een zaagsnede in de schroefdraad om de puntschroefjes in te laten vallen. Om aan te geven waar die groef zat gaf ik een kleine zaagsnede aan het andere eind.

En hier zit alles gemonteerd. Alles verliep volgens plan.
Voor de twee draadstangen wil ik een draaiknop monteren maar ik zit nog te broeden op een manier van borgen. Een contramoer lijkt het simpelste.
Ook voor de verticale verstelling moet ik gaan shoppen.
Ik moet ook nog iets verzinnen om het bovenblok onder werkelijke krachten te belasten. Ik denk er aan om een spanband over het wiel te laten lopen en onder de tafel door. Met de ratel kan ik flink spanning op de constructie krijgen om te zien of de veer en de achterwaartse verstelling hun werk doen.