Isolatie plat dak

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.647
1.088
Riemst
Toen ik er aan begon heb ik dit ook uitgezocht, mij was verteld dat het dak warm geïsoleerd was (slechte isolator) maar dicht.
Trouwens heb ik een foutje gemaakt, het dak van het huis heeft geen bituum, maar dakpannen, vochtmembraan en dan pas EPS.
Maar goed, als ik de PIR strak zou plaatsen en alle naden goed dicht zetten met pur, dan alles goed tapen kan er geen vocht meer bij.
Alle naden en hoeken zijn geplakt met Vast-r tape en daarna met aluminium tape alles dubbel geplakt, strak in de hoeken en flinke overlap (ook de balken).
In de garage heb ik zoals mijn tekening aluminium folie geplakt, en de underlayment is met kit rondom vast gezet en geschroefd. de naden en schroefgaten is ook geplakt, daar tegen aan de gipsplaten met kit en korte schroeven om niet door mijn membraan heen te gaan.

Zoals Ubakus aan geeft mag daar dan geen vocht meer doorkomen, ik begon alleen te twijfelen over de half open mebraan of niet.
Als je onderdakfolie dampopen is (wat hij hoort te zijn), zijn er geen problemen te verwachten want de constructie is damopen naar de koude kant. Is er bijvoorbeeld PE folie gebruikt als onderdakfolie kunnen wel problemen ontstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.647
1.088
Riemst
Nogmaals; de enig echt veilige oplossing is een zwak geventileerde spouw aan de koude kant van de isolatie icm een dampscherm. Dan heb je continu afvoer bij condensatie en verergert het probleem niet. Isolatie droogt bar slecht.
Dat is constructief wel geen eenvoudige oplossing om uit te voeren. Er mogen geen klossen tussen de balken zitten en de zijkant moet vrij zin naar de spouw.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
Dat is constructief wel geen eenvoudige oplossing om uit te voeren. Er mogen geen klossen tussen de balken zitten en de zijkant moet vrij zin naar de spouw.
Paar gaten boren is niet echt spannend. Mogelijk met een steenboor door muur om achter een boeiboord of in de spouw te komen. Het is zwak geventileerd, het hoeft niet te waaien.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
115
11
Oss
Nou nou nou schrik hier best allemaal van wat hier allemaal beweert word.
Vroeger moest er juist geventileerd worden en luchtspouw toe te passen die mogelijkheid geeft om vocht af te voren. Vocht zit ook gewoon in de lucht. Tegenwoordig moet er altijd luchtdicht gebouwd worden.

Dat van die duitse site is een berekening van waar het damppunt plaats zou kunnen vinden. Daarbij zijn te temperaturen ook erg belangrijk. Dus als het dauwpunt in constructie optreed zou je andere materialen toe kunnen passen om ervoor te zorgen dat dauwpunt aan juiste kant komt te liggen waardoor het geen "kwaad" kan.
In dit geval is het ook vaak baat het niet schaadt het niet. Vocht is nooit 100% tegen te houden.

Bij hsb worden ook binnen en buiten een verschillende scherm toegepast.

Bij badkamer en keuken word geadviseerd bij platdak bitumen, pir underlayment aan onderzijde een laag toe te passen.

Pirplaat is meestal vochtdicht.
Maar pur(schuim) heb je in 4 verschillende soorten die het waarschijnlijk wel doorlaten.
Glaswol is kwa isolatiewaarde stuk minder en niet vocht dicht.

Stelregel vocht kan er altijd inkomen maar zorg dat het op een verantwoorde manier weg kan en niet ingesloten worden waardoor het de constructie in kan.

Mocht er vocht in de constructie komen dan moet die ten allertijden weg kunnen.
Je wil niet weten op hoeveel platen je door dak heen valt daar de isolatie op verkeerde plaats is aangebracht bijvoorbeeld door polystyreen of zelfs een glas of steenwol onder tegen dakbeschot te schroeven of gedrukt waardoor vocht niet wegkan.
Met als gevolg dat vocht in underlayment trekt met rotting tot gevolg.

In dit geval zou ik wel overwegen om scherm toe te passen kost ook geen 100 euros en voorkomen is altijd beter. aan de balken bijvoorbeeld Hollat toe te passen en daar gipsplaat met isolatie erachter op hollat te leggen.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
Je met het niet overwegen, het is gewoon noddzaak om een dampremmer toe te passen en dan nog is er een aanzienlijk risico dat er ergens condenstie optreed. Aan de koude kant moet dus gewoon óf doorlatende lagen aanwezig zijn of een zwak geventileerde spouw.
Dat verhaal van luchtdicht is irrelevant, je moet altijd ventileren.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
115
11
Oss
Je met het niet overwegen, het is gewoon noddzaak om een dampremmer toe te passen en dan nog is er een aanzienlijk risico dat er ergens condenstie optreed. Aan de koude kant moet dus gewoon óf doorlatende lagen aanwezig zijn of een zwak geventileerde spouw.
Dat verhaal van luchtdicht is irrelevant, je moet altijd ventileren.

Nee vroeger moest het ventileren en tegenwoordig moet juist alles luchtdicht worden gebouwd. Nee is noodzaak of geen noodzaak heeft met diverse zaken te maken. Maar volgens mij schreef ik ook baat het niet schaadt het niet voor zowel koude als warme zijde heb je verschillende folies dus niet alleen aan koude zijde maar ook warme zijde. Condensatie zou bij juiste constructie niet ontstaan want dan is het niet goed berekend. Maar het kan alsnog door andere redenen gebeuren waardoor noodzaak er is dat vocht af te voeren op verantwoorde manier
 
Ik heb nog maar even een juiste tekening gemaakt van mijn dak.

4 t/m 10 is nu de situatie.
Ik denk dat 7, 8 en 9 een deel zijn, 7 is zon witte gelakte board plaat die denk ik gelijmd is tegen de EPS en 9 is en dampdoorlatende doek/folie onder de pannen.
6, de PIR platen heb ik met kit gelijmd tegen 7 aan, kieren en naden zijn dicht gezet met flexible pur, schoon gesneden.
5 is Vast-R tape wat strak in de hoeken en over de naden zijn geplakt, vervolgens ia daar alu tape overheen geplakt en zo ook over de balken zo als de rode lijn aangeeft.

1, 2 en 3 moeten nog worden geplaatst.
3 was de bedoeling om daar alu folie te plakken/spannen.

Is dat verstandig, of kan ik daar beter een dampdoorlatende doek voor gebruiken?

_ 2024-02-04 om 19.22.38.jpg
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
Warme kant is dampdicht, er is geen thermisch verloop in een spouw, dus dat kan in principe gewoon. Het is alleen overbodig als je de rest goed hebt gedaan. Je grootste risico zit in de meest hoogwaardige isolatie aan de warme kant en het eventueel aanwezig zijn van een dampremmer onder de buitenste isolatie, wat echt een probleem zou zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Dakpannen zijn geen succes op een plat dak. Dit plaatje is voor een hellend dak. Is echt een andere situatie.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.647
1.088
Riemst
Nee vroeger moest het ventileren en tegenwoordig moet juist alles luchtdicht worden gebouwd. Nee is noodzaak of geen noodzaak heeft met diverse zaken te maken. Maar volgens mij schreef ik ook baat het niet schaadt het niet voor zowel koude als warme zijde heb je verschillende folies dus niet alleen aan koude zijde maar ook warme zijde. Condensatie zou bij juiste constructie niet ontstaan want dan is het niet goed berekend. Maar het kan alsnog door andere redenen gebeuren waardoor noodzaak er is dat vocht af te voeren op verantwoorde manier
Ventileren en luchtdicht bouwen zijn twee verschillende zaken. Als je niet ventileert stinkt het huis en krijg je condensatieproblemen. Luchtdicht bouwen is om warmteverliezen door ongecontroleerde ventilatie (beter luchtlekken) te vermijden. Als je luchtdicht bouwt kan je gecontroleerd ventileren met warmterecuperatie.
 
Warme kant is dampdicht, er is geen thermisch verloop in een spouw, dus dat kan in principe gewoon. Het is alleen overbodig als je de rest goed hebt gedaan. Je grootste risico zit in de meest hoogwaardige isolatie aan de warme kant en het eventueel aanwezig zijn van een dampremmer onder de buitenste isolatie, wat echt een probleem zou zijn.
Het laatste stukje begrijp ik niet helemaal goed denk ik.
Bedoel je nummer 9, de dampdoorlatende folie onder de pannen?
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
Het laatste stukje begrijp ik niet helemaal goed denk ik.
Bedoel je nummer 9, de dampdoorlatende folie onder de pannen?
Ik weet niet hoe en wie de bovenste laag isolatie heeft aangebracht. als dat reeds aanwezig was zou er ook een dampremmer aanwezig moeten zijn. Nr 7 kan ook zo fungeren en dan sluit je dus vocht op wat nooit meer weg kan. Sowieso een ernstig risico, maar dan kun je maar beter proberen om alle damp zoveel mogelijk tegen te houden. Isolatie in 2 stappen is vaak vragen om problemen.
 
7 t/m 10 is het dak zo als het in huis in 2000 is gebouwd.
Hieronder 2 oude foto's, de 1e foto kan je goed de groene dampdoorlatende laag zien.
De 2e foto is voor de na-isolatie project.

Ik had eerder al begrepen dat ik het dampdicht moest maken, vandaar ik het zo goed hebt dicht geplakt en mijn idee was om laag 3 te doen met alufolie.
Laag 2, underlayment lijkt overbodig aangezien laag 1 gipsplaat wordt, maar dan kan ik nog iets vast schroeven met korte schroefjes zonder dat ik door laag 3 heen gaat.

123709_Naamloos_2.jpg123709_Naamloos_1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.