@Emilio, ik weet dat dit een oud topic betreft, maar toevallig zit ik een zelfde situatie en heb ik inmiddels al hele 'discussies' gevoerd op het Klusidee forum.
Onze failliete aannemer heeft een koud dak constructie geleverd op onze nieuwe dakopbouw van 7x4,5meter, en we hebben niet de middelen om deze nog warm te maken (reeds bitumen op OSB gebrand, gaat echt te duur worden in combinatie met alle zaken die nog gedaan moeten worden).
Nu wordt op Klusidee door een aantal zelfbenoemde deskundigen (die ook echt wel goede onderbouwing hebben) gezegd dat het ventileren tussen dakbeschot en isolatie bij een koud dak constructie oud denken betreft en tegenwoordig als niet goed beschouwd wordt. Dat het theoretisch zou werken, maar in de praktijk regelmatig voor vochtproblematiek zou zorgen (en daarnaast je isolatiewaarde behoorlijk zal verminderen).
Eigenlijk wordt deze theorie wel ondersteunt door de simpele klusfilmpjes van Gamma en Praxis waarop men ook isolatie tussen de balken, tegen het dakbeschot plaatst bij oudere (ik ga uit van koude) platte daken.
Naast voornoemde theorie zou ik, bij het wel maken van een ventilatieschouw, alle balken moeten voorzien van gaten om een serieuze ventilatieschouw te maken, omdat er geen boeideel aan de zijkanten van de dakopbouw aanwezig is, maar deze tot nokhoogte voorzien is van kunstof gevelbekleding (ongelijke verticale latten), waardoor het plaatsen van roosters hier nagenoeg onmogelijk is. Het maken van gaten door ALLE steunbalken heeft, los van alle theorieen, niet mijn voorkeur.
Er wordt mij aangeraden houtcellulose te plaatsen (of minerale wol), tegen dakbeschot aan, vervolgens klimaat folie, zodat condens altijd weer naar binnen eruit kan.