Houten badkuip

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.288
332
Heelsum
Ik ga eerst 3dmazters idee proberen. Dit omdat het veruit het makkelijkste idee is en ik er niks kspot voor hoef te maken. In principe hoeft ie maar een uur recht te blijven want ik plak dan meteen het bad erboven op.

Het idee van Scheppie is waarschijnlijk het beste maar ook veruit het meeste werk. Ik vraag me alleen af of in planken zagen zin heeft aangezien de bodem al uit planken bestaat. 🤔

Gezien de dikte van de bodem zou ik wellicht ook nog klampgaten in de zijkanten kunnen boren die ik later weer dicht prop. Dan kan ik de bodem vlak klemmen en toch het bad er bovenop op lijmen.

Het idee van Jaap zou ook kunnen naar dan denk ik dat het sneller is om een nieuwe bodem te maken.
Mijn idee is volgens mij niet heel veel wel, en zeker niet de verzie waarbij je hem doorzaagt en dan de planken door de VVD trekt. Volgen mij ben je in een uurtje klaar en heb je een perfect vlakke bodem. Vlakken met een slede gaat je wel meer tijd kosten natuurlijk.

Je gooit alles toch in de Epoxy nou dan ga je helemaal nooit iets zien van een nerf die even uit elkaar geweest is en op exact dezelfde plek weer is verlijmd.

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
Volgende uitdaging wordt het recht en haaks afzagen van het bad aan de muurkant.
Bad waterpas zetten is een eerste stap maar ik merkte dat er iets niet helemaal klopte.
Dus de kruislaser erbij gepakt.

Voet eind perfect
IMG_4809.jpeg

Zij aanzicht ook erg tevreden mee
IMG_4810.jpeg

Helaas is het hoofeind wat getordeerd. 😐
Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. 😢
IMG_4812.jpeg

Neh, ik denk dat ik maar ga accepteren dat ik op dit gebied niet helemaal perfect ben. 😇😄

Iemand een mobiele bandzaag te leen waarmee ik 80cm in één keer kan zagen?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.143
465
hilversum
Als het je echt stoort.
Kan je ook een slede maken voor een bovenfrees.

Maar ik zou het zo houden het is en blijft hout👍

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.804
485
Je hebt ook gebruik gemaakt van veel 'riskante' delen hout, vlakbij de kern of met knoesten of... Dat kan ook gewoon bijgedragen hebben bij het torderen. Maar ben er zeker van dat het zonder laserlijn op geen enkel moment storend gaat zijn. Ik kijk al uit naar de foto's van het eindresultaat in de badkamer, gaat indrukwekkend zijn!

• Leuk
Waarderingen: H@ns

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
Ik ben vergeten de basis te ontwerpen. Nu ik de afvoer kan plaatsen weet ik dat ik nog zo’n 12-13cm bodem vulling nodig ga hebben.

Het bad komt op 6 verstelbare pootjes te staan die elk 1400kg kunnen dragen.
Mevrouw Mossel wilt persé dat het van onder dicht is ivm schoonmaken.

Ik dacht eerst aan eikenhout zoals het hele bad maar ik denk dat het niet mooi gaat worden.
Een basis wat er uit ziet als een massieve riviersteen zou mooi zijn maar geen idee hoe je zoiets maakt.
Wellicht met klei/cement en dan waterdicht coaten ofzo?
Een rechthoekig plateau/verhoging metselen en bekleden met vloertegels is een mogelijkheid.
Zijn er stylisten hier die me hierin kunnen adviseren? 🤓

Afvoer is 10cm hoog maar wil een paar cm extra zodat ik ook nog kan monteren:
IMG_4882.jpeg

Bad met vloertegel die in de badkamer komt.
IMG_4884.jpeg

Die losse planken zijn samen 13cm hoog.
IMG_4880.jpeg

De pootjes voor onder het bad:
IMG_5892.jpeg
De badkamer in wording. In rood aangegeven hoe het bad komt te staan. Gat in de muur is het service luik. Via dat gat moet ik de kranen en afvoer gaan monteren. 😅

IMG_4823.jpeg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.105
935
Enschede, Twente
Suggestie: een vloeiend afgeronde u-vorm als 'plint', te maken uit hout/plaatmateriaal, zichtzijde bekleed met kiezels (maar dan die lange platte waarmee je lekker over het water keilt). Voegen in dezelfde kleur als de vloertegels. Naden kitten met zelfde kleur.
Kun je er nog eens uitsnijden om onder het bad te klooien.

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
129
86
Tilburg
Het lijkt mij het mooiste als er niets anders onder het prachtige bad komt te staan.
Is het wellicht een optie om de vloer/tegels (plaatselijk) te verhogen?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
Mevrouwtje Mossel kwam met het winnende idee. (Ik ben ook erg verbaasd) 🤨

Toch pootjes eronder voor het esthetische en een verdiepte plint eronder voor het makkelijke schoonmaken.

FF snel een proef opstelling:

IMG_4928.jpeg
De afstand tussen de twee pootjes is 102 cm.
De pootjes zelf hebben een vloervlak van 15x15cm.

Zou dit genoeg zijn op de bodemplaat van 5cm dik? Of zal ik er voor de zekerheid nog een derde pootje tussen in zetten? 🤔

Aan de muurkant komen verstelbare pootjes voor de fijne afstelling.
IMG_4930.jpeg

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
489
218
Slim idee van mevrouw Mosseltje! Ik vind het een elegante oplossing.

Esthetisch gezien zou ik aan de voorkant geen derde poot doen. Maar ik zou wel overwegen om een derde verstelbare poot ongeveer in het midden te plaatsen. Dan hoef je je zeker geen zorgen te maken over de bodem.

• Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
489
218
Dat bedoelde ik inderdaad.
Zo is de overspanning van de bodem gehalveerd en neemt de stijfheid effectief met een factor 4 toe.

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
pootjes eronder, plankje ertussen en laatste hobbeltjes aan het weg schuren.
Aan het voeteneind komt nog verticaal een stuk hout zodat er geen diepe nis ontstaat wanneer het bad tegen het muurtje wordt geplaatst.

IMG_4950.jpeg

Ondertussen druk bezig met kennis te vergaren omtrent glasvezelweefsel met epoxy. Gaat nog wel een dingetje worden ben ik bang. Ik ga eerst de achterkant en onderkant doen en dan draai ik het bad om om de binnenkant en buitenkant te doen.

Zover mijn kennis nu reikt:
- wachten op een mooie droge dag (lage luchtvochtigheid)
- afwerken tot 150 grid
- dun laagje epoxy
- 30 minuten later glasvezeldoek erover
- meteen epoxy erover smeren tot alles doordrenkt is
- zoveel mogelijk epoxy weer weghalen dmv een plastic schraper.
- 3 uur later eventueel nog een keer herhalen

Nog uit te zoeken:
Heeft meerdere lagen glasvezeldoek zin?
Hoeveel lagen epoxy erover?
Welke epoxy als laatste laag voor een kneiterharde afwerking en liefst zo’n mat mogelijke uitstraling?

• Geweldig
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.