Houten badkuip

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.134
417
Prov. Groningen
1400 kg per pootje is ruim voldoende om e.e.a. te dragen.
Je mag hopen dat de badkuip het gewicht zal dragen zonder op de plaats van de pootjes ergernis te veroorzaken. Maar gezien de dikte van het hout zal dat wel goed gaan.
Prachtig project @Mosseltje! (y)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.030
840
Nootdorp
het is een prachtig project om te volgen. Ik vind het ontwerp ook steeds mooier worden. Dank dat je dit met ons wilt delen!
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Wat een ongelofelijke Ka Uu Thee werk is dat epoxieën. 🤐

Alle Youtube filmpjes gaan over kano’s. Zo’n bad met hoeken en curven is toch wel iets anders merk ik.
Zodra ik met de schraper het overtollige epoxy wil weg schrapen laat het glasvezel doek op 10 plekken los en kan ik weer opnieuw beginnen.

Nu ben ik meteen van start gegaan met het meest lastige stuk, de achterkant.
Die heeft de meeste hoeken en het oppervlakte is niet egaal glad geschuurd.
Gelukkig ga je er straks niks meer van zien. 😅

IMG_5093.jpeg

Wel een hoop geleerd en verwacht dat de binnen- en buitenkant stukken makkelijker gaat.
Zal wel weer flink moeten gaan schuren straks.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Heb geen verstand hiervan, maar is die glasvezeldoek nodig ?
Wat ik begrijp is die normaliter voor de versterking van de constructie maar deze constructie is volgens mij oersterk.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Heb geen verstand hiervan, maar is die glasvezeldoek nodig ?
Wat ik begrijp is die normaliter voor de versterking van de constructie maar deze constructie is volgens mij oersterk.
Dan ben je in goed gezelschap. Ik heb er ook geen verstand van. 😄

Eik kan vrij veel werken en dit zijn ook nog eens veel verschillende stukken op elkaar gelijmd. Ik heb getracht zoveel mogelijk rekening te houden met de nerf richtingen maar ik zie nu al hierendaar kleine haarscheurtjes.
Beter safe than sorry.


Ergens eens gezien dat je het overtollige weggeschraapte epoxy niet nog een keer moet gebruiken.
Ik snap nu waarom. Waarschijnlijk komt er door dat schrapen micro bubbeltjes in de epoxy. Het bakje met weg geschraapte epoxy is gaan uitzetten alsof het PUR schuim is. 😳
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Hoogglans epoxy 😒

IMG_5096.jpeg

Even met de rotex grid 320 er overheen 🥳
IMG_5097.jpeg


Waarschijnlijk niet nodig om een speciale mat epoxy te gaan zoeken. Deze West System 105 en 206 zou een goede eindhardheid moeten krijgen. Licht opschuren met grid 320 zou wel eens de winnende afwerking kunnen worden.

Nu nog leren om zo glad mogelijk te epoxiën. 😅
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Pfffff, wat een zenuwslopend gebeuren. o_O


Ik heb het bad afgeschuurd op korrel 80 en daarna goed ontvet. Hierdoor een lekkere groffe oppervlakte structuur gekregen.

Eerst 3 lagen Skylt Titanium gegeven om het hout te sealen. Hierdoor trekt epoxy niet in het hout waardoor de kleur licht blijft.

Na 14 dagen wachten een eerste epoxy laag erop gesmeerd. 30 minuten later de glasvezel mat erop gekwast.

Vandaag ga ik om de drie uur een nieuwe laag epoxy erover smeren. Ik wil een dikke laag zodat ik genoeg speelruimte heb met het schuren en polijsten.

IMG_5142.jpeg

De witte vlekken komen door het licht. Het glasvezel is overal doorzichtig en ligt strak op het hout.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Wauw wat een geweldig project wordt dit! Doorbijten krijgt volgens mij een totaal nieuwe betekenis voor jou.
Pffff, het is inderdaad best wel een beetje werk. 😅

Maar ik deel het nu op in stukjes van 15 minuten. Kwartiertje werken en dan weer iets anders doen. Uiteindelijk komt het neer op 2 uur per dag. 😬
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Maar ik heb nu echt wel het idee dat het einde in zicht komt. Het epoxy gebeuren is beter gelukt dan verwacht.

Ben wederom aan het schuren geslagen en de epoxy zit er mooi egaal op. En nog belangrijker, het glasvezel zit strak op het hout. Op een paar plekjes na ben ik het niet meer tegengekomen.

Nu nog wat details schuren en dan weer een dagje epoxy schilderen. En dan is de buitenkant klaar voor de laatste toplaag.

IMG_5168.jpeg

IMG_5170.jpeg

IMG_5169.jpeg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
755
47
Breda
Met een beetje moeite heb ik het bad in m’n eentje kunnen omdraaien. Of ik ben enorm sterk of het totale gewicht valt uiteindelijk wel mee. 😄

In de boven rand met de bovenfrees een radius in willen frezen maar dat vond de glasvezelmat niet leuk. Met kleine plaatselijke delaminaties tot gevolg. Die meteen maar weggeschuurd en de radius met de hand gedaan.

Komende weken de binnenkant richting perfectie gaan schuren en in de Skylt lak zetten.
En dan proberen de binnenkant in de epoxy en glasvezel zetten.
Kijk er al naar uit. 🤐

Wanneer dat gedaan is kan ik het hele bad licht opschuren en de nog nader te bepalen toplaag erop zetten.
Dit glimmende vind ik niet mooi. Ik ga het waarschijnlijk afwerken met Skylt. Tenzij er hier betere alternatieven aangedragen worden.

IMG_5184.jpeg

IMG_5185.jpeg

Delaminaties weggeschuurd.
IMG_5189.jpeg

Terrasvlonder pootjes werken perfect
IMG_5188.jpeg

IMG_5187.jpeg


IMG_5190.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.