Houten badkuip

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.804
485
Ik vreesde er inderdaad al voor, het probleem met de bodem. Maar ik zou het durven verlijmen. Uiteindelijk gaat het om spanning die vrijkomt door het wegfrezen van de bodem. Diezelfde spanning zou ook proberen vrijkomen als de bodem al tegen de rest verlijmd zat wanneer je hem zou uithollen. Dus logischerwijs denk ik dat het geen probleem zou mogen zijn wanneer je hem goed kunt klemmen/verlijmen.

PS: leuk zo die organische vorm van de snijplank die die van de stronk volgt (y)

• Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
Ik kan de bodem helaas niet zo verlijmen met het bad. De krachten die nodig zijn om de bodem (tijdelijk) recht te trekken wil ik niet uitoefenen op het bad.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.288
332
Heelsum
Ik kan de bodem helaas niet zo verlijmen met het bad. De krachten die nodig zijn om de bodem (tijdelijk) recht te trekken wil ik niet uitoefenen op het bad.
vlakken kan prima met de bovenfrees en een slede. Of door hem in planken te `zagen en dan door de VVD te halen. Dan weer aan elkaar zetten, heb je hem meteen doodgezaagd. Daar ga je als je zorgvuldig werk straks echt helemaal niks meer van zien.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.855
413
39
Enkhuizen
Van bandschuur naar Rotex en nu ouderwets schuren met de hand. Progressie is er maar dat valt alleen te voelen. Bergjes en kuiltjes komen steeds dichterbij elkaar. Nog een uurtje of 20 schuren ofzo… 😅

Ondertussen is er wel een probleempje opgedoken die opgelost moet worden.
Ik had de bodem even onder het bad gezet en het blijkt dat de bodem niet meer vlak is. 😒

Bekijk bijlage 144500

Waarschijnlijk door de uitholling in het midden is het bad precies op de middellijn hol gaan staan. (Het bad zelf is nog steeds 100% vlak aan de onderkant)
Met behoorlijk wat kracht kan ik deze weer vlak “buigen” maar waarschijnlijk springt ie weer terug zodra ik de klampen los maak.

Rode lijn geeft overdreven aan hoe het hout gekromd is.
Bekijk bijlage 144501

De bodem is 5cm dik.
Het hoogte verschil is bijna 4mm.

Zou ik dit weer permanent terug kunnen buigen?

Waarschijnlijk niet en zal ik de top moeten gaan vlakken.
Afgezien hoe ik dat ga doen heeft het überhaupt zin?
Is dit een eenmalige werking van het hout of zal het meer gaan werken wanneer ik hout ga verwijderen?
De holle kant (boven)
nat maken met plantenspuit en plastic overheen leggen.
En de bodem op wat latjes leggen zodat de onderkant droogt en boven vochtig blijft.
Dan kun je hem weer recht krijgen.
Je kan ook de bolle kant in de zon zetten een tijdje.
Afentoe even meten.
Zo heb ik mijn nieuwe aanrechtblad ook weer recht gekregen.

• Leuk
Waarderingen: Mosseltje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
De holle kant (boven)
nat maken met plantenspuit en plastic overheen leggen.
En de bodem op wat latjes leggen zodat de onderkant droogt en boven vochtig blijft.
Dan kun je hem weer recht krijgen.
Je kan ook de bolle kant in de zon zetten een tijdje.
Afentoe even meten.
Zo heb ik mijn nieuwe aanrechtblad ook weer recht gekregen.
Maar blijft het dan ook recht als het weer opgedroogd is?

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het een idee om uit de huidige bodem zoveel mogelijk hout weg te frezen, misschien iets meer dan de bedoeling was , zodat de meeste spanning verdwijnt en er dan een nieuwe bodem onder verlijmen met epoxy. Dan krijg je wel weer een rechte stabiele bodem, die je goed kunt verlijmen onder je badkuip.

Idee van Scheppie is overigens ook een goede!

jaap

• Leuk
Waarderingen: Scheppie en Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
Ik ga eerst 3dmazters idee proberen. Dit omdat het veruit het makkelijkste idee is en ik er niks kspot voor hoef te maken. In principe hoeft ie maar een uur recht te blijven want ik plak dan meteen het bad erboven op.

Het idee van Scheppie is waarschijnlijk het beste maar ook veruit het meeste werk. Ik vraag me alleen af of in planken zagen zin heeft aangezien de bodem al uit planken bestaat. 🤔

Gezien de dikte van de bodem zou ik wellicht ook nog klampgaten in de zijkanten kunnen boren die ik later weer dicht prop. Dan kan ik de bodem vlak klemmen en toch het bad er bovenop op lijmen.

Het idee van Jaap zou ook kunnen naar dan denk ik dat het sneller is om een nieuwe bodem te maken.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
826
47
Breda
De bodem vlak getrokken op de tafel. Ik had net vlees genoeg om het strak te klemmen.
IMG_4782.jpeg

Alleen aan het hoofdeind een kleine spleet die ik weer dicht kon drukken met nog meer lijmklemmen.

IMG_4781.jpeg

Op hoop van zege. Aan eengebrek aan lijmklemmen kan het niet liggen. 😅

IMG_4785.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.505
345
Torhout, België
De bouwvakkers die mijn huis aan het bouwen zijn begrepen meteen dat dit niet het moment was om vragen te stellen of te komen kijken wat ik aan het doen was.

Blijkbaar keek ik niet heel vriendelijk. 😂😂
Herkenbaar :LOL: Ik ben geen heethoofd, maar heb al menigeen uitgekafferd toen ze me kwamen storen tijdens het verlijmen :p

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.