Eerste werkplaats!

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.611
288
Die XPS weet ik dus niet. Maar is niet zo erg, alleen zonde van het weggevreten geld.

Hout is ook geen probleem. Lekker hoor.

Het is niet zo direct dat ze dat eten, maar wel in willen wonen.

Die profielen met allemaal kleine gaatjes raad ik zeker aan.

Sorry van de last die ik veroorzaak :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.611
288
"Je zou ook bredere stelregels kunnen nemen zodat je genoeg vlees overhoud voor je slagpluggen."

Eigenlijk wat er staat.

Met jouw 95mm regel blijft er maar weinig hout op het beton over voor je pluggen.

Duidelijker?
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ah zo, ja, snap nu wat je zegt. Dan melden zich wel weer de nodige anderen 'problemen'. Als de stelregel breder is als de rest van de muur, dan heb ik aan de binnenzijde van m'n schuur ook een uitstekende rand. Niet als de muur gelijk zet met de binnenkant van de stelregel, maar dan verplaats ik mijn probleem naar buiten, waar dan de tengels voor de gevel eindigen op mijn bredere stelregel, waardoor ventilatie weer de das om wordt gedaan. Man, zo'n kantplank zorgt nogal voor wat problemen!

Ik vind deze wel mooi eigenlijk: rode streepje is ventilatieprofiel. M'n stelregel/muur overlapt dan 20mm en de kantplank is 40mm dik en er blijft voldoende ruimte over voor ventilatie.
Screenshot 2020-04-17 at 16.17.09.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.611
288
Tja.... Dat klopt.

Kan je ook een tekening maken met die flap EPS(?) erin ? Inclusief die "schuine" betonvloer/oplossing?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb rollen van 20CM DPC gekocht. Schuine betonvloer, wat bedoel je daar mee?

Even snel er in getekend. Niet heel duidelijk misschien. Tijdens het tekenen voorzag ik nog wat problemen omdat DPC zich niet (goed) laat verlijmen. Daarom het volgende bedacht:

- Groen: Tussen de stelregel en het beton plaats ik een strook DPC. Deze laat ik aan de binnenkant misschien nog omhoog lopen en zet ik met wat nietjes vast. Deze laat ik langs het beton naar beneden lopen.
- Blauw: Aan de buitenkant doe ik vanaf de stelregel (of iets hoger denk ik) ook een flap DPC. Deze gaat ook langs de betonplaat naar beneden.

Screenshot 2020-04-17 at 17.02.04.jpg

Op deze manier kan er hoogstens water tussen mijn kantplank komen en betonplaat en is mijn stelregel helemaal ook helemaal beschermd door DPC.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.611
288
Ik heb rollen van 20CM DPC gekocht. Schuine betonvloer, wat bedoel je daar mee?

Jij schreef dat door betontekort eea scheef wegliep en dat je dat op zou willen vullen met blokjes. Een doorsnede daarvan?


Even snel er in getekend. Niet heel duidelijk misschien. Tijdens het tekenen voorzag ik nog wat problemen omdat DPC zich niet (goed) laat verlijmen. Daarom het volgende bedacht:

- Groen: Tussen de stelregel en het beton plaats ik een strook DPC. Deze laat ik aan de binnenkant misschien nog omhoog lopen en zet ik met wat nietjes vast. Deze laat ik langs het beton naar beneden lopen.
- Blauw: Aan de buitenkant doe ik vanaf de stelregel (of iets hoger denk ik) ook een flap DPC. Deze gaat ook langs de betonplaat naar beneden.

Bekijk bijlage 96198
Op deze manier kan er hoogstens water tussen mijn kantplank komen en betonplaat en is mijn stelregel helemaal ook helemaal beschermd door DPC.

Die blauwe zou ik niet doen. Je regel word teveel ingesloten en kan niet goed meer ademen. In de plaats daarvan zou ik het rabbat verder naar beneden door laten lopen. Dan zie je ook geen beton of XPS meer. Mocht de onderste plank rabbat ooit rotten, kan je hem altijd makkelijk vervangen als je daar nu alvast rekening mee houd met de montage. Dus houd díe schroeven bereikbaar. Beschouw die als opofferingsplank.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.611
288
- Groen: Tussen de stelregel en het beton plaats ik een strook DPC. Deze laat ik aan de binnenkant misschien nog omhoog lopen en zet ik met wat nietjes vast. Deze laat ik langs het beton naar beneden lopen.

Afhankelijk van je volgende doorsnee-tekening zal ik daarop reageren. Het moet geen wateropvangzak worden onder je regels.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedenavond!

Boktor en ik hebben vorige week even gebeld om voorgaande discussie/hersenspinsels voort te zetten en dit bericht niet verder te vervuilen. Wat daar eigenlijk naar voren is gekomen is dat mijn laatste tekening in de basis niet slecht is. Voor mezelf heb ik nog steeds niet een knoop doorgehakt. Wel weet ik dat er ook kantplanken zijn van in totaal 30mm dik. Daar is de isolatiewaarde natuurijk wel weer iets minder, maar maakt het misschien wel wat makkelijker. Ik kom hier later nog even op terug als ik een definitief plan heb! Ik verwacht dat ik eind volgende week ga beginnen met de bouw, dus ik kan nog even dubben!

Ondertussen ben ik eerst de keerwand aan het maken om het hoogteverschil van de grond op te vangen. Ik kan er nu nog een beetje fatsoenlijk bij, dus de keus om dat eerst te doen was snel gemaakt.

Screenshot 2020-04-21 at 21.26.11.jpg


Daarnaast heb ik de dubbele deuren die ik eerder al had gekocht, laten ophalen door een timmerman. Hij gaat hier een mooi kozijn omheen maken en afhangen. Ook gaat hij een raamkozijn maken voor een dubbel raam. Hier kwam de discussie naar voren over het plaatsen van ventilatieroosters in de ramen. Hij heeft me dit afgeraden omdat het relatief duur is, en ventilatie in het dak aanbrengen beter werkt. Nou ben ik hier niet bepaald in thuis, dus ik dacht, misschien dat hier nog iemand mee leest die verstand heeft van ventilatie?

Het dak zal bestaan uit:
- Dakbalken 58x155
- OSB3 18mm
- 60mm PIR
- EPDM

Ik heb al verschillende ventilatie doorvoeren gevonden die eenvoudig zijn aan te brengen. Simpel gezegd: rond gat in alle 'lagen', ventilatie koker plaatsen en de EPDM lap goed verlijmen. Wat ik me alleen af vraag, en waar ik niet zo goed een antwoord op kan vinden:

Welke diameter moet ik nou nemen, geschikt voor mijn ruimte? Inhoud is ongeveer 55 kuub. En is er ook nog een plek waar ik deze beter wel of niet kan plaatsen? (Zo ver mogelijk bij de deur vandaan, of juist het dichts bij, bijv). Of ben ik de dingen te veel aan het overdenken en moet ik gewoon 'een' ventilatiebuis aanbrengen en doe ik het dan goed zat.

Edit: zou ik deze ventilatiebuis ook eventueel kunnen toepassen voor stofafzuiging later? Zo ja, wat zou dan de beste keus zijn?
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Was ik weer!

Omdat er ten opzichte van het oorspronkelijke plan wat minder ruimte beschikbaar was (rekenfoutje), is de voorgevel ongeveer 5.50 lang. Het is nog steeds 3.50 breed en de achtergevel is ongeveer 2 meter langer, dus 7.50.

Door deze aanpassing zal ik straks ook wat meer hout over hebben als oorspronkelijk gepland. Daardoor is nu het idee om de constructie wat steviger te maken. De muur en dakbalken waren oorspronkelijk beraamd op 60cm hart op hart. Dat wil ik nu beiden gaan verlagen naar 40cm hart op hart. Ik ga alles nog even narekenen om te bepalen of ik dan voldoende materiaal heb, of dat er nog een beetje hout bij moet.

Isolatiemateriaal had ik nog niet aangeschaft dus daar kan ik dan mooi de smallere versie van halen. als ik er aan toe ben. Folies maakt allemaal niet uit natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag: oorspronkelijk zou ik het zweeds rabat dus ook om de 60cm vastschroeven op de tengels. Dit wordt nu dan ook om de 40cm. Dit kan geen kwaad toch, lijkt me? Of is om de 80cm eventueel ook een optie?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Alle vragen die ik hier eerder had gesteld heb ik nog even verzameld, wellicht wel zo overzichtelijk:

Montage tengels gevelbekleding:
Zet ik deze vast aan mijn regels met RVS schroeven, verzinkt, of er tussenin? (Shield Anti-Roest van Woodies bijv)
Nadat de gevelbekleding is bevestigd is de schroef eigenlijk volledig 'ingesloten'.


Montage gevelbekleding:
Eerste zouden mijn stijlen 60cm HoH. Dat is nu veranderd naar 40cm.
Ga ik nu tengels en daarmee mijn gevelbekleding ook op elke stijl monteren, of sla ik telkens 1 over zodat ik uit kom op 80cm?


Montage kozijnen:
Hoe monteer ik de kozijnen van 114x67mm in mijn constructie? Mijn voorkeur is dat het rabat 'stoot' tegen de zijkant van het kozijn.
Mijn muur steekt al iets uit ten opzichte van mijn vloer. Het kozijn moet daar dan ook nog weer iets op uitsteken (Zie foto).
Teruggerekend staat het kozijn dan nog ongeveer met 5cm op het beton. De sterkte wordt gehaald uit de montage in het houtskelet natuurlijk.
Mij is geadviseerd per kant (links,rechts en boven) 3mm ruimte aan te houden voor het plaatsen. Een dubbele strook compriband er tussen om het luchtdicht te maken.

Screenshot 2020-04-29 at 14.35.50.jpg


Schroef ik, nadat het kozijn op zijn plek staat, vanuit binnenzijde houtskelet dan de kozijnen vast op hun plek? Kan dit met elke willekeurige schroef? En hoeveel schroeven gebruik ik dan? Naast mijn kozijnen staan straks eigenlijk 2 regels. 1 die doorloopt van boven tot onder, en 1 daarnaast die loopt van de latei tot onder. Dan moet ik al schroeven gebruiken van 15cm+. Tuurlijk kan dit allemaal, maar het lijkt me allemaal zo gek.


Waterdichting kozijnen:
Boven raam en deurkozijn moet een waterslagprofiel of lood. Zijn er nog voor of nadelen?
Het dak steekt +- 35cm over, dus van boven er komt relatief weinig water bij.
En ik lees wel dat mensen DPC gebruiken voor het afdichten van het kozijn, maar hoe zet je dit dan vast? Als ik het met nietjes vast zet, is het niet meer waterdicht. En DPC laat zich niet echt lijmen.


Dakventilatie:
Voor de beste ventilatie is mij een doorvoer in het dak geadviseerd in plaats van in de ramen. Zowel qua kosten als werking zou een dakdoorvoer meerwaarde hebben. Wat ik niet weet en ook lastig kan vinden: maakt het uit waar ik deze doorvoer plaats? En welke diameter gebruik ik dan?

Alle input is welkom! En nogmaals: als er mensen meelezen die het leuk vinden en vragen hebben: stel ze gerust
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Kleine update voor de geïnteresseerden:

De keerwand is klaar:
65D8B0C1-4B57-4381-829D-A36B71F718F5.jpg

Dus begonnen met strook DPC en eerste laag met geïmpregneerd vuren:

B6C3D66A-2425-4335-B173-7D773E508866.jpg

En de eerste muren aan het opbouwen. Vooral de schuine muur maakt het wat moeilijk, maar dat stel ik uit voor later.

CD3FC59D-7123-44FE-B113-B079EBA14592.jpg

Nu bezig met de muur aan de voorzijde. Lateien gemaakt van dubbele SLS met plaatje hout er tussen.

E07AC25B-C6F2-4833-BBA6-CB633BE0B6BF.jpg

Volgend weekend weer verder!

En als er nog mensen zijn met antwoorden op mijn eerder gestelde vragen, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Alle muren staan! Was een mooi klusje! Dankzij Larry Haun en YouTube stelde het weinig voor!
IMG_7564.jpg

Nu is het tijd om op te ruimen en volgende stap voor te bereiden: de dakbalken!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dakbalken liggen er bijna allemaal op. Ondertussen nog weer even op de computer aan het tekenen geweest om de constructie definitief te bepalen.
Er gebeurt nogal wat op de foto. Wat je hier alleen niet ziet: van muur tot muur (350cm) is er een hoogteverschil van 45mm (1 SLS). Dit dient als afschot. (Daarmee dus 12mm per meter afschot).

Getekend is de hoogste kant, waar de opstand dan 70mm is. Aan de lage kant is de opstand dan nog eens 45mm hoger (ik wil de boeiboorden zelf wel waterpas). Daar zal de opstand dan dus +-11cm zijn.

De daktrim (45x45) is hier ook nog niet getekend. Deze zal niet over de panlat achter de boeiboord vallen. Ik twijfel nog of ik daar iets aan moet veranderen. Uiteraard komt er eerst EPDM op.

Screenshot 2020-05-11 at 11.47.49.png

6EA65663-BE41-4BB5-ABA3-F12AFAEC995A_1_105_c.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: HobbyMan

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Ziet er goed uit Peterdorn,toevallig begin ik ook volgende week met mijn overkapping alleen zit ik met mijn afschot voor het dak.
Kun jij is een foto maken van die panlat voor het afschot.Had gedacht de staanders iets in te korten maar dan komt mijn regel werk voor de wanden ook scheef te staan en dit wil ik eigenlijk niet.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
@Zjeeraar Het tempo zit er inderdaad lekker in! Jammer van het weer deze week. Zodra de balken allemaal liggen wacht ik even met de OSB platen. Ik wil namelijk nog even een folie in huis halen die ik op het OSB kan leggen. Dit om het OSB wat te sparen tegen de regenbuitjes die vallen totdat mijn EPDM er op ligt. De folie laat ik wel zitten en kan mooi fungeren als dampscherm.

@Leopard2 Ik heb de muur aan de voorkant voorzien van een extra balk (mijn muren zijn opgetrokken met 45x95). Daarmee is de muur aan de voorkant dus 45mm hoger. Dit heb ik dus gedaan nadat mijn 4 muren allemaal waterpas stonden. Want als je de staanders allemaal op een andere hoogte moet zagen dan wordt het maar een puzzeltje. Wat aan deze constructie dan nog 'lastig' is, zijn de dakbalken die op de zijwanden staan. Hier ontstaat een kier, verlopend van 45mm tot 0mm. Deze zet ik vol met pur. Morgen zal ik hier met daglicht even een foto van maken om dit te verhelderen. Mocht je ergens nog specifiek vragen over hebben laat het gerust weten!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik had nog een mooie tekening waar het ook duidelijk is:

Rechts zie je dat ik een extra balk plaats. Links rust hij op de muur. Op de balk ligt OSB. Links plaats ik dan weer een balk en daarmee heb je het hoogteverschil weer gelijk zodat een boeiboord ook net als met de gevelbekleding mooi recht loopt. Uiteraard moet er ook ook nog wat opstand bij. Dat komt in deze foto niet zo goed naar voren. Maar links heb ik straks ongeveer 11cm opstand, en rechts ongeveer 7cm.

Screenshot 2020-05-11 at 23.01.59.png
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
@peterdorn Je hebt dus over de gehele lengte aan de voorzijde de panlat liggen onder de balken?
Wat ik heb straks het water moet van links voor naar rechts achter lopen de afvoer lag er al dus dit was mijn uitgangspunt.
Eigenlijk was ik van plan om vanaf het midden pas het dak naar rechts achter te laten lopen een paar centimeter.
En de balken worden voorzien van veilingdelen/kraaldelen.
Wat ik op de foto zie is dat je afschot van voren naar achteren gaat over de gehele lengte klopt dit?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
@peterdorn Je hebt dus over de gehele lengte aan de voorzijde de panlat liggen onder de balken?
Wat ik heb straks het water moet van links voor naar rechts achter lopen de afvoer lag er al dus dit was mijn uitgangspunt.
Eigenlijk was ik van plan om vanaf het midden pas het dak naar rechts achter te laten lopen een paar centimeter.
En de balken worden voorzien van veilingdelen/kraaldelen.
Wat ik op de foto zie is dat je afschot van voren naar achteren gaat over de gehele lengte klopt dit?

klopt helemaal. Het is alleen geen panlat maar een SLS van 45x95. En dan heb ik inderdaad afschot naar 1 kant. Ik plaats ook de goot ik de hoek, maar het water zoekt z’n weg wel. Door de afvoer lichtelijk verdiept aan te brengen loopt het dak aan de lage kant wel leeg.
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Kijk het word al duidelijker,heb je in 1 hoek een onder uitloop of gewoon links en rechts.
Als ik het zo zou doen zit ik nog wel met mijn overstek aan de linker en rechterkant van de overkapping,moet ik het dan net zo scheef leggen?
anders kom ik met mijn veilingdelen/dakbeschot niet goed uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.