Alle vragen die ik hier eerder had gesteld heb ik nog even verzameld, wellicht wel zo overzichtelijk:
Montage tengels gevelbekleding:
Zet ik deze vast aan mijn regels met RVS schroeven, verzinkt, of er tussenin? (Shield Anti-Roest van Woodies bijv)
Nadat de gevelbekleding is bevestigd is de schroef eigenlijk volledig 'ingesloten'.
Montage gevelbekleding:
Eerste zouden mijn stijlen 60cm HoH. Dat is nu veranderd naar 40cm.
Ga ik nu tengels en daarmee mijn gevelbekleding ook op elke stijl monteren, of sla ik telkens 1 over zodat ik uit kom op 80cm?
Montage kozijnen:
Hoe monteer ik de kozijnen van 114x67mm in mijn constructie? Mijn voorkeur is dat het rabat 'stoot' tegen de zijkant van het kozijn.
Mijn muur steekt al iets uit ten opzichte van mijn vloer. Het kozijn moet daar dan ook nog weer iets op uitsteken (Zie foto).
Teruggerekend staat het kozijn dan nog ongeveer met 5cm op het beton. De sterkte wordt gehaald uit de montage in het houtskelet natuurlijk.
Mij is geadviseerd per kant (links,rechts en boven) 3mm ruimte aan te houden voor het plaatsen. Een dubbele strook compriband er tussen om het luchtdicht te maken.
Schroef ik, nadat het kozijn op zijn plek staat, vanuit binnenzijde houtskelet dan de kozijnen vast op hun plek? Kan dit met elke willekeurige schroef? En hoeveel schroeven gebruik ik dan? Naast mijn kozijnen staan straks eigenlijk 2 regels. 1 die doorloopt van boven tot onder, en 1 daarnaast die loopt van de latei tot onder. Dan moet ik al schroeven gebruiken van 15cm+. Tuurlijk kan dit allemaal, maar het lijkt me allemaal zo gek.
Waterdichting kozijnen:
Boven raam en deurkozijn moet een waterslagprofiel of lood. Zijn er nog voor of nadelen?
Het dak steekt +- 35cm over, dus van boven er komt relatief weinig water bij.
En ik lees wel dat mensen DPC gebruiken voor het afdichten van het kozijn, maar hoe zet je dit dan vast? Als ik het met nietjes vast zet, is het niet meer waterdicht. En DPC laat zich niet echt lijmen.
Dakventilatie:
Voor de beste ventilatie is mij een doorvoer in het dak geadviseerd in plaats van in de ramen. Zowel qua kosten als werking zou een dakdoorvoer meerwaarde hebben. Wat ik niet weet en ook lastig kan vinden: maakt het uit waar ik deze doorvoer plaats? En welke diameter gebruik ik dan?
Alle input is welkom! En nogmaals: als er mensen meelezen die het leuk vinden en vragen hebben: stel ze gerust