Mooi project! De constructie lijkt heel erg op ons nieuwe tuinhuis, een project waar ik nu halverwege mee ben (het duurt altijd langer dan gedacht...). In het kort: betonnen fundering met vorstrand, vuren houtskelet 4x5x3 mtr op PBC, een afschot van 4 graden en underlayment 18mm platen op het dak. We willen aan de twee zichtkanten een open gevel met red cedar planken. Mooi, maar ook erg bewerkelijk. We gebruiken voor zover mogelijk gerecyclede bouwmaterialen.
Hoe heb jij de raamkozijnen in het houtskelet geplaatst? Ik dacht aan PBC aan de boven- en onderkant (waterslag), compriband aan alle kanten en vastschroeven vanaf houtskeletzijde. Daarna de kieren afdekken met de regels waarop de gevelplanken worden gemonteerd. Het idee is dat de kozijnen verzonken worden en de gevelplanken deels over het kozijn komen te liggen. Of zou een loodslab beter zijn?
Bedankt en leuk dat je mijn bericht hebt gevonden! Met PBC bedoel je wellicht DPC?
De kozijnen waren voor mij ook eerst een groot raadsel. Veel informatie te vinden op internet, en nog meer tegenstrijdige informatie. Mijn montage;
- uitrekenen hoe diep het kozijn geplaatst moet (voorkant gelijk met gevel)
- links en recht van het kozijn 2 stelblokjes plaatsen, waar volgens panlatten op geschroefd worden. Op deze manier hoef je tijdens het daadwerkelijk monteren niet meer na te denken over de diepte (nacontrole altijd verstandig)
- zorgen dat de kozijnen goed in de grondverf zitten. Nu kan je er nog makkelijk bij!
- droog passen. Kozijn in de opening plaatsen tegen de aanslag, en met vulplaatjes zorgen dat het kozijn helemaal waterpas staat en precies zoals het moet komen. Ik heb op het skelet aan de binnenkant opgeschreven waar welke dikte vulplaatje moet. Makkelijk bij de montage, hoef je niet meer na te denken!
- zwelband rondom plaatsen. Of in 4 stukken/stroken doen, of bij de hoeken een lusje maken. Doe je dit niet, dan krijg je de hoeken niet sluitend. Zwelband gaat sneller als je denkt. Dus nu even ‘doorpakken’.
- kozijn plaatsen en tegen eerder gemaakte aanslag laten aansluiten. Vulplaatjes zoals eerder berekend plaatsen. Nu zou het kozijn al ‘strak’ in de opening moeten zitten. Nu met een paar lange schroeven vanuit het skelet vastzetten. Uiteraard even goed de lengte van de schroeven berekenen.
- binnenkant, kier afhankelijk van diepte opvullen met rugvulling. Daarna afkitten.
- buitenkant:
- boven en onder een loodslab. Alternatief is een kant en klaar aluminium waterslagprofiel. Werkt makkelijk, wel wat duurder.
- links en rechts dpc. Met een paar asvaltnagels in de negge van het kozijn slaan. Alles geplaatst van onder naar boven zodat de laagjes goed in elkaar overlopen.
Hopelijk snap je het wat en heb je er wat aan. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten!