Hartelijk dank voor het compliment Jaap
Ik probeer mijn bouwsels inderdaad altijd een beetje mooi aan te kleden, ze werken er niet beter door, maar ze ogen wel een stuk mooier zo
@Rendew, er komen inderdaad nog wat bewegende beelden ook, maar dat zal pas voor een van de komende weken zijn.
Het sluitstuk van de "machine" zit ook op zijn plaats, de freesophanging dus, zonder dit essentiële onderdeel is er van frezen geen sprake. De vorm werd deels bepaald door de te gebruiken freesmotor en anderzijds door de constructie op mijn draaibank. Deze laatste heeft zich in de "harde" praktijk al bewezen en voldoet zonder meer, wijzigingen qua vorm waren dus niet nodig. Enkel de totale bouwhoogte van de ophanging is lager dan die op de draaibank omdat de frees hier anders gaat gepositioneerd zitten.
Een paar stukjes Berken multiplex 18mm en wat zaagwerk later hebben we alle onderdelen klaar om samen te bouwen. Niet teveel poespas hier, royaal wat witte lijm en een paar brads volstaan om een onwrikbaar geheel te verkrijgen op deze manier.
En dan kon er voor het eerst gepast worden met een "echte" frees in een echte "freestafel"
Het verstelbereik is zeker méér dan voldoende
dit betekend dat ik de glijbanen voor de horizontale verplaatsing iets kan inkorten tot gelijk met het frame achteraan, word de constructie nog wat compacter dan eerst gepland
Verstellen van horizontaal naar verticaal en al wat daar tussen ligt is een fluitje van een cent, ga wel nog een gradenaanduiding moeten fixen hier.
Om bij het verticaal frezen de spankop boven het blad te krijgen (voor makkelijke freeswissels) ga ik het verticaal schuivend gedeelte gelijk zagen met de wangen van de freesophanging, dan kan de freesmotor tot vlak tegen de onderkant van de tafel gedraaid worden
Dit zijn twee kleine aanpassingen die dus nog moeten gebeuren, voor de rest ziet het er al goed uit
Als deze aanpassingen gebeurt zijn kan ik de sleeën definitief afregelen voor gebruik.
De toekomstige freesophanging.
Na wat (figuur)zaag- en freeswerk.
Hier is het om te doen.
Schuinstelbaar.
Verder hoeft het horizontaal schuivend gedeelte niet naar achter, glijbanen mogen dus ingekort worden.
Het deel van de cirkel boven de wang van de freesophanging word hier vlak mee afgezaagd, dan kan de spankop volledig boven het blad komen, is makkelijk om frezen te wisselen.
En wat dichterbij bekeken.