Mja, het is hier dat we het dus niet eens zijn
. Zolang het werkstuk zowel de kleine lager als de vette lager raakt, is er geen probleem (enfin, het is verwaarloosbaar), maar van de moment dat je werkstuk 'de vette lager' verlaat, zal je toch een zeer stabiele hand moeten hebben om dezelfde 'boog' te blijven volgen. Als je gaat 'roteren', verandert namelijk de 'freesdikte' (WR1944 noemt dit de freesdiepte, maar dat vind ik verwarrend omdat voor mij 'diepte' is hoe ver de frees uit het werkblad steekt, terwijl ik met 'dikte' de offset tussen de frees en de kleine lager bedoel). En ja, ik wéét dat ik het vakjargon niet beheers :lol:
Je "diepte" word altijd de hoogte genoemd en de "freesdiepte" is in feite hier het "offset"
Trek het anders eens a la limiet. Loop met een rechte plank onder -45* voorbij de opstelling, dan onder 0*, dan onder +45* (enfin, drie maal op een andere zijde eh grapjassen!). Bij +/-45 haal je de helft (1) van de 'freesdikte' weg, bij 0* haal je de volledige "freesdikte" weg. Enfin, ik wilde a la limiet: bij 90* haal je zelfs helemaal niks weg :lol:
[td;dr]: lager en frees zitten niet op zelfde as, dus bij "volgen" kunnen beiden onmogelijk dezelfde boog creeren - ze hebben namelijk niet hetzelfde middelpunt.
Maar bon, met vast hand (terwijl je virtueel de 'vette lager' blijft volgen), zal dit geen zichtbare afwijkingen opleveren.
(1) mijn driehoeksmeetkunde is een verdwenen herinnering (ik weet dat ik het geweten heb, m.a.w.); het zou dus net zo goed 1/3 of 2/3 kunnen zijn ipv 1/2. Zowel de sin als de cos van 45* zijn 0,5 toch? Of allebei 2/3? AAAAaaaaarrrrgggghhhhh
***Gaat een cirkel zitten tekenen en diagonalen projecteren op de X- en Y-as****