Het eerste deel van de freestafel is volledig klaar en staat nu in de lijnolie, kan het spul een paar dagen drogen. Om van de bovenstaande onderdelen een werkend geheel te maken is toch wel wat werk, zo moest ik alle stellatten nog voorzien van ondiepe boringen waar de stelboutjes gaan invallen. Dit verhinderd dat tijdens het gebruik de latten aan de wandel gaan, als alle boutjes in zo een boring vallen kunnen de latten geen kant meer op.
Maar op zwarte pvc latten een potloodlijntje zetten dat je ook ziet is geen evidente zaak, daarom de tijdelijke tape.
Eens alle latten geboord konden deze op hun plaats en kon ik het schuivend gedeelte afregelen om dan pas de moer van de schroefspindel vast te zetten. Op deze manier was er geen probleem om de zaak uit te lijnen, is wel nodig om een vlot draaiende schroefspindel over te houden.
Het schuivend multiplexpaneel moest ik voor het monteren ook voorzien van een bevestiging- en scharnierpunt voor de freesmachine, eens ingebouwd kan ik daar niet meer aan
Het zijn allemaal details, maar alles samen kost het flink wat tijd om alles uit te voeren.
Een tijdje geleden een grote bus lijnolie meegebracht die speciaal "gemaakt" is voor het zoeten van blauwe steen, de lijnolie is iets dunner dan normaal en trekt zeer snel in het hout, 4 à 5 lagen op een uurtje is geen probleem, en op twee dagen is de olie volledig droog
Ben dus een zeer tevreden gebruiker van het goedje.
Het toekomstige scharnierpunt voor de freesmachine.
En om zeker te zijn dat het draadeind niet gaat meedraaien er maar een plaatje tegen gelast.
Stellatten voorzien van ondiepe boringen.
Zoiets dus.
Het resultaat.
Stelboutjes plaatsen.
In de olie.