Een droom komt uit.....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Jemig...ik moet hoognodig weer even naar onze loods.....Ben al bijna 1 week niet geweest...Heb zware afkickverschijnselen.... Straks maar even op de koffie bij Tamar.... Verder liggen er een heleboel bestellingen waar ik echt even mee bezig moet. sorry allemaal maar dit weekend gaan we alles klaar maken!!!

Gisteren wel even 1/2 uur thuis achter de draaibank gestaan....heerlijk !!!
 

tuoh

Oud hout
Dat Nederland nu niet direct als een culinair paradijs bekend staat wist ik al langer, maar dat je zelfs om een broodje te snijden al een kapzaag (met geharde tanden?) nodig hebt is nieuw voor mij:D:D Wat komt er tussen te liggen als beleg? toch een loofhoutsoort mag ik hopen. Naaldhout smaakt zo naar terpentine.

Groeten vanuit een zeer bekend culinair paradijs,

André
 

WR1944

Oud hout
Zolang ik technisch onderwijs heb gehad (en nog lang erna) werd mij altijd voorgehouden dat je gereedschap moet gebruiken voor het doel waarvoor het ontworpen is. Maar om even praktisch te blijven: heb je de tanden wel eerst ontdaan van mogelijke houtkrulletjes. En gaat de zaag gewoon met het andere keukengerei de vaatwasser in.
In Amerika heb je deze problemen niet. De meeste voorverpakte broodjes zijn al voorgesneden. Men is waarschijnlijk bang voor claims van slachtoffers of hun nabestaanden die brood snijden met een zaag. En gelijk hebben ze.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het voedsel van tegenwoordig bevat regelmatig zaagsel is uitgevonden in Duitsland tijdens WW2 om producten goedkoper te maken. Dus btje zaagsel is geen probleem:cool:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou heb ik jaaaren geleden nog eens vakantiewerk gedaan bij Van Berkel, die snijmachinefabrikant. De messen die in die machines gaan die bij de bakker het brood voorsnijden gaan heten inderdaad dus broodzagen. Maar dat was vroeger. Ik denk dat ze het brood tegenwoordig met een laser moeten snijden om het niet te pletten...
 

WR1944

Oud hout
Een paar maanden heeft de FDA (de Amerikaanse voedsel en geneesmiddelen waakhond) toegestaan dat bepaalde cellulose-producten in voedsel verwerkt mogen worden omdat ze niet schadelijk voor de mens zijn. Het wordt niet verteerd en levert daardoor geen energie of anderszins aan het lichaam. En wat doen de perverse voedingsgiganten? Die zeggen dat bepaalde stoffen met ingewikkelde chemische aanduidingen (meestal komt het woord cellulose of een afgeleide ervan op de lijst van ingredienten voor) gezond zijn want ze zijn goedgekeurd door de FDA. Het lijkt wel of een nieuwe generatie Nazi's is opgestaan. ;-)
Dat er vreemde stoffen in het voedsel zitten merk ik aan m'n stoelgang. In Holland ging ik als een uurwerk en hier is het zeer onregelmatig.
Terug naar houtkrullen maken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hier zijn ze toch ook lekker bezig? Eerst halen ze de zemelen van het graan om witbrood te maken, kleuren het bruin met caramel om er weer bruinbrood van te maken en verkopen dan de zemelen los als 'vezels' om de stoelgang te bevorderen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En om donker brood te maken stoppen ze er roet in.

Ik lees altijd alle potjes en zakjes om te kijken wat er nu weer in gestopt is. Geef mij maar verse producten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Ach......voor een beetje zaagsel tussen de boterham ben ik niet bang. Ga maar eens een uurtje hout zagen......dan hap je ook vast en zeker wat krulletjes op....
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik kon het niet nalaten om het zelf uit te proberen met een vooroorlogse kapzaag. Wel opletten met de antiroest behandeling. Het gaat redelijk vlot, sneetjes van een cm blijven mogelijk.
Een test met een haalmes was minder goed. Staat niet zo scherp als mijn scherpste keukenmes, en de handvatten staan in de weg.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
@Jan : Da's een goed idee....

Vandaag heel even richting loods om 2 eiken paaltjes te schaven voor een lopend project. De "winkel" is dus niet open maar mocht iemand wat nodig zijn doe dan maar een berichtje en dan kom ik die kant op. Mocht iemand zowiezo langs willen komen dan is het echt makkelijk om een afspraak te maken. Ik ben natuurlijk niet altijd aanwezig aangezien er ook nog gewoon gewerkt moet worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.