Een droom komt uit.....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Hallo allemaal,

We zijn weer een stapje verder met de werkplaats. We hebben nu ook een vacuumtafel...erg makkelijk voor gebogen vormen en verlijmen van fineer !!!

Verder worden er de komende week 2 grote dakkoepels geplaatst waardoor we wat meer daglicht krijgen op de zolder.

Verder staat de opendag gepland : 1 september van 13-17. Hiervoor heb ik ook een eigen topic geopend maar ook hier maar even voor de mensen die het gemist hebben.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.641
207
48
zwolle
www.masave.nl
@bramsibma : voor enkele personen zal ik een uitzondering kunnen maken....dat moeten we dan maar even per persoon bekijken

Net is het eerst gat van 1100x1100 cm in het dak gezaagd....de temperatuur zakte gelijk een heel stuk....
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
oeps.....daarom past die dakkoepel dus niet.....

Het is inderdaad mm....
Nog wat lijm nodig voor het dak Rick? :p
1 Sept klinkt goed (zolang ik het niet vergeet :p) wat is de bedoeling verder, mensen die wat werkstukken meenemen? Het is altijd leuk om projecten in het echt te zien en eens te bespreken, kijken wat en waarom iemand iets gemaakt heeft en hoe :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
@Resetter....Lijm niet direct...nu is het wachten op de dakdekker !!

1 september mag iedereen die het leuk vindt gewoon langs komen en de werkplaats/houtopslag bekijken. Verder komen er aantal zeer vakkundige houtbewerkers hun kunsten "live" laten zien.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
IMG_6756.jpg
En toen stond er ineens een net hekje rondom het trapgat....Goed bezig Tamar !!!

IMG_6755.jpg
Weer een stukje vloer geschilderd.....

IMG_6757.jpg
Hier staat de gebogen trapleuning te wachten op afwerking en installatie....theoretisch moet deze er dus voor 1 september hangen!!

Het hebben van zo'n externe werkplek is super. Ik gooi 's ochtends wat hout in de auto, ga aan het werk en aan het einde van de dag even langs de werkplaats om mijn 2 planken te vlakken en schaven en weer richting huis.....Voorheen was dit een proces van soms een week en dan was het nog een tijdsrovend geheel want daar waren er altijd machines in gebruik....Wat dat betreft is dit situatie heerlijk....

Nu was ik vorige keer bij een meubelmaker die had zijn volledige werkplaats naast zijn huis.....tja.....het kan altijd nog mooier....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
De open dag is achter de rug en het "reguliere" werkplaats-gebruik dient zich weer aan. Ik heb dus het plan opgevat om een stoel te willen gaan maken. Het idee dat ik gewoon ieder moment van de dag (nou ja...er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden) naar de werkplaats kan rijden en wat hout kan zagen/vlakken of schaven maakt me nog steeds erg gelukkig. Morgenmiddag zal ik hoogstwaarschijnlijk een begin maken met het stoel-project. Verder moet er dan ook nog eaa worden klaargemaakt aan houtbestellingen. Gelukkig is Tamar aanwezig om te helpen hiermee.

Mocht je trouwens in de buurt zijn en je wilt even langskomen dan ben je van harte welkom. Het is echter wel enorm handig om dan even te bellen aangezien ik natuurlijk niet altijd in de werkplaats ben....Dan begint zelfs mijn vrouw te klagen....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.641
207
48
zwolle
www.masave.nl
Het is alweer oktober, voor mijn gevoel is het dit jaar wel erg hard gegaan qua tijd. Ik kan me nog goed herinneren hoe de eerste gesprekken rond dezelfde periode in 2012 liepen......hoeveel ruimte hebben we nodig?.......welke machines zijn noodzakelijk ? Het leek soms wel weken te duren voordat we een stukje opschoten En nu draait de werkplaats alweer enige tijd op volle kracht. Het gaat hardstikke goed en daar zijn we blij om. De combi professional / hobby'st blijkt soms erg lastig te zijn maar ook daar vinden we een manier wat werkzaam is. Er is natuurlijk een verschil tussen hobby en werk.......Zo kan ik (met andere forummers) met gemak een 1/2 uur over 1 blokje hout praten...Wanneer je hier als professional aan begint dan is t einde van je bedrijf snel in zicht !!

Ik heb weer een heleboel mensen ontmoet de afgelopen tijd, het blijft hardstikke leuk om met elkaar over hout en houtbewerken te praten. Zo komt morgenvroeg John op bezoek en vanmiddag staat O'Peatey in mijn agenda.

Natuurlijk blijven er altijd wensen bestaan qua werkplek maar dat zou ook nog wel zo blijven....;)
 
A

Athanor

Guest
Bijzondere ontwikkeling kunnen we als mens dan doormaken hè Rick...... Mooi dat je deze keuze gemaakt hebt en dan ook nog blijkt dat je vele mede houtliefhebbers hier mee van dienst kunt zijn!

Goed van je om daar eens bij stil te staan.

Veel succes verder!


groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Zo...straks even naar de loods om iemand te helpen met wat plankjes. Komende week zal staan in de opruimen van de zolder. Moet nog plek zien te vinden voor 1 m3 fineer. Tevens komt er deze maand ruim 2 m3 esdoorn binnen. Dat gaat dus betekenen dan bepaalde houtsoorten verplaatst moeten worden oa 80 mm eur.eiken, 80mm essen en 35mm inlands esdoorn....Jammer dat de heftruck niet rond kan rijden op het zoldertje...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Jammer dat de heftruck niet rond kan rijden op het zoldertje...

Hoi Rick,

Mijn vrouw heeft daarvoor een palletstapelaar, een hydraulische met pomppedaal. Zij is keramiste en zet er grote objecten mee in/uit de oven. Hier vond ik iets vergelijkbaars. Als je die een keer boven hebt kan die daar blijven. Ik heb hem op een faillissementsveiling op de kop getikt.

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.