Een droom komt uit.....

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.215
572
Hallo Rick,
Van harte beterschap!
M.b.t. de draagarmstellingen stuur ik je een p.b.
Groet, Kor
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het beste Rick, en van harte beterschap.

Ik had even gemist dat je weer ziek was.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Veel beterschap gewenst Rick. Ik ben nog niet zo lang hier en ken ook (nog) niemand persoonlijk. Maar wat niet is kan nog komen. Ik wil wel nog effie meegeven dat dit een super forum is, dat de louter technische besprekingen over en omtrent hout overstijgt.
Groetjes,
Pascal
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Forummers

Mijn zoektocht voor dubbele draagarmstellingen heeft nog weinig opgeleverd. De ene is weer te groot en de andere te klein. Dan vind ik weer een stelling maar die is weer te kort.....zucht......Ik zou bijna nieuwe stellingen gaan bestellen........Echter is het budget daar helaas niet voldoende voor momenteel....

Komende zaterdagochtend word het zeer waarschijnlijk weer een gezellig geheel. Vanaf 9 uur komen er wat houtbewerkers op de koffie. Rond 11/11:30 draaien we dan de boel weer op slot. Dat valt goed te doen dus mocht je in de buurt zijn dan ben je van harte welkom!!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Hallo Rick,

Beterschap gewenst!
Blij te zien dat het goed genoeg gaat om visite te ontvangen.
Binnenkort hoop ik langs te komen om wat hout voor de nieuwe salontafel te kopen.

Groeten, Raymond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Yep, die had ik gezien. Echter past 6 meter hoogte niet in het zoldertje.... We zoeken iets van 3 meter lengte, max 180 cm hoog en 130/140 cm breed....en dan nog 2 stuks....
 
A

Athanor

Guest
Oké, blijft sneupen dus... Voordeel daarvan is dat je ook ander verrassende "koopjes" kunt tegenkomen :)

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
@scheppie : Dat lijkt momenteel de meest logisch keuze. De wensen die ik heb aan deze stelling zijn blijkbaar erg uniek. Zelfbouw is dan zeer logisch. Enig idee over constructie's ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.272
321
Heelsum
Rick, ik denk dat de metaalmannen op dit forum daar even iets over moeten vinden. Mijn tips op dat vlak gaan je niet helpen helaas. Ik zou zoeken naar iemand die beetje handig is met een lasapparaat en zelf het staal inkopen uit wat resten bij een constructiebedrijf dan ben je volgens mij goedkoop klaar en heb je precies wat je nodig hebt. Wel even laten berekenen welke materiaalsterktes je moet gebruiken want jou kennende zal er wel een behoorlijk pak hout op komen te liggen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Profielen kopen, gaten boren , bout er in, moer er op. Als je de staande delen wat oversized koopt kan je er in het vooruit gaten in boren zodat je qua hoogte kan varieren. IJzerhandelaren kunen je precies vertellen welke last een profiel kan dragen bij welke lengte. Bij de oud ijzerhandel hebben ze die info vaak ook en dan koop je met wat mazzel voor de kiloprijs + een beetje.

De kolomboor voor de gaten heb je, alleen wat scherpe boren en een bus snij-olie en je kan beginnen. Ik kom je graag een dagje helpen!

Groet, Rob.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.642
212
48
zwolle
www.masave.nl
@edjebel : Bedankt voor de link...prijzen zijn helaas wat te hoog...dan moet ik echt de prijzen van het hout omhoog gaan gooien haha

@heckemann : Da's wel een optie...Is zo'n bout wel sterk genoeg op de trekkracht te dragen ? Variabel heeft zeker de voorkeur!! Zal vrijdag eens bij onze buren langs gaan (aan de ene kant een ijzerhandelaar en achter ons een oud-ijzer-boer)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Joh, je zit midden tussen je stellingen en je wist het niet!

Verbinding met bouten is sterk zat, kwestie van de juiste dikte en een betrouwbare leverancier cq een goede kwaliteit bouten. Gaten goed op maat boren zodat er van zichzelf al weinig beweging in kan zitten en de moeren niet idioot vast draaien. Als je net zo zorgvuldig werkt als je doet met je houtprojecten komt het helemaal goed.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.932
2.707
Gaanderen
Ik ik heb een jaar of 10 geleden draagarmstellingen gemaakt. Stalen paal in het middel 60x60x6mm links en rechts armen eraan gemaakt van u profiel aan het u profiel een stukje vierkantebuis gelast. Twee gaten erdoor geboord en deze met bouten door de drager heen aan de andere arm vastgezet. Hierop lagen bij ons de alu profielen stalen profielen en divers lang materiaal. Wij hadden in elke arm om de 10 cm een gat geboord om per profiel een vak op maat te kunnen maken. Het boren van de ongeveer 1600 gaten was voor de kolomboor uit de jaren 40 teveel. Maar de nieuwe stond dichtbij. Laat een en ander wel door een bekwaam lasser doen want er komen grote krachten op.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
5
48
zwolle
Het verhaal stellingen begint langzaam vorm te krijgen. Het lijkt dat standaard palletstellingen de meest kostenbesparende optie is. Dus waarschijnlijk kopen we een hoge stelling en die slijpen we dan in tweeen. Dan 4 a 5 balken erin, zo krijg je dus een mooi aantal vakken beschikbaar voor het hout. Dan maakt alles weer een stukje overzichtelijker.

Afgelopen zaterdagochtend zou het redelijk druk worden. Helaas konden een aantal mensen niet komen maar het was toch weer een vruchtbare ochtend. Komende zaterdag zijn we er weer tussen 9 en 11, mocht je in de buurt zijn dan ben je meer dan welkom. Het is wel wenselijk om even te melden dat je langskomt. Afgelopen zaterdag stond er om 11.20 ineens een busje voor het hek toen ik net weg wilde gaan. Het zou jammer zijn wanneer mensen een dicht hek aantreffen.

Maandag/dinsdag wordt er wat hout verzaagd wat iets teveel mankementen bevat. Dus de zaag erin en de mooie delen proberen te redden !! Dit is altijd erg nuttig werk, ik heb een hekel aan hout weggooien maar soms heb je echt geen keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.