DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Beste forumleden,

Een paar maanden geleden heb ik te horen gekregen dat mijn pleegmoeder ernstig ziek is en niet meer beter gaat worden. Het kan nog wel even duren, maar ook dat is onzeker. Nu had ik haar een messing munt gegeven met daarop een mooie tekst om het bij de dag te houden, maar ze heeft m weer teruggegeven omdat ze doodsbang is 'm kwijt te raken.

Dus, kwam het idee op om een klein doosje te maken waarin de munt een mooi plekje kan krijgen en ze 'm niet zomaar kwijtraakt. Maarrr, ik heb niet de mogelijkheid om kleine plankjes te maken. Ik kan Masave vragen om het te regelen, maar eerst even zo

Ik heb hier nog een paar prachtige stukje wengé en purperhart liggen, kan iemand mij helpen met herzagen en over de vandikteschuurmachine gooien en wellicht wat tips geven voor het maken van een klein doosje (nog nie gedaan)

20220730_215104.jpg
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Voor de kleinere dingen die ik maak koop ik vaak hout van de hobby zolder bij de arnhemse fijnhouthandel, gaat prima, wel een stukje rijden (woon in Rosmalen), en je loopt er wel op leeg, goedkoop is het niet. Daarnaast heb ik regelmatig stukjes nodig die net wat groter zijn, of net wat dikker.

Nou heb ik wel eens staan kijken voor gezaagd hout en dan zelf herzagen en vlakken en op dikte brengen. Een lintzaag, vlakbank, vandikte bank. Maar zoveel ruimte heb ik niet, en zoveel lawaai wil ik eigenlijk ook niet maken hier in de buurt.

Weten jullie of er plekken zijn waar je dit kunt laten doen of zelf doen op groter gereedschap? Makerspaces, openbare werkplaatsen, fablabs etc etc.?
Ik ben recent wezen kijken bij het Hoi-Huis in Son. Mooie werkplaats, 40€/jaar onbeperkt gebruik: Werkplaats - Het Hoi-huis
Vind het net te ver voor het dagelijkse, en alleen ma-do overdag open, maar anders zou ik thuis geen werkplaats ingericht hebben…
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Beste forumleden,

Een paar maanden geleden heb ik te horen gekregen dat mijn pleegmoeder ernstig ziek is en niet meer beter gaat worden. Het kan nog wel even duren, maar ook dat is onzeker. Nu had ik haar een messing munt gegeven met daarop een mooie tekst om het bij de dag te houden, maar ze heeft m weer teruggegeven omdat ze doodsbang is 'm kwijt te raken.

Dus, kwam het idee op om een klein doosje te maken waarin de munt een mooi plekje kan krijgen en ze 'm niet zomaar kwijtraakt. Maarrr, ik heb niet de mogelijkheid om kleine plankjes te maken. Ik kan Masave vragen om het te regelen, maar eerst even zo

Ik heb hier nog een paar prachtige stukje wengé en purperhart liggen, kan iemand mij helpen met herzagen en over de vandikteschuurmachine gooien en wellicht wat tips geven voor het maken van een klein doosje (nog nie gedaan)

Bekijk bijlage 121888
Wat vervelend! Heel veel sterkte!

Ten aanzien van het kistje, arnhemse fijnhouthandel heeft de hout hobbyzolder met plenty kleine plankjes.
Als je nog niet eerder een kistje gemaakt hebt, misschien iets anders kiezen dan wenge? Kersen is ook mooi, en een stuk makkelijker te bewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik ben recent wezen kijken bij het Hoi-Huis in Son. Mooie werkplaats, 40€/jaar onbeperkt gebruik: Werkplaats - Het Hoi-huis
Vind het net te ver voor het dagelijkse, en alleen ma-do overdag open, maar anders zou ik thuis geen werkplaats ingericht hebben…
Thanks, daar ook eens even kijken, te ver weg van huis voor het handige, maar ik werk in Best, dus regelmatig in de buurt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat vervelend! Heel veel sterkte!

Ten aanzien van het kistje, arnhemse fijnhouthandel heeft de hout hobbyzolder met plenty kleine plankjes.
Als je nog niet eerder een kistje gemaakt hebt, misschien iets anders kiezen dan wenge? Kersen is ook mooi, en een stuk makkelijker te bewerken.
Dank je. Ook bedankt voor het meedenken. De boel heeft zichzelf al opgelost. Ik heb hier nog een hele berg fijnhout liggen voor gitaarbouw, dat was ik vergeten, omdat het boven op zolder in een kast ligt en ik er al een hele tijd niet naar gekeken heb. Nadat ik bovenstaand bericht geschreven had, daagde dat me ineens. ik vond nog 2 mooie plankjes Pau Ferro, op precies de goeie dikte..

20220731_113039.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Dank je. Ook bedankt voor het meedenken. De boel heeft zichzelf al opgelost. Ik heb hier nog een hele berg fijnhout liggen voor gitaarbouw, dat was ik vergeten, omdat het boven op zolder in een kast ligt en ik er al een hele tijd niet naar gekeken heb. Nadat ik bovenstaand bericht geschreven had, daagde dat me ineens. ik vond nog 2 mooie plankjes Pau Ferro, op precies de goeie dikte..

Bekijk bijlage 121899
Mooi hout.

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
In het kader durf te vragen:

Heeft iemand toevallig een Domino 700 te leen omgeving Hilversum?
Moet 4 kozijntjes in elkaar zetten maar kwam net wat hout tekort om een verbinding erin te zagen.
Eventueel zou een normale Domino 500 ook kunnen.( dan 2 domino's per verbinding )
Ben ook bereid er een vergoeding te betalen maar wil er geen aanschaffen op het moment :p
( tenzij iemand er 1 voor een mooi bedrag over heeft :p )
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
In het kader durf te vragen:

Heeft iemand toevallig een Domino 700 te leen omgeving Hilversum?
Moet 4 kozijntjes in elkaar zetten maar kwam net wat hout tekort om een verbinding erin te zagen.
Eventueel zou een normale Domino 500 ook kunnen.( dan 2 domino's per verbinding )
Ben ook bereid er een vergoeding te betalen maar wil er geen aanschaffen op het moment :p
( tenzij iemand er 1 voor een mooi bedrag over heeft :p )
Je mag mijn df500 gebruiken als je wilt
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Om ook maar even durven te vragen:
Is er iemand in de buurt die deze beitels weer een nieuw leven in zou willen blazen met de slijpmachine?

Ze zijn in het verleden flink 'gebruikt' voor het grove werk maar ik beloof plechtig dat ik ze na het slijpen netjes zal wetten en alleen nog voor het fijnere werk gebruik.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220922-213522_Gallery.jpg
    Screenshot_20220922-213522_Gallery.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Om ook maar even durven te vragen:
Is er iemand in de buurt die deze beitels weer een nieuw leven in zou willen blazen met de slijpmachine?

Ze zijn in het verleden flink 'gebruikt' voor het grove werk maar ik beloof plechtig dat ik ze na het slijpen netjes zal wetten en alleen nog voor het fijnere werk gebruik.
Je mag hier wel even langskomen, mag je het zelf doen, op de Tormek.. ;) Is wel even een stukkie rijden vanuit Noordwijk, maar niet onoverkomelijk
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Tormek is zeker handiger, maar met een slijphulpje een vlakke plaat en schuurpapier kom je ook een heel eind.
Meeste dingen van eBay vergen ook altijd wel wat werk.
Meestal niet zulke butsen in de snijkant, maar uit de hand geslepen, met allerlei bollingen en hoeken, bot als de hel, kwartiertje werk en dan zijn ze weer scherp (voortaan toch maar iets anders pakken om een blik verf open te maken :D )
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Klopt, dit zijn meerdere aanvaringen met spijkers en andere objecten geweest 🙄 Nu wil ik ze graag weer gaan gebruiken zoals ze bedoeld zijn in plaats van als verkapt breekijzer ;)

Er moet zo veel materiaal af dat een slijpmachine toch wel heel handig zou zijn. Rizz dank voor het aanbod! Hoewel niet onoverkomelijk hoop ik dat er nog een woodworker dichterbij Noordwijk zit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik stel mijn vraag maar even hier. Ik heb 24 deuvels nodig 10 mm dik. Ze zijn voor een eiken tafel om de boel uit te lijnen voor montage. Ze worden dus niet gelijmd. Beuken heb ik maar dat vind ik voor buiten niet fijn.
Ik ben de tafel nu aan het lakken en dat moet een keer of 6. Ligt nu op mijn zaagtafel. De deuvels draaien uit eikenhout geeft te veel stof i.v.m. het lakken. Bovendien is het me te veel werk. Moet trouwens erg nauwkeurig en dat kost veel tijd en heel eerlijk daar heb ik nu geen zin in.
Wie heeft losse deuvels of deuvelstokken 10 mm die voor buiten geschikt zijn. Uiteraard hoeft dit niet gratis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.