DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
72
18
de verre zuiden
hahaha je bent gewoon zielig man. ik deel mij eigen kennis en ervaringen als je daar niet tegen kan moet je maar van dit 'topic afgaan..
zijn helemaal niet je "eigen kennis en ervaringen, die zijn willekeurig ge-download halfgebakken bouwtekeningen die gratis op internet hier en daar liggen. Gedeeld door anderen, en je wil hiervan gewoon geld maken. Verder nog, die Fred bestaat helemaal niet :D en die kerel die Fred zou moeten zijn, op de foto, heeft hiermee niks te doen.
Eigenlijk illegaal wat je doet. Maar ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel en Dencom

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
hahaha je bent gewoon zielig man. ik deel mij eigen kennis en ervaringen als je daar niet tegen kan moet je maar van dit topic afgaan..
U hebt voor een nieuweling nogal een grote be.... uuuhhh mond.
Wij op dit forum verlagen ons niet tot dit soort discussies.
En kom nu niet aan met antwoorden dat ik hetzelfde doe of ook zielig ben.
Ik meldt u ook aan als spammer!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Dencom

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Ik zoek iemand met een lintzaag in de omgeving van Arnhem die mij kan helpen met het zagen van een paar stukjes boomstam. Naief als ik was dacht ik dat het me wel zou lukken zonder lintzaag, maar dat valt vies tegen. Stukjes zijn vrij kort (45cm) vrij droog en max 20cm dik.
Vergoeding is geen probleem, in geld of in de vorm van een mooi stukje hout! :)
Mocht het nog nodig zijn; ik zit in een dorp tussen Arnhem en Nijmegen en wil wel helpen ;)
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik zoek iemand die weet waar ik in de buurt van Drachten (richting Groningen) ergens een kettingfrees kan huren. Ik ben een frame aan het maken in eikenhout en ik moet er nu een aantal vierkante gaten in hebben 6x6 cm en 5x5 cm. Diepte is 7 cm ongeveer.

Ik heb er nu 1 geboord en gehakt en de volgende inmiddels geboord, maar naast dat het niet zo heel fraai wordt is het me ook iets te intensief.

Misschien heeft er nog iemand er 1 staan die even gemist kan worden in de omgeving van Drachten?

IMG-3155.jpgIMG-3156.jpg
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ja, heb ik net gedaan, Ik had eindelijk mijn forstnerboor terug gevonden. Dat scheelt idd al een hele boel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zoek iemand die weet waar ik in de buurt van Drachten (richting Groningen) ergens een kettingfrees kan huren. Ik ben een frame aan het maken in eikenhout en ik moet er nu een aantal vierkante gaten in hebben 6x6 cm en 5x5 cm. Diepte is 7 cm ongeveer.

Ik heb er nu 1 geboord en gehakt en de volgende inmiddels geboord, maar naast dat het niet zo heel fraai wordt is het me ook iets te intensief.

Misschien heeft er nog iemand er 1 staan die even gemist kan worden in de omgeving van Drachten?
Ik heb eventueel een vierkante gatenboor (Multico pm12) staan. Maar ik weet niet of die diep genoeg kan. En het zal qua instellen ook redelijk tijdrovend kunnen zijn?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Moeten de gaten vanaf het punt waar je nu geboord hebt helemaal door de balk heen naar de andere kant? Kan je dan niet in ieder geval een groot gedeelte doen met een bovenfrees met een kopieerring (vanaf de achterkant)? Malletje maken (ff uitrekenen hoeveel groter die moet tov de frees, ivm de breedte van je ring) en dan daarmee iig de buitenranden mee frezen, hoef je alleen de hoekjes nog maar weg te steken..
Ik gebruik voor dat soort zaken altijd spiraalfrezen (CMT 191.080.11, of het langere broertje 191.081.11).
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dank je, ik heb een frees besteld. Uberhaubt wel handig om een goede 2-snijder spiraal te hebben. Dank voor de tip. Zelfs als ik er niet helemaal doorheen kan komen is het een goed begin voor een fatsoenlijk gat.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik heb eventueel een vierkante gatenboor (Multico pm12) staan. Maar ik weet niet of die diep genoeg kan. En het zal qua instellen ook redelijk tijdrovend kunnen zijn?
@jelmer, dank voor je aanbod, ik ga denk ik toch eerst verder met een lange vingerfrees, boormachine en een scherpe beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Boor je het hart er ook nog eerst uit? Dan hoef je alleen de randjes nog weg te steken.
Ik zou het hart niet uitboren, maar even wegzagen met een decoupeerzaag. (vanaf de achterkant).

Als je het hart er uit hebt zou het minste werk inderdaad een frees zijn, met een malletje (kopieerring of flush-trim frees).
Ik zou niet proberen al het hout weg te frezen. Forstnerboor + decoupeerzaag lijkt mij het beste om snel materiaal te verwijderen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Al moet je met een decoupeerzaag uitkijken dat, zeker bij een grotere dikte, de zaagsnede vaak niet haaks wordt. Dat zou jammer zijn bij een verbinding die passend moet zijn, mocht er dan teveel worden weggezaagd terwijl je het niet doorhebt. Ik zou dus wel het hart eruit boren en de rest wegfrezen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Voor de kleinere dingen die ik maak koop ik vaak hout van de hobby zolder bij de arnhemse fijnhouthandel, gaat prima, wel een stukje rijden (woon in Rosmalen), en je loopt er wel op leeg, goedkoop is het niet. Daarnaast heb ik regelmatig stukjes nodig die net wat groter zijn, of net wat dikker.

Nou heb ik wel eens staan kijken voor gezaagd hout en dan zelf herzagen en vlakken en op dikte brengen. Een lintzaag, vlakbank, vandikte bank. Maar zoveel ruimte heb ik niet, en zoveel lawaai wil ik eigenlijk ook niet maken hier in de buurt.

Weten jullie of er plekken zijn waar je dit kunt laten doen of zelf doen op groter gereedschap? Makerspaces, openbare werkplaatsen, fablabs etc etc.?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ik weet dat in Helmond Open Werkplaats Manu Forti zit. Maar wat de voorwaarden etc daar zijn weet ik niet.

 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.