DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Schroevendraaier erin, tang erop, even draaien en je kunt hem voortaan altijd met een schroevendraaier openen. Heb ik ook met een brievenbus gedaan:cool:
Precies. Je komt er dan achter dat zo'n slot alleen visueel is. Heeft niet echt een inbraakwerendheid.

De getoonde 188 sleutel zal vast een blanco zijn, die je zelf op maat moet slijpen. Als je geen originele sleutel ernaast hebt, is die blanco hetzelfde als de genoemde schroevendraaier ;)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Schroevendraaier erin, tang erop, even draaien en je kunt hem voortaan altijd met een schroevendraaier openen. Heb ik ook met een brievenbus gedaan:cool:
Dat is mijn laatste optie.
Maar zeg nou zelf: een kast van €599,00 en anderhalf jaar oud? Zou jij daar een boor of een breekijzer of een schroevendraaier in zetten? Ik heb nog steeds niet in mijn hoofd geaccepteerd dat HBM geen slotjes/sleutels kan leveren!!!
Wat zou jij doen als je bij een meubelzaak een kast kocht voor €599,00 en dat er iets kapot gaat na anderhalf jaar en ze geven niet thuis?????????
JUIST...................
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Nou heb ik een hulpvraag:
Gisteren is mijn HBM ladekast spontaan op slot gevallen.
En er zat niet eens een sleutel in het slot, want ik sluit mijn kasten zelden of nooit af. Alleen op zomervakantie.
Maar nou moet je niet denken dat ik de sleutel kan vinden!!!!
Van ieder kastje of laatje in mijn hobbyhok heb ik de sleutels. (En dat zijn er best veel ;-)
Ik ben nu vreselijk onthand, was met een paar klusjes bezig. Kan nu niet meer bij mijn sleutelgereedschap en boren/frezen en momentsleutels.
Sleutelnummer is 188. Alle andere sloten zijn 108. Ook het bovenste slot van de (combinatie) legkast.
Ik zie dat in mijn 'cranenbroek' ladekasten een 183 en een 185 sleutel zitten. Komt al in de buurt, je zou ze wat mij betreft best mogen proberen, vaak met die generieke sleutels kan je een beetje friemelen en dan gaan ze wel wat open, ook als de sleutel niet geheel past (zoals dat vroeger ook was met die diskette-opslagdozen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Om een nieuw slotje te monteren, moet de oude er toch eerst uit. En het slotje is toch niet stuk? Je zegt zelf dat je alleen niet weet waar de sleutel is. En ja ik had allang de boor in dat slotje gezet. Niet bij je gereedschap kunnen is knap onhandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
In dit soort cilinders zitten 3 tot 7 pennetjes. In jouw slotje vermoed ik dat het er 4 zullen zijn. Drie zou ook kunnen, meer dan vier is onwaarschijnlijk. Die pennetjes zijn meestal van messing gemaakt en dus vrij makkelijk te boren. Het enige dat je voor elkaar moet krijgen is dat die pennetjes uit de weg gaan, want die zorgen ervoor dat de cilinder niet kan draaien. De rest is niet van belang. Als je een boortje neemt dat net niet in de sleutelsleuf past, dan is het goed genoeg. Ik zou niet een dunner boortje pakken, want dan kan het zijn dat je niet het pennetje over de hele breedte pakt. Dan blijft er dus een restje zitten dat later in de weg kan gaan zitten. Je voelt het snel genoeg wanneer je weer een volgend pennetje raakt. Dat is een bijkomend voordeel van een niet te dikke boor gebruiken. Nadat je het gevoel hebt dat je er 3 of 4 hebt weggeboord gewoon even kijken of je met een schroevendraaier de cilinder kunt draaien.

Misschien geven deze foto's je een beetje een indruk van hoe het binnenwerk eruit ziet.

Cilinder zonder sleutel:
oefencilinder_zonder_sleutel_erin.jpg

Cilinder met sleutel er half in:
oefencilinder_met_sleutel_er_half_in.jpg

Cilinder met sleutel er helemaal in:
oefencilinder_met_sleutel_erin.jpg

Alleen als alle "naadjes" tussen de twee delen van de verschillende pennetjes op een lijn staan kan de cilinder draaien. Dat kun je in de laatste foto goed zien.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat is mijn laatste optie.
Maar zeg nou zelf: een kast van €599,00 en anderhalf jaar oud? Zou jij daar een boor of een breekijzer of een schroevendraaier in zetten? Ik heb nog steeds niet in mijn hoofd geaccepteerd dat HBM geen slotjes/sleutels kan leveren!!!
Wat zou jij doen als je bij een meubelzaak een kast kocht voor €599,00 en dat er iets kapot gaat na anderhalf jaar en ze geven niet thuis?????????
JUIST...................
Nou een boor of breekijzer inderdaad niet, maar met een schroevendraaier alleen het slot prepareren, zodat het wat handiger opengaat heb ik geen probleem mee:p
Zoals ik aangaf, dit ook gedaan met een brievenbus en dit werkt nog steeds…:cool:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Nou een boor of breekijzer inderdaad niet, maar met een schroevendraaier alleen het slot prepareren, zodat het wat handiger opengaat heb ik geen probleem mee:p
Zoals ik aangaf, dit ook gedaan met een brievenbus en dit werkt nog steeds…:cool:
Ik heb dit filmpje gevonden intussen.
Verder heb ik even wat anders aan mijn hoofd. Zojuist positief getest op corona. Dus in quarantaine. Dacht dat ik, net als veel anderen, gewoon grieperig was, maar helaas.......
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
In dit soort cilinders zitten 3 tot 7 pennetjes. In jouw slotje vermoed ik dat het er 4 zullen zijn. Drie zou ook kunnen, meer dan vier is onwaarschijnlijk. Die pennetjes zijn meestal van messing gemaakt en dus vrij makkelijk te boren. Het enige dat je voor elkaar moet krijgen is dat die pennetjes uit de weg gaan, want die zorgen ervoor dat de cilinder niet kan draaien. De rest is niet van belang. Als je een boortje neemt dat net niet in de sleutelsleuf past, dan is het goed genoeg. Ik zou niet een dunner boortje pakken, want dan kan het zijn dat je niet het pennetje over de hele breedte pakt. Dan blijft er dus een restje zitten dat later in de weg kan gaan zitten. Je voelt het snel genoeg wanneer je weer een volgend pennetje raakt. Dat is een bijkomend voordeel van een niet te dikke boor gebruiken. Nadat je het gevoel hebt dat je er 3 of 4 hebt weggeboord gewoon even kijken of je met een schroevendraaier de cilinder kunt draaien.

Misschien geven deze foto's je een beetje een indruk van hoe het binnenwerk eruit ziet.

Cilinder zonder sleutel:
Bekijk bijlage 116767

Cilinder met sleutel er half in:
Bekijk bijlage 116768

Cilinder met sleutel er helemaal in:
Bekijk bijlage 116769

Alleen als alle "naadjes" tussen de twee delen van de verschillende pennetjes op een lijn staan kan de cilinder draaien. Dat kun je in de laatste foto goed zien.
Dankjewel! Zeer nuttig!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dank voor de tip. Had daar vanmiddag al aan gedacht, en in China zo'n setje besteld. Maar op jouw website word er gesteld dat je jaren moet oefenen. James Bond of Dirty Harry pickt zo'n slot in twee tellen, maar dat is film...
Deze kan je erg eenvoudig picken. Je hebt hiervoor de picker met 2 rondjes nodig. En als ik het goed onthouden heb het breede haakje om het slot op spanning te zetten. Ik heb op de middelbare school een keer 50 kastjes open gezet om aan te tonen dat ze niet veilig waren. Dat werd wel een relletje. Binnen 10 minuten was dit gepiept. Ik had wel even thuis geoefend.
Bij elke zich zelf respecterende sleutelmaker kan je deze sleutel bestellen of op nummer laten maken. Ik denk denk dat een nieuw slotje met 2 sleutels 10 euro kosten en dat is goedkoper dan op nummer bestellen
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Dat zou inderdaad ook kunnen. Maar in mijn stalen archiefkast zit een slotje dat erg veel lijkt op het slotje uit de post van Jan. Daarin zitten pennetjes, geen plaatjes. Vandaar mijn "gok".
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Voortgang slot verwijderen:
Vandaag slot uitgeboord en als het goed is, krijg ik morgen per post een nieuw slotje van HBM.
Het was een slotje met plaatjes. Voor ik ging boren, nog een keer goed met een vergrootglas gekeken, en zoals ik het toen zag, leek het of het eerste plaatje verdraaid was.
Rest mij alleen nog om iedereen die me met raad en daad heeft geholpen, heel hartelijk te bedanken.
Altijd tot wederdienst bereid!!!!
Groeten van Jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.