DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@jpandriesse Mocht je er met Bijtel niet uitkomen, dan heb ik deze pre-ugrade versie van deze set (89 x 89 mm scharnieren) voor jou te leen: klik. Het voordeel van een dergelijke set is dat deze op een rail is, waardoor je de maat 1 keer afstelt en dan kun je de deur en het kozijn frezen. Dat maakt je geen meetfouten maakt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@L.N. Top, dank voor het aanbod, maar mijn broertje heeft ondertussen zn deuren hangen. Ik heb het nog niet gezien, maar begreep dat het naar tevredenheid gelukt is.

Goed dat je het naar boven haalt, doet mij aan de volgende check denken ;)
@Bijtel , je hebt de spullen ondertussen toch weer terug en in goede staat neem ik aan? Indien niet, wat ik me niet kan voorstellen, dan vooral nog even laten weten alsjeblieft.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerwin

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is er hier iemand met een pons voor motorzaagkettingen? Ik kwam er achter dat bij de lengte van het zwaard het aantal tanden nog kan schelen, dus ik wil graag van 4 zaagkettingen 3/8" 1.3 mm 55 tands samen 3 zaagkettingen 3/8" 1.3 mm 56 tands (laten) maken.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Hallo, ik vroeg mij af of iemand een vandiktebank heeft staan om een aantal notenhouten planken te vlakken als deze de droogkamer uit komen (regio Flevoland/Utrecht). De Noten planken zijn 3,3meter lang en 56mm dik. Het is voor een room-divider project welke ik mee bezig ben. Zie dit draadje voor het project: Room divider van (noten)houten schaaldelen

Tegen betaling of een kratje bier. =)
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo, ik vroeg mij af of iemand een vandiktebank heeft staan om een aantal notenhouten planken te vlakken als deze de droogkamer uit komen (regio Flevoland/Utrecht). De Noten planken zijn 3,3meter lang en 56mm dik. Het is voor een room-divider project welke ik mee bezig ben. Zie dit draadje voor het project: Room divider van (noten)houten schaaldelen

Tegen betaling of een kratje bier. =)
Heb je 3,3 meter lengte nodig? Dan heb je meer dan 7 meter lengte om je vandiktebank nodig..en hoe breed zijn de delen? (Voor mij is het wat te lang🙃)
 
  • Leuk
Waarderingen: Daniel95

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Heb je 3,3 meter lengte nodig? Dan heb je meer dan 7 meter lengte om je vandiktebank nodig..en hoe breed zijn de delen? (Voor mij is het wat te lang🙃)
Dankjewel de snelle reacite, er kan 30 centimeter af, de planken zelf moeten inderdaad 3 meter lang zijn. De breedte is max 40cm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo, ik vroeg mij af of iemand een vandiktebank heeft staan om een aantal notenhouten planken te vlakken als deze de droogkamer uit komen (regio Flevoland/Utrecht). De Noten planken zijn 3,3meter lang en 56mm dik. Het is voor een room-divider project welke ik mee bezig ben. Zie dit draadje voor het project: Room divider van (noten)houten schaaldelen
Tegen betaling of een kratje bier. =)
helaas scheidt de afstand ons
dat kratje zag ik anders wel zitten
wie voor en na de vd te weinig lengte heeft, kan de vd buiten zetten
zelf heb ik aan weerszijden gaten in de muur gehakt om lange lengtes te vlakken
wie vreest dat zijn vd om gaat vallen, kan 2 rolbokken plaatsen
(ik denk dat de doorvoerhoogte van een vd gelijk is aan de hoogte van 2 kratjes)
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Voor mij helaas ook uit de buurt en te breed. Moeten ze gevlakt worden of vandikte gemaakt worden? Je vraagt om iemand met een vandiktebank om je planken te vlakken.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Ik zit niet in de Regio (Emmen, Drenthe) maar mijn vlakbank kan 25cm breed aan, en ik heb makkelijk 3 meter voor en na de machine beschikbaar.
Ah, dat is inderdaad net iets te smal, het idee is om de planken heel te houden en onbekantrecht. Dankjewel voor de reactie!

helaas scheidt de afstand ons
dat kratje zag ik anders wel zitten
wie voor en na de vd te weinig lengte heeft, kan de vd buiten zetten
zelf heb ik aan weerszijden gaten in de muur gehakt om lange lengtes te vlakken
wie vreest dat zijn vd om gaat vallen, kan 2 rolbokken plaatsen
(ik denk dat de doorvoerhoogte van een vd gelijk is aan de hoogte van 2 kratjes)
Haha, hier wordt goed gedacht in oplossingen i.p.v. problemen. 😊

Voor mij helaas ook uit de buurt en te breed. Moeten ze gevlakt worden of vandikte gemaakt worden? Je vraagt om iemand met een vandiktebank om je planken te vlakken.
Alleen gevlakt, ze hoeven niet zuiver een dikte te zijn, hoewel wat consistentie wel mooi is. Ik ben nieuw met houtbewerken, en ik heb deze type machines nooit gebruikt. Het is mij dan ook soms wat onduidelijk welke machines waar goed in zijn. 😵‍💫 Bij nader inzien, heb ik niet een vlakbank/schaaf nodig?

Mijn vandikte bankje is 32cm breed en lengte kun je buiten altijd vinden dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Met zijn 2en er doorhalen is prima te doen lijkt me.
Dankjewel voor de reactie, ik weet niet of 32cm gaat passen dan? En zie bovenstaande, ik weet niet zeker of ik om het juiste gevraagd heb? 🤔
 
J

j1eke

Guest
Als het echt vlak moet zijn heb je inderdaad een vlakbank nodig. Een vandiktebank vlakt het wel een beetje uit, omdat het hout op het bed van de schaaf rust, maar maakt in principe alleen de twee kanten parallel. Als een plank dus scheluw is zal hij dat ook blijven met een vandiktebank.
Omdat een vlakbank het hout pas registreert na het schaven, op de uitvoertafel, komt daar wel een perfect vlakke plank vanaf.
Als je hout redelijk vlak is en je kunt alleen iemand met een vandiktebank vinden van dat formaat, dan zou je met de hand aan een kant de ergste pieken eraf kunnen schaven zodat hij vlak op een tafel of aanrecht oid kan liggen zonder te wiebelen. Als je hem dan (om en om) door de vandiktebank haalt dan zou hij recht genoeg moeten zijn voor jouw gebruik. Een alternatief bij alleen het gebruik van een vandiktebank is om een slede te maken van plaatmateriaal en elke plank daar afzonderlijk op vast te zetten, omdat de onderkant daarvan perfect vlak is kun je dan een vlakke bovenkant maken. Maar dat is behoorlijk bewerkelijk, zeker met zulke afmetingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Daniel95

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ja het kan inderdaad ook nog met een bovenfrees. Op deze manier maken ze ook tafelbladen van 1 meter breed vlak. Dat is voor deze wel heel veel werk.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Als het echt vlak moet zijn heb je inderdaad een vlakbank nodig. Een vandiktebank vlakt het wel een beetje uit, omdat het hout op het bed van de schaaf rust, maar maakt in principe alleen de twee kanten parallel. Als een plank dus scheluw is zal hij dat ook blijven met een vandiktebank.
Omdat een vlakbank het hout pas registreert na het schaven, op de uitvoertafel, komt daar wel een perfect vlakke plank vanaf.
Als je hout redelijk vlak is en je kunt alleen iemand met een vandiktebank vinden van dat formaat, dan zou je met de hand aan een kant de ergste pieken eraf kunnen schaven zodat hij vlak op een tafel of aanrecht oid kan liggen zonder te wiebelen. Als je hem dan (om en om) door de vandiktebank haalt dan zou hij recht genoeg moeten zijn voor jouw gebruik. Een alternatief bij alleen het gebruik van een vandiktebank is om een slede te maken van plaatmateriaal en elke plank daar afzonderlijk op vast te zetten, omdat de onderkant daarvan perfect vlak is kun je dan een vlakke bovenkant maken. Maar dat is behoorlijk bewerkelijk, zeker met zulke afmetingen.
Dankjewel voor de toelichting, het is dus een vlakbank welke ik zoek. Excuses naar iedereen hierboven welke al een helpende hand wilden bieden met de VDB! De opties om het met een VDB te doen klinken inderdaad wat omslachtig.

Ja het kan inderdaad ook nog met een bovenfrees. Op deze manier maken ze ook tafelbladen van 1 meter breed vlak. Dat is voor deze wel heel veel werk.
Hier heb ik ook over nagedacht. Maar inderdaad, het is erg bewerkelijk voor ~14m2 aan oppervlak. Ook heb ik mij laten vertellen dat het moeilijk is om het mooi te krijgen.
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Dus even een aanpassing in mijn eerdere vraag: ik vroeg mij af of iemand een vlakbank heeft staan om een aantal notenhouten planken te vlakken als deze de droogkamer uit komen (regio Flevoland/Utrecht). De Noten planken zijn 3,3meter lang, 0,4m breedt en 52mm dik. Het is voor een room-divider project welke ik mee bezig ben. Zie dit draadje voor het project: Room divider van (noten)houten schaaldelen

Tegen betaling of een kratje bier. =)
 

Daniel95

Actieve deelnemer
31 okt 2021
27
11
Almere
Aan het gebrek aan verdere reacties neem ik aan dat vlakmachines een stukje minder gebruikelijk zijn om te hebben? Zijn er nog adressen waar ik terecht kan dat iemand weet? Zo niet dan ga ik denk ik het project laten varen als ik het logistiek niet rond krijg. De room-divider staat er al met stijgerhout, en dat ziet er opsich prima uit. =)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.